پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 126335

متأسفانه انتقادهای زیادی از سوی برخی از نمایندگان محترم مجلس و مدیران محلی برای ممانعت از اجرای اصلی‌ترین راهکار ستاد احیای دریاچه ارومیه، یعنی توقف کشت در 50 هزار هکتار از اراضی آبخیز ارومیه رخ داده است.

دریاچه ارومیه جان می‌گیرد؟

سلامت نیوز: متأسفانه انتقادهای زیادی از سوی برخی از نمایندگان محترم مجلس و مدیران محلی برای ممانعت از اجرای اصلی‌ترین راهکار ستاد احیای دریاچه ارومیه، یعنی توقف کشت در 50 هزار هکتار از اراضی آبخیز ارومیه رخ داده است.
 
محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در روزنامه آرمان نوشت: اخیرا با مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی به‌صورت تلفنی گفت‌و‌گو می‌کردم تا از او آخرین وضعیت دریاچه ارومیه را جویا شوم. وی گفت از نخستین روز مهر تا این لحظه، افزون بر 172 میلیمتر باران بر منطقه باریده و سطح آب دریاچه ارومیه تا 30 سانتی‌متر افزایش یافته است. وی افزود که هم‌اکنون بعد از مدت‌ها، شاهد وجود آب در پهنه‌ جنوبی دریاچه هستیم و اغلب نواحی اطراف جزایر جنوبی دریاچه - از جمله جزایر اشک و کبودان - که زیستگاه وحوش ارزشمندی چون گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش و انواعی دیگر از پستانداران و پرندگان مهم بوده، از آب پرشده است.

برای تائید سخنان عباس‌نژاد، کافی است همین الان سری به درگاه مجازی شرکت مدیریت منابع آب ایران بزنید تا دریابید که از بین شش حوضه‌‌ آبخیز اصلی کشور (دریای مازندران، خلیج فارس و دریای عمان، سرخس، دریاچه نمک قم، مرزی شرق و دریاچه ارومیه)، میزان افزایش ریزش‌های آسمانی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه از اول مهر تا 13 آبان 1393، نسبت به دوره مشابهش در سال گذشته، 1550 درصد افزایش نشان می‌دهد و نسبت به میانگین درازمدت هم 241 درصد افزایش ثبت شده است. درحالی که این رقم برای دریای مازندران، فقط 97 درصد، برای خلیج‌فارس و دریای عمان، 87 درصد و برای دریاچه نمک 29 درصد افزایش را نشان می‌دهد و در دو حوضه دیگر، یا تغییری رخ نداده (سرخس) یا متأسفانه منفی 67 درصد از ریزش‌های آسمانی هم در حوضه‌ مرز شرقی کاسته شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، خداوند بیشترین لطف ممکن را برای احیای دوباره‌ ارومیه به شمال باختری وطن ارائه کرده و اینک یک فرصت طلایی پدیدار شده تا به کمک مردم و مسئولان منطقه، زمینه را برای نشاط پایدار این نگین فیروزه‌ای عزیز فراهم آوریم.

نگرانی اما از آنجا پیش آمده که متأسفانه انتقادهای زیادی از سوی برخی از نمایندگان محترم مجلس و مدیران محلی برای ممانعت از اجرای اصلی‌ترین راهکار ستاد احیای دریاچه ارومیه، یعنی توقف کشت در 50 هزار هکتار از اراضی آبخیز ارومیه رخ داده است. باید بدانیم که در طول 25 سال اخیر، بیش از 360 هزار هکتار به‌صورتی کاملاً غیرقانونی بر وسعت اراضی کشاورزی و باغی منطقه افزوده شد تا سهم کشاورزی به 680 هزار هکتار برسد؛ امری که سبب شد، حقابه دریاچه ارومیه به میزان 1/3 میلیارد مترمکعب از میان برود اما شوربختانه امروز هم گروهی بدون توجه به نظر بسیاری از متخصصان کشور که در کارگروه احیای دریاچه ارومیه ساعت‌ها کار کارشناسی انجام داده‌اند، بر رئیس‌جمهور فشار می‌آورند تا به‌رغم تأمین اعتبار 250 میلیارد تومانی این طرح، آن را از دستور کار خارج کنند. درصورتی که ما نباید گول این ریزش‌های آسمانی را خورده و فکر کنیم که دیگر کار تمام شده و می‌توان به روال سابق به زندگی در ارومیه ادامه داد. حوضه آبخیز 1/5 میلیون هکتاری دریاچه ارومیه، چاره‌ای ندارد جز آن که به کاهش وابستگی معیشتی به سرزمین بیندیشد و با بالفعل کردن دیگر مزیت‌های طبیعی، صنعتی و تجاری‌اش، سهم کشاورزی در مصرف آب را به کمینه‌ ممکن کاهش دهد. و تنها در آن صورت است که همه‌ ایرانیان عاشق این بوم و بر مقدس، پروردگار مهربان خود را شکر می‌کنند که کمک کرد تا سرود جان گرفتن ارومیه را پرطنین‌تر از همیشه، هم‌آوایی کنند؛ سرودی که اینگونه شروع می‌شود: ارومیه برای همیشه جان می‌گیرد ...
آمین.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha