چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 126249

صبح روز شنبه، دبیرستان دخترانه «نجمه» شهر زاهدان چند روز بعد از آلودگی هوا به حالت عادی برگشته است. دانش آموزان در حیاط مدرسه در حال ورزش هستند. همچنان عده یی از آنها ماسك به صورت دارند. چند روزی است كه از بیمارستان مرخص شده اند و پس از تمام شدن تعطیلی مدرسه به دلیل آلودگی هوا، حالابه كلاس بازگشته اند.

سلامت نیوز: صبح روز شنبه، دبیرستان دخترانه «نجمه» شهر زاهدان چند روز بعد از آلودگی هوا به حالت عادی برگشته است. دانش آموزان در حیاط مدرسه در حال ورزش هستند. همچنان عده یی از آنها ماسك به صورت دارند. چند روزی است كه از بیمارستان مرخص شده اند و پس از تمام شدن تعطیلی مدرسه به دلیل آلودگی هوا، حالابه كلاس بازگشته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، چند نفری از آنها می گویند حال شان خوب است اما همچنان دل درد و سر دردی خفیف دارند. اكثرا پس از دو تا سه روز بستری از بیمارستان مرخص شده اند. اما به گفته مسوولان مدرسه هنوز 30 نفر از دانش آموزان به دلیل عوارض ناشی از مسمومیت در مدرسه حاضر نشده اند. هفته گذشته، فردی، شبانه، 80 بشكه را كه از كارخانه یی در شهر قم خریداری كرده بود، در رود دفع آب های سطحی، در شمال شهر زاهدان شسته بود. برخی تعداد این بشكه ها را 300 عدد اعلام كردند، عددی كه سازمان حفاظت از محیط زیست آن را رد كرد. شهر زاهدان لوله كشی گاز ندارد و مردم معمولابرای ذخیره نفت مصرفی زمستان شان از بشكه های فلزی استفاده می كنند. بازار خرید و فروش این بشكه ها در فصل سرما پر رونق است. خریدارِ بشكه های آلوده، بی خبر از ماده درون آنها، عامل ایجاد آلودگی در محدوده یی به وسعت 40 هكتار با جمعیت 200 هزار نفر در شمال شهر زاهدان شد. همان شب، مردم محل خبر از استشمام بویی شبیه بوی گاز شهری، در هوای محله و منازل شان دادند.

شدت گرفتن بو، در آن شب، مسوولان اداره محیط زیست، نیروی انتظامی و علوم پزشكی را به منطقه كشاند. سازمان محیط زیست استان تجهیزات لازم برای شناسایی مواد شیمیایی موجود در هوا را ندارد، به همین دلیل ابعاد حادثه روز بعد مشخص می شود. زمانی كه دانش آموزان چند مدرسه كه بیشترین تعداد آنها متعلق به دبیرستان نجمه در بلوار شهید رجایی هستند، به خاطر مسمومیت ناشی از استشمام این بو راهی بیمارستان می شوند. مسمومیت ها در روزهای بعد نیز ادامه پیدا می كند و در منطقه شمالی شهر زاهدان، شامل بلوارهای شهید رجایی و شهید طباطبایی، ولیعصر، رسالت و قسمتی از خیابان آزادی، این گاز سبب ایجاد سردرد، سرگیجه و تهوع در ساكنان می شود. این گاز در مجموع بیش از 600 نفركه تعداد قابل توجهی از آنها دانش آموزان بودند را راهی بیمارستان می كند گرچه با تعطیلی بیش از 100 مدرسه، تعداد افراد مبتلادر روزهای بعد از وقوع حادثه كاهش می یابد. اما تا آخر هفته قبل همچنان مراجعه افراد به بیمارستان ها ادامه داشت. ساكنان خیابان شهید رجایی می گویند: تیم های پزشكی در چند روز اول به محل مراجعه و با معاینه مردم، افراد مسموم را به بیمارستان منتقل می كردند. تیم پزشكی از دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برای بررسی این حادثه عازم زاهدان شد و افراد مبتلابه سرعت تحت درمان قرار گفتند. گفته می شود با ریختن مقادیری مواد خنثی كننده در آب رود، امكان نفوذ آلودگی به آب های زیرزمینی وجود ندارد. اما برخی ساكنان می گویند همچنان در صورت تردد در حوالی این رود دچار سرگیجه و تهوع می شوند.

در حال حاضر تقریبا تمام افراد مبتلاتحت درمان قرار گرفته و از بیمارستان مرخص شده اند. یكی از پرستاران بیمارستان امام علی شهر زاهدان می گوید در یكی دو روز اخیر كسی به خاطر مسمومیت به بیمارستان مراجعه نكرده است. شایعات درباره علت حادثه، دامنه گسترده یی داشت. اما با اطلاع رسانی به موقع و دستگیری فرد خاطی، شایعات به سرعت تكذیب شد. فرماندار زاهدان نیز امكان هرگونه حمله تروریستی را تكذیب كرد و علت حادثه را ناآگاهی و اقدام غیرقانونی فرد خریدار بشكه ها اعلام كرد. در اخبار اولیه ماده مسموم كننده «آرسین» اعلام شد، اما این ماده مورد تایید دانشگاه علوم پزشكی قرار نگرفت. دكتر میری، رییس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان نتیجه نهایی آزمایشات پزشكی را اعلام كرد. ماده عامل مسمومیت، روغن دی سولفیدی اعلام شد. این ماده در صنعت كشاورزی و در تركیبات آفت كش مورد استفاده قرار می گیرد و مسمومیت ناشی از آن خفیف است. میری می گوید: هیچ نگرانی بابت وجود عارضه یی طولانی مدت ناشی از مسمومیت در این افراد وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha