هر سال هیجده تن هروئین خالص از افغانستان به روسیه وارد می شود و مافیای مواد مخدر مبلغی در حدود هیجده میلیارد دلار از این راه به جیب می زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایزوستیا، ویكتور ایوانف ، مدیر اداره فدرال كنترل مواد مخدر روسیه با اشاره به این كه از زمان حمله نیروهای ناتو به افغانستان حجم تولید هروئین در این كشور دو و نیم برابر شده تاكید كرد كه گرجستان با توقف روابط با روسیه روند مبارزه با مواد مخدر را بسیار دشوار كرده است.

به گفته این مقام روس هر سال هیجده تن هروئین خالص از افغانستان به روسیه وارد می شود و مافیای مواد مخدر مبلغی در حدود هیجده میلیارد دلار از این راه به جیب می زند.

ایوانف تاكید كرد: قاچاق مواد مخدر نه تنها سیستم سیاسی كشورهای مورد استفاده برای ترانزیت این مواد را به هم می ریزد بلكه یكی از مهمترین منابع درآمد شبكه های تروریستی از جمله گروههای فعال در شمال قفقاز است.

وی یادآور شد كه مواد مخدر تولید شده در افغانستان از سه مسیر به سایر نقاط دنیا منتقل می شوند كه یكی از مهمترین آنها مسیر بالكان است كه از ایران و تركیه به سوی اروپا امتداد داد.

دومین مسیر به راه ابریشم یا مسیر شمالی شهرت دارد و شامل مرزهای بسیار وسیع روسیه می شود و سومین مسیر كه مسیرجنوبی نام دارد از پاكستان و هند عبور می كند و از طریق دریا به سراسر جهان متصل می شود.

براساس این گزارش هروئینی كه از افغانستان وارد روسیه می شود بسیار خالص است و 90 درصد معتادان این كشور به آن اعتیاد دارند در حالی كه تنها 10 درصد معتادان اروپا به مواد مخدر تولیدی افغانستان اعتیاد دارند و علت آن محافظت بسیار خوب از مرزهای كشورهای اروپایی است.

این كارشناس روس هم چنین یادآور شد كه انسان پس از شروع مصرف مواد مخدر حداكثر پنج تا هفت سال عمر خواهد كرد و از سال 2001 تا كنون حداقل 400 هزار معتاد در روسیه جان خود را از دست داده اند و به همین دلیل باید گفت روسیه یكی از قربانیان اصلی حوادث چند سال اخیر افغانستان است و مسئله مواد مخدر در حال حاضر بیشتر جنبه ژئو پلیتیكی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha