جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
کد خبر: 126469

یک شرکت داروسازی هلندی از تولید دارویی جدید به عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها خبر داد که اثرات درمانی آن از آنتی‌بیوتیک‌های موجود بسیار قوی‌تر است.

سلامت نیوز : یک شرکت داروسازی هلندی از تولید دارویی جدید به عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها خبر داد که اثرات درمانی آن از آنتی‌بیوتیک‌های موجود بسیار قوی‌تر است. 

طی دهه‌های اخیر مشکل افزایش مقاومت باکتری‌ها در برابر دارو به یک بحران جهانی تبدیل شده به طوری که از اقدامات درمانی پیشی گرفته است. این باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به تنهایی در آمریکا عامل سالانه 23 هزار مورد مرگ و دو میلیون مورد ابتلا به بیماری هستند. اما به نظر می‌رسد بالاخره امیدهایی برای متوقف کردن روند ابتلا به بیماری‌ها پیش از وخامت اوضاع وجود دارد چراکه متخصصان کمپانی داروسازی «میکرئوس» هلند روز چهارشنبه گذشته در یک کنفرانس خبری از تولید نوعی داروی جدید جایگزین‌ آنتی‌بیوتیک‌ها خبر داده‌اند.

داروی جدید تاکنون روی شش بیمار مبتلا به عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) آزمایش شده که پنج نفر از آنها را به طور کامل درمان کرده است. این بیماری یکی از وحشتناک‌ترین انواع بیماری‌های عفونی است زیرا قادر است در برابر قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های موجود مقاومت کند. آزمایشات اولیه روی این دارو مقدماتی و جزیی بوده و فعلا تنها به مبتلایان اگزما و سایر بیماری‌های پوستی محدود می‌شود اما مسئولان این کمپانی اعلام کردند آزمایش این دارو را روی سایر عفونت‌ها شروع خواهند کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن پست، داروی جدید از سوی این شرکت، «استاف افکت» نام دارد که با چسبیدن به سلول خارجی باکتری‌ها و با استفاده از آنزیمی به نام «اندولیزین»، دیواره باکتری را تخریب کرده و در نهایت آن را نابود می‌کند.

متخصصان امیدوارند این شیوه درمان آنزیمی تحولی در درمان عفونت‌های میکروبی ایجاد کند زیرا احتمال مقاومت میکروب‌ها در برابر این دارو بسیار کم است.

آنتی بیوتیک‌های حاضر اغلب داخل سلول‌های میکروب را هدف قرار می‌دهند و به همین دلیل با گذشت زمان اثر خود را بر برخی میکروب‌ها نظیر MRSA از دست می‌دهند زیرا این باکتری‌ها می‌توانند سطح خود را نفوذناپذیر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha