وزارت بهداشت بر اساس شکایاتی که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دریافت کرد، آزمایشاتی را بر روی شماره سریال‌های آمپول‌های وارد شده انجام داد که شماری از آنان تایید و تعدادی دیگر تایید نشدند، لذا دستور جمع‌آوری آنها صادر شد.

سلامت نیوز: وزارت بهداشت بر اساس شکایاتی که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دریافت کرد، آزمایشاتی را بر روی شماره سریال‌های آمپول‌های وارد شده انجام داد که شماری از آنان تایید و تعدادی دیگر تایید نشدند، لذا دستور جمع‌آوری آنها صادر شد.

«جواد رمضان‌پور» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: از سه سال پیش واردات آمپول «گلوکانتین» ساخت کشور فرانسه که داروی استاندارد درمان سالک در کشور است به‌ دلایل متعددی همچون تحریم‌های اقتصادی وارد کشور نشد و وزارت بهداشت داروی مشابه دیگری به‌نام آمپول «مگلوسان» که ساخت هندوستان و تحت لیسانس کشور بلژیک است را وارد بازار کرد.

وی ادامه داد: عوارض جانبی این دارو از سوی دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان به‌ عنوان یکی از نخستین پیشگامان به‌ همراه دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، اصفهان، مشهد طی گزارشی به وزارت بهداشت اعلام شد.

رمضان‌پور در خصوص عوارض جانبی داروی مگلوسان گفت: درد شدید محل تزریق، سفت شدن محل تزریق، ضعف و بی‌حالی شدید بیمار و به درازا انجامیدن روند بهبود بیمار از عوارض این دارو و دلیل اصلی تهیه این گزارش بود.

وی تصریح کرد: استفاده از این دارو بر اساس وزن، سن، تعداد ضایعه، محل گزیدگی سالک توسط پزشک محاسبه و تجویز می‌شود، اما ممکن است بیمار در روز دو آمپول و طی دوره درمان تا بیش از ۳۰ آمپول را مصرف کنند، بنابراین نداشتن عوارض جانبی این دارو بیش از پیش مهم است.

رمضان‌پور ادامه داد: وزارت بهداشت بر اساس شکایاتی که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دریافت کرد آزمایشاتی را بر روی شماره سریال‌های آمپول‌های وارد شده انجام داد که شماری از آنان تایید و تعدادی دیگر تایید نشدند، لذا دستور جمع‌آوری آنها صادر شد.

رمضان‌پور با اشاره به توقف استفاده از آمپول مگلوسان در درمان بیماری سالک گفت: با تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر متوقف شدن استفاده از این آمپول، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تلاش کردند تا داروی مشابه دیگر و استفاده از درمان‌های غیرتزریقی و سنتی را جایگزین کنند.

وی در خصوص تولیدات داخلی داروهای سالک گفت: با استفاده از درمان‌های سنتی توانستیم مشابه داروی «ژل ماسک گلوکانتین» را ساخته و این دارو را از حالت تزریقی به صورت پماد درآوریم که این اقدام با مشارکت دانشگاه اصفهان و معاونت بهداشت داروسازی علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.

رمضان‌پور افزود: داروی دیگری توسط یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابداع و در بازار عرضه شده است که اثرات خوبی بر روی ضایعه دارد.

رمضان‌پور در خاتمه تبادل اطلاعات پزشکی و دارویی در زمینه بیماری سالک را گام مهمی در درمان این بیماری عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha