چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 126257

اغلب ما زمانی که از شرش خلاص می شویم می دانیم که به قصد انتقام گرفتن باز می گردد بنابراین شادی ما طولانی مدت نیست. اشتباه نکنید منظور ما انسان یا حتی یک موجود زنده دیگر نیست، بلکه از پدیده ای به نام خارش پوست صحبت می کنیم. اتفاقی آشنا برای همه انسان ها که در بسیاری موارد چیزی جز سردرگمی و عذاب برای فرد ندارد.

سلامت نیوز: اغلب ما زمانی که از شرش خلاص می شویم می دانیم که به قصد انتقام گرفتن باز می گردد بنابراین شادی ما طولانی مدت نیست. اشتباه نکنید منظور ما انسان یا حتی یک موجود زنده دیگر نیست، بلکه از پدیده ای به نام خارش پوست صحبت می کنیم. اتفاقی آشنا برای همه انسان ها که در بسیاری موارد چیزی جز سردرگمی و عذاب برای فرد ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، یکی از شکایت ها و سؤال های همیشگی ما این بوده است که چرا یک خاراندن یک قسمت از کوچ پس از مدت کوتاهی بدل به یک خارش پوستی در سطحی وسیع تر می شود. اکنون به نظر می رسد جواب این سؤال معماگونه به ظاهر غیر قابل حل را کشف کرده اند، آنها عقیده دارند خاراندن موجب ترشح سرتونین در مغز می شود، هورمونی که احساس خارش را شدید تر می کند.

اگرچه این یافته های بر اساس تحقیقات انجام شده روی موش هاست، اما دانشمندان ادعا می کنند که فرآیند خارش در میان انسان ها  و موش ها به یک شکل است. با توجه به شواهد موجود امیدواری ها برای قطع چرخه خارش های پوستی افزایش یافته است، خارش هایی که گاهی نه تنها آزار دهنده و مزمن بلکه دردناک نیز می شوند. در واقع هم زمان با شروع خارش پیام های عصبی از طریق نخاع به مغز می رسد، پیام هایی که به جای احساس خارش منتقل کننده احساس درد هستند. در نتیجه چنین فرآیندی مغز برای کنترل احساس درد سرتونین آزاد می کند.

اگرچه سرتونین می تواند درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما در عین حال یک پیام شیمیایی از جانب مغز است که موجب شدید تر شدن احساس خارش می شود. از همین رو برخی افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند اغلب بیش از سایرین خارش پوستی را احساس می کنند. بنابراین اگر بتوان با روش های گوناگون راه ترشح سرتونین را سد کنیم موفق می شویم از تشدید شدن احساس خارش های پوستی جلوگیری کنیم.

منبع دیلی میل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha