پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵

راه‌های کنار‌آمدن با استرس به شما کمک می‌کند تا احساس بهتر و شفاف‌تری نسبت به خودتان و اطراف تان داشته باشید. مخصوصا زمانی که شغل پراسترسی دارید و فشارهای دوچندانی در زندگی تحمل می‌کنید.

راه‌هایی برای کنار آمدن با استرس

سلامت نیوز: راه‌های کنار‌آمدن با استرس به شما کمک می‌کند تا احساس بهتر و شفاف‌تری نسبت به خودتان و اطراف تان داشته باشید. مخصوصا زمانی که شغل پراسترسی دارید و فشارهای دوچندانی در زندگی تحمل می‌کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید،پایین آمدن سطح استرس می‌تواند به پایین‌‌آوردن میزان فشار خون و قند خون شما نیز کمک کند و اتفاقا راه کنار آمدن با آن چندان سخت نیست. فقط کافی است زمانی که ذهنتان دچار استرس می‌شود،‌این قواعد ساده را به خاطر بیاورید:


آدامس بجوید

زمانی که احساس استرس به شما دست داد، تنها کافی است آدامسی را از گوشه کیفتان بیرون بیاورید و آن را بجویید. تحقیقات نشان داده‌اند که جویدن آدامس می‌تواند به پایین آوردن عصبانیت و برطرف کردن استرس کمک کند. البته هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است، چرا که برخی از تحقیقات، علت این واکنش را حرکت منظم و ثابت جویدن اعلام کرده‌اند که به روند خون‌رسانی به مغز کمک می‌کند در حالی که گروهی دیگر معتقدند طعم و بوی آدامس‌ است که به کاهش استرس کمک می‌کند. در هر دو حالت شما به هدفتان یعنی پایین آوردن سطح استرس رسیده‌اید.


از خانه بیرون بروید

گذراندن زمان در خارج از خانه، حتی جایی نزدیک به محل سکونت تان، به احساس آرامش شما کمک می‌کند. وقتی که در طبیعت به سر می‌برید و به فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری مشغول می‌شوید، سطح استرس شما پایین می‌آید. جالب اینجاست که تحقیقات نشان داده‌اند حتی چند دقیقه گذراندن زمان در خارج از خانه باعث می‌شود حالتان بهتر شود.


لبخند بزنید

وقتی که حالتان خوب نیست و یک نفر به شما می‌گوید:« لبخند بزن، لبخند بزن تا ببینم» حواستان را جمع کنید و نگاهی عاقل‌اندر‌سفیه به او نیندازید، چرا که تحقیقات نشان داده‌اند در دوران عصبیت، یک لبخند ساده، مخصوصا لبخندی که ماهیچه‌های نزدیک چشم شما را به حرکت وادارد، به پایین آمدن سطح استرس در شما کمک می‌کند. البته اجباری وجود ندارد که شما حتما احساس شادمانی کنید تا لبخند بزنید. همین اندازه که ماهیچه‌های اطراف چشم، همسو با ماهیچه‌های اطراف دهان به حرکت واداشته شوند کفایت می‌کند. در نظر داشته باشید که با همین ترفند ساده به تنظیم ضربان قلب خود نیز کمک می‌کنید.


رایحه‌ها را استشمام کنید

برخی از رایحه‌ها باعث می‌شوند تا آرامش به شما بازگردد، نمونه‌اش اسطوخدوس. در تحقیقی که بر روی پرستاران یک بیمارستان انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند، کسانی که اسطوخدوس یا اسانس‌های آن را بو کرده‌اند، سطح آرامش بالاتری را تجربه می‌کنند. از طرف دیگر اسطوخدوس می‌تواند درمان برخی دردهای جسمی نیز باشد به همین خاطر اگر می‌خواهید از استرس فاصله بگیرید بد نیست با تحریک کردن حس بویایی‌تان آغاز کنید.


به موسیقی گوش کنید

پیشنهاد می‌شود پیش از ورود به موقعیت‌هایی آزاردهنده و پراسترس ابتدا به موسیقی گوش بدهید تا آرامش خود را به دست آورید. برای نمونه تحقیقات ثابت کرده‌اند زمانی که به یک مصاحبه شغلی می‌روید یا قرار است سخنرانی داشته باشید می‌توانید به موسیقی گوش دهید و سطح هورمون کورتیزول را در بدن خود پایین بیاورید. البته بهتر است برای موسیقی‌درمانی به سراغ آهنگ‌های تند و اعتراضی نروید و به موسیقی ساده‌ای شبیه به صدای آبشار گوش دهید.


تنفس‌تان را کنترل کنید

احساس آرامش می‌تواند در فاصله یک دم و بازدم به شما تزریق شود. می‌توانید برای چند لحظه بر روی تنفس خود تمرکز کنید و به این وسیله به بدن خود پیام آرامش‌بخش بفرستید. با این ترفند ساده به مغز خود پیغام می‌دهید تا برای چند لحظه هم که شده به ترس یا استرس کاری نداشته باشد و از افکار منفی قاصله بگیرد، اما اگر موقعیتی که در آن قرار دارید، موقعیتی آزاردهنده است، پیشنهاد می‌کنیم در یک جای آرام به راحتی بنشینید و از راه بینی به آرامی نفس بکشید. بگذارید قفسه سینه و پایین شکم شما جمع شود و شکمتان جلو بیاید. به آرامی نفس بکشید و برای مدت
10 دقیقه به این کار ادامه دهید.


با خودتان مهربان باشید

ذهن ما به صورتی پیوسته در افکار متنوعی غرق می‌شود که بعضی اوقات افکاری منفی و ناخوشایند هستند. داروی ساده‌ای که برای این وضعیت وجود دارد، این است که مثبت‌اندش باشید و جمله‌های مثبت و تاکیدی به خودتان بگویید تا سطح آرامش خود را به حالت متعادل برسانید. مثلا اگر روز پرفشاری را در کار تجربه می‌کنید، کافی?است یک سر به دستشویی بزنید، خودتان را در آینه نگاه کنید، دستی به سروصورت خود بکشید و به خودتان جمله‌های مثبتی بگویید. با خودتان جوری صحبت کنید که انگار دوست صمیمی‌تان در موقعیت بدی قرار گرفته است. به دوستتان چه می‌گویید به جز:« نترس، همه چیز درست می‌شود» یا « بالاخره راهش را پیدا می‌کنی؟» به خودتان هم همین جملات را بگویید.


افکارتان را یادداشت کنید

قلم به دست بگیرید و هر آنچه در ذهنتان می‌گذرد بر روی کاغذ بیاورید. وقتی که شما این فکرهای مغشوش را بر روی کاغذ می‌بینید، راحت‌تر به برنامه‌ای برای برطرف کردن آنها می‌رسید. مهم نیست که دل‌تان قلم و کاغذ می‌خواهد یا احتیاج به لپ‌تاپ دارید یا ترجیح می‌دهید از برنامه‌ای بر روی گوشی‌تان استفاده کنید، مهم‌ این است که این افکار را بنویسید و به صورت صادقانه‌ای آنها را ثبت کنید.


با دوستان‌تان صحبت کنید

وقتی که احساس می‌کنید دیگر توان مقابله با وضعیتی را ندارید، به دنبال یکی از دوستانتان بگردید یا یک نفر که به او اعتماد دارید. حتی ممکن است دوستی داشته باشید که با مشکلی مشابه مشکل شما دست و پنجه نرم می‌کند. وقتی که شروع به صحبت می‌کنید، نه تنها راهکار تازه‌ای به ذهنتان می‌رسد، بلکه می‌توانید از زاویه‌ای دیگر به این مشکل نگاه کنید و از استرس فاصله بگیرید.


فعالیت کنید

وقتی ورزش می‌کنید، همراه با بالارفتن ضربان قلب تان، ذهن شما نیز دست به خانه‌تکانی می‌زند و حال شما بهتر می‌شود. پس از چند ثانیه ورزش به این نتیجه می‌رسید که حواس‌تان بیشتر بر روی حرکات بدن و تنفس‌تان است و از استرس فاصله گرفته‌اید. حالا تفاوتی ندارد که این ورزش دویدن در پارک نزدیک خانه‌تان باشد یا تمرین کردن در یک باشگاه ورزشی.

منبع: WebMD

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha