چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

حتی یک مشکل یا عارضه کوچک در دهان و دندان می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر برای عضوی دیگر و تهدیدی برای سلامت بدن باشد.

دهان، ویترین سلامتی!

سلامت نیوز: حتی یک مشکل یا عارضه کوچک در دهان و دندان می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر برای عضوی دیگر و تهدیدی برای سلامت بدن باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان سلامت معتقدند علائم بیماری‌های دهان و دندان می‌توانند از یک بیماری دهانی فراتر رفته و نشانه‌ یک بیماری جدی‌تر باشند. دکتر «سمیر پاتل»، متخصص یکی از مراکز دندانپزشکی در لندن معتقد است که دهان یک فرد از تغییر رنگ دندان‌ها گرفته تا تغییر وضعیت لثه‌ها می‌تواند اطلاعات زیادی در خصوص سلامت کلی بدن وی به او یا پزشکش بدهد.

اگر یک فرد با وجود مسواک زدن منظم دندانها و همچنین استفاده از نخ دندان همچنان مشکل بوی بد دهان را داشته باشد، این مشکل می‌تواند نشانه‌ای جدی از ابتلا به بیماری در عضوی دیگر باشد. در واقع بوی بد دهان می‌تواند از بیماری‌های معده، سوء هاضمه و یا اختلالات کبدی ناشی شود. البته مصرف برخی از داروها منجر به زرد شدن دندان‌ها می‌شود. این داروها شامل آنتی بیوتیک‌ها و تتراسایکلین می‌شود که معمولا برای درمان‌های پوستی به کار می‌روند. در صورتی که تلاش فرد برای سفید کردن دندان‌ها و رفع بوی بد دهان اثر نداشته باشد، این تغییرات نامطبوع می‌تواند نشانه‌ای از بیماری در جایی دیگر از بدن مانند اختلال در معده، سوء هاضمه و یا مشکلات کبد باشد.

علاوه بر این خشکی دهان می‌تواند مربوط به مصرف مشروبات الکلی و دخانیات باشد. همچنین کم کاری بزاق و به دنبال آن خشکی دهان یکی از نشانه‌های اولیه ابتلا به دیابت است. بنابراین اگر زخمی در دهان شما پس از گذشت یک یا دو هفته درمان نشد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سالانه عده قابل توجهی به سرطان دهان مبتلا می‌شوند که اکثر آنها بالای 60 سال سن دارند. اغلب این افراد دیر متوجه بیماریشان می‌شوند و در صورت مصرف دخانیات نیز احتمال ابتلایشان بیشتر است.

همچنین دردهای دندان در هنگام شب می‌تواند علائم استرس‌های روحی روانی باشد که در هنگام خواب خود را نشان می‌دهند. دندان درد در هنگام خواب با درد فک و سردرد نیز توام است.

کارشناسان بهداشت دهان و دندان معتقدند بیماری‌های لثه در بیش از نیمی از افراد بروز می‌کنند. خونریزی‌های لثه در هنگام مسواک زدن و یا پس از آن به همراه بوی بد دهان می‌تواند نشانه عارضه ژنژیویت یا التهاب لثه‌ها باشد. اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند منجر به عفونت در بافت‌های لثه و دندان و در نهایت افتادن دندان‌ها شود.

به گزارش دیلی میل، کارشناسان معتقدند به منظور کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه علاوه بر استفاده روزانه از مسواک و نخ دندان، مسواک خود را هر سه ماه یکبار عوض کنید. مراجعات منظم به دندانپزشک و متخصصان نیز می‌تواند از بروز مشکلات لثه جلوگیری و رشد باکتری‌ها در دهان را متوقف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha