یك متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در سال‌های اخیر آمار 17 تا 23 هزار مبتلا به تب مالت در ایران وجود دارد كه نسبت به سال 71 كه 98 هزار نفر بوده كاهش داشته است ولی با توجه به این كه هم اكنون نیز ایران یك بیستم مبتلایان به تب مالت را به خود اختصاص داده این آمار نسبت به سهم جهانی رقم بالایی است.

دكتر عبدالله سودبخش، دانشیار گروه عفونی دانشگاه تهران در گفت وگو با ایسنا افزود، با اشاره به آمار ابتلای 15 هزار نفر به تب مالت در سال 80-79 افزود: از سال 80 به دلیل مشكلاتی كه در واكسیناسیون و مدیریت در كنترل تب مالت به وجود آمد این آمار افزایش پیدا كرد و به 23 هزار نفر رسید كه با اضافه شدن 8 هزار نفر، هزینه‌هایی كه دولت به دلیل بیماری این افراد به طور غیرمستقیم متحمل شده بود بسیار بیشتر از هزینه پیشگیری و واكسیناسیون آن می‌باشد.

وی، مصرف شیر و لبنیات محلی را مهمترین عامل ابتلا به تب مالت دانست و اظهار كرد: بسیاری از مردم تصور می‌كنند پنیر تازه خاصیت زیادی دارد و یا به طور مثال بختیاری‌های شیراز شیر نجوشیده بز را برای بیماری مفید می‌دانند در صورتی كه در مصرف شیر بز خطر ابتلا به تب مالت بالاست و اگر نجوشیده هم باشد خطر آن بیشتر می‌شود.

دكتر سودبخش در ادامه عنوان كرد: ایران از نظر شیوع تب مالت به سه منطقه تقسیم می‌شود كه از این مناطق لرستان، كردستان و ایلام و قسمتی از آذربایجان بالاترین آمار ابتلا و تهران نیز كمترین آمار را دارد ولی در مناطقی از تهران نظیر شهریار، ورامین و ساوه آمار بالاتر از حد انتظار است.

دانشیار گروه عفونی دانشگاه تهران علایم تب مالت را بسیار متنوع عنوان كرد كه تب و لرز، عرق ریزش، درد استخوان و خستگی زودرس از علایم حاد بیماری است.

متخصص بیماریهای عفونی در رابطه با علایم مزمن بیماری به ایسنا گفت: در برخی مواقع بیمار با سردردهای خفیف یا طولانی به پزشك مراجعه می‌كند كه به دلیل نداشتن تب، پزشك تصور می‌كند فرد بیماری عفونی ندارد به همین دلیل حضور ذهن پزشك در تشخیص این بیماری مهم است.

دكتر سودبخش از گوشت كم پخته شده، بستنی و مواد غذایی دیگر به عنوان عوامل ابتلا به تب مالت یاد كرد و افزود: ممكن است بیمار سابقه مصرف شیر و لبنیات آلوده را نداشته باشد اما توصیه می‌شود كه مردم در مسافرت از شیر و پنیر محلی استفاده نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha