علوی‌فرد با بیان این‌که حدود 60 درصد نمک‌های موجود در بازار استاندارد کافی را دارند، اظهار کرد: نمک‌های تقلبی علاوه بر این که ناخالص زیادی با خود دارند، ید غیر قابل کنترلی نیز در آن ها موجود است.

سلامت نیوز: علوی‌فرد با بیان این‌که حدود 60 درصد نمک‌های موجود در بازار استاندارد کافی را دارند، اظهار کرد: نمک‌های تقلبی علاوه بر این که ناخالص زیادی با خود دارند، ید غیر قابل کنترلی نیز در آن ها موجود است.

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران گفت: بیش از 35 درصد نمک‌های موجود در بازار که در بسته بندی‌های شکیل عرضه می‌شوند، تقلبی، غیر استاندارد و بدون مجوز بهداشتی هستند.

محمد علوی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که نمک‌های کوبشی در قدیم در بازار ایران وجود داشته است که مقدار زیادی ناخالصی از جمله سدیم، فلز سنگین و میکروب‌های غیر قابل کشته شدن در آن‌ها وجود دارد، اظهار کرد: این مساله می‌تواند صدمات زیادی را به سلامت مردم وارد کند.

وی ادامه داد:‌ از 10 سال پیش که صنعت تصفیه نمک در ایران شکل گرفت شش کارخانه دارای تکنولوژی به منظور تولید نمک تصفیه در ایران ایجاد شد و از آن زمان تاکنون با تلاش‌های انجام شده میزان نمک‌های کوبشی غیر استاندارد کاهش پیدا کرده اما هنوز نیز بیش از 35 درصد بازار را در اختیار دارند.

نمک تصفیه شده در ایران فراتر از استاندارد

این عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران با بیان این‌که نمک‌ تصفیه باید خلوص 99.2 را داشته باشد، گفت:‌ نمک‌های تصفیه موجود در ایران خلوص بالاتر از استاندارد نیز دارند که این میزان حدود 99.5 درصد است.

علوی‌فرد با بیان این‌که حدود 60 درصد نمک‌های موجود در بازار استاندارد کافی را دارند، اظهار کرد: نمک‌های تقلبی علاوه بر این که ناخالص زیادی با خود دارند، ید غیر قابل کنترلی نیز در آن ها موجود است.

وی ادامه داد: اگر ید خارج از استاندارد وارد بدن شود می‌تواند حتی فرد را تا حد مرگ نیز بکشاند.

این عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران با بیان این‌که نمک‌های تقلبی در بسته‌های بسیار شکیل در بازار عرضه می‌شوند، گفت: برخی از این نمک‌ها نیز مخلوط نمک تصفیه با نمک کوبشی است اما باز هم خطراتی را به همراه دارد.

علوی فرد با اشاره به کارهای انجام شده در راستای از بین بردن واحدهای زیرزمینی اظهار کرد: از زمانی که واحدهای تصفیه نمک ایجاد شده است برخی از قوانین استاندارد نیز اصلاح شد و در پی آن بخشی از نامه‌های مرتبط با وزارت بهداشت در راستای تولید و توزیع نمک تصفیه شده صادر شد که همین مساله باعث شد میزان نمک‌های کوبشی در بازار کاهش پیدا کند.

صنایع غذایی استاندارد نمک استاندارد استفاده می‌کنند

وی ادامه داد: تا زمانی که آگاهی مردم در این زمینه افزایش پیدا نکند این مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.

این عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران با بیان این‌که صنایع غذایی استاندارد از نمک تصفیه استاندارد استفاده می‌کنند، گفت: هیچ گونه نگرانی در خصوص نمک مصرفی در مواد غذایی استاندارد در بازار وجود ندارد.

قیمت نمک تصفیه هزار تومان هم نیست

علوی‌فرد قیمت مصوب نمک تصفیه را 850 تومان در وزن یک کیلوگرمی عنوان و اظهار کرد:‌ اگر نمکی با قیمت پایین‌تر از این میزان در بازار عرضه شود مبنی بر غیر استاندارد بودن آن نیست. چرا که واحدهای زیرزمینی اختلاف قیمت بین در کارخانه و توزیع در بازار را به عنوان یک سود وارد جیب خود می کنند و این مساله هیچ ارتباطی با استاندارد بودن یا غیر استاندارد بودن نمک ندارد.

وی ادامه داد:‌ با توجه به این که قیمت نمک تصفیه شده در سبد تنظیم خانوار تاثیر آن چنانی ندارد و خرده فروشان نیز از این محصول سود چندانی نمی برند بهترین روش این است که با روش‌های بخش نامه‌ای خرده فروشان را مجاب به فروش نمک‌های استاندارد کنیم.

چگونه نمک تصفیه را تشخیص دهیم؟

این عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه، راه تشخیص نمک تصفیه شده از نمک غیر تصفیه را ریختن کمی آب داخل نمک در یک لیوان عنوان و اظهار کرد: اگر ناخالصی هایی بالای آن آمد می توان گفت که این نمک استاندارد کافی را ندارد اما باز هم نمی توان این روش را به طور یقین روش مناسبی عنوان کرد.

وی ادامه داد: پروانه بهداشتی و آدرس تولیدکننده می تواند یکی دیگر از راه های تشخیص نمک تصفیه شده باشد اما از آنجاکه پروانه بهداشتی را می توانند جعل کنند، آدرس تولیدکننده می تواند روش مناسبی برای تشخیص نمک تصفیه شده باشد.

مصرف نمک ایرانی ها بیش از 2 برابر استاندارد است

علوی فرد با بیان این‌که میزان سرانه مصرف کشور براساس استاندارد باید 375 هزار تن در سال باشد، گفت: در حال حاضر سرانه مصرف نمک 900 هزار تن در سال است؛ این مساله به این معناست که ایران دو برابر آنچه که باید نمک مصرف کند مصرف نمک دارد.

این عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران تولید نمک تصفیه شده را 300 هزار تن در سال عنوان و اظهار کرد:‌ در این زمینه صادرات نیز صورت می گیرد اما میزان مشخصی از صادرات در دست نیست.

وی تعداد اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران را 15 شرکت عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha