اجتناب از عوامل به یادآورنده، یادآوری حادثه و افزایش برانگیختگی از علایم «اختلال تنش‌زا بعد از حادثه» (PTSD) است.

دكتر سید وحید شریعت در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به شدت و مدت حادثه به عنوان دو عامل تاثیرگذار در اختلال تنش‌زای بعد از حادثه (PTSD) گفت: هرچه فرد به حادثه نزدیك‌تر باشد تاثیرگذارتر است و همچنین زنان و كودكان در تاثیر پذیری مستعدتر هستند و افراد حساس‌تر نیز قدرت مقابله كمتری دارند.

مدیر امور پژوهشی و آموزشی انستیتو روان‌پزشكی تهران و مركز تحقیقات بهداشت روان گفت: اختلال اضطرابی نوعی اختلال است كه در اثر حادثه‌ای شدید به وجود می‌آید و به صورت تجربه مجدد حادثه، تلاش برای دوری از آن و افزایش برانگیختگی سیستم خودكار بدن خود را نشان می‌دهد.

دكتر شریعت، تجربه مجدد حادثه را از مهم ترین علایم PTSD دانست و ابراز كرد: بیمار با تجربه مجدد حادثه در خواب یا بیداری و یا به صورت توهم تصور می‌كند كه در آن شرایط قرار دارد به همین دلیل نسبت به آن عكس‌العمل نشان می‌دهد.

وی درباره علایم دیگر بیماری اظهار كرد: اجتناب از عوامل به یاد آورنده حادثه و افزایش برانگیختگی مانند داشتن اضطراب، در انتظار اتفاق ناگوار بودن و زود عصبانی شدن از علایم دیگر این اختلال است.

دكتر شریعت با بیان این كه برای به وجود آمدن اختلال باید یك ماه از حادثه گذشته باشد، افزود: در برخی موارد پاسخ دهی هیجانی بیمار كاهش پیدا می‌كند و بخش‌هایی از حادثه را به یاد نمی‌آورد و در واقع علایمی كه به ظاهر شبیه علایم افسردگی است ولی علائم اجتناب و كاهش پاسخ دهی است بروز می‌كند.

مدیر امور آموزشی و پژوهشی انستیتو روان‌پزشكی تهران و مركز تحقیقات بهداشت روان، اختلال در كاركردهای اجتماعی، فردی، ‌خانوادگی را از عواقب مهم PTSD دانست كه تاثیر زیادی نیز بر فكر و حالات فرد می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha