چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12622

در كنفرانسی كه آخر هفته گذشته، انجمن قلب آمریكا درباره فشار خون بالا در آتلانتا برگزار كرد، نتایج تحقیقات جالبی درباره فشار خون بالا و راه‌های پیشگیری و درمان آن مطرح شد.

یكی از این مطالعات مربوط به كشور ایتالیا بود كه توسط دكتر رزا ماریا برونو از دانشگاه پیزا ارائه شد. این محقق از بررسی‌های خود نتیجه گرفته بود كه تزریق داخل وریدی ویتامین ث ممكن است بتواند فشار خون بالا را با تاثیر بر سیستم عصبی مركزی، كم كند.

محققان 12 بیمار- كه به آنها 3 گرم ویتامین ث در طول 5دقیقه داده شده بود- را بعد از 20 دقیقه بررسی كرده و متوجه شدند كه فشار خون این افراد دست كم 7 درصد افت پیدا كرده است.

جالب است بدانید مقدار افت فشار خون دیاستولی (مینیمم) بیشتر و حدود 9 درصد بود. با این وجود دكتر برونو معتقد است هنوز زود است كه نتیجه بگیریم ویتامین ث باعث كاهش فشار خون و فعالیت اعصاب سمپاتیك در افراد سالم می‌شود؛

چرا كه فقط در كسانی كه فشار خون بالا داشته‌اند این بررسی انجام شده و فقط یك دوز ویتامین ث به بیماران تزریق شده‌‌است.

معلوم نیست مصرف خوراكی این ویتامین در دراز مدت هم بتواند همین اثر را ایجاد كند! پس نمی‌توان به همین سادگی پای نتایج این بررسی را به درمانگاه‌ها و بالین بیماران كشید.

بررسی دیگری روز جمعه در این كنفرانس مطرح شد كه دیگر نه برای بیمار و نه پزشك جای شبهه باقی نمی‌گذارد. این مطالعه، نشان داد بیماران مبتلا به فشار خون مقاوم به دارو به رژیم غذایی كم نمك پاسخ می‌دهند.

با همین رژیم كم نمك، فشار خون سیستولیك (ماكزیمم) این بیماران 6/22 میلیمتر جیوه و فشار (مینیمم) دیاستولی آنها تا 2/9 میلیمتر جیوه كمتر شد.

این بررسی را دكتر ادواردو پیمنتا با همكاران خود در بخش فشار خون و نفرولوژی مؤسسه كاردیولوژی دانته پازانس در سائو پائولو برزیل انجام داده‌اند.

آنها 13 بیمار مبتلا به فشار خون مقاوم به دارو را كه به‌طور متوسط 3 نوع داروی ضد‌فشار خون مصرف می‌كردند، بررسی كرده و مشاهده كردند پس از استفاده از رژیم كم‌نمك، فشار خون آنها 9/147 روی 2/85 میلیمتر جیوه است.

(فشار خون طبیعی 140 روی 90 میلیمتر جیوه است.)  دكتر پیمنتا در این باره می‌گوید: ما انتظار تاثیر رژیم كم نمك بر درمان فشار خون را داشتیم اما میزان كاهش فشار خون ناشی از این رژیم بسیار بیش از انتظار ما بود.

همچنین این بررسی نشان داد كه محدودیت نمك در رژیم غذایی باعث كاهش احتباس مایعات در بدن شده و عملكرد رگ‌ها را بهبود می‌بخشد كه این 2پدیده هم به نوبه‌خود در ایجاد فشار خون نقش دارند. در واقع به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود كه در روز بیش از 1500میلی‌گرم نمك مصرف نكنند.

در این 2بررسی تاكید بر راه‌های كاربردی كاهش فشار خون بود، اما سومین بررسی حاكی از این است كه بیماران فشار خونی نیاز به كند كردن حركات، تنفس عمیق و استراحت و ریلكسیشن زیاد دارند.

این مطالعه به سرپرستی دكتر جین تانگ - استادیار كالج پرستاری دانشگاه سیاتل در واشنگتن – انجام شده‌ و نشان می‌دهد كه گوش دادن به نوار‌های آرامش بخش و موسیقی كلاسیك ساخته موتزارت، هم می‌تواند فشار خون افراد را 7 تا 9 میلیمتر جیوه كم كند.

دكتر تانگ در این باره می‌گوید: این برنامه بسیار ساده است و البته جای مصرف دارو را نمی‌گیرد اما می‌تواند در رساندن فشار خون به یك مقدار ثابت كمك كند.

براساس آمار جدید تعداد مبتلایان به فشار خون را حدود یك نفر از هر 4نفرتخمین می‌زنند و متأسفانه فشار خون دو سوم این افراد كاملا تحت كنترل نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha