یك جراح و متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به شیوع یك درصدی ناشنوایی و پنج درصدی اختلالات شنوایی در حد متوسط در جوامع بشری در ادامه مصرف دارو و ابتلا به برخی عفونت‌ها در دوران بارداری را در بروز ناشنوایی موثر برشمرد

دكترعلی اصغر شیرازی، در گفت وگو با ایسنا ، در آستانه 9 مهر روز جهانی ناشنوایان، علل ناشنوایی زیر پنج سال را غالبا ارثی و مادرزادی دانست و افزود: شناسایی زودهنگام اختلالات شنوایی برای درمان مناسب تا حداكثر سن 6 ماهگی از اهمیت فراوانی برخوردار است. به نحوی كه در بسیاری از جوامع با استفاده از شیوه‌های متعدد افراد پرخطر را غربالگری می‌كنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه، در تشریح علل ناشنوایی با اشاره به این كه گاهی ناشنوایی علامتی از یك سندرم به شمار می‌رود، گفت: به عنوان مثال ناشنوایی به همراه اختلالات اسكلتی صورت و بدن، مشكلات كلیوی، عصبی، چشم و غدد و به ویژه تیرویید دیده می‌شود.

وی، بروز عفونت‌هایی چون سرخجه، توكسوپلاسموز، مصرف برخی آنتی بیوتیك‌ها، داروهای ضد صرع و قلبی را در بروز ناشنوایی مادرزادی موثر برشمرد و یادآور شد: ناشنوایی ناشی از عوارض زایمان‌های سختی كه طی آن اكسیژن رسانی به نوزاد دچار اختلال می‌شود، زردی‌های شدید منجر به تخریب شنوایی و عفونت‌های دوران شیرخوارگی نظیر مننژیت، سرخك، سرخجه است.

دكتر شیرازی، با بیان این كه ناشنوایی پس از پنج سالگی متفاوت از دوران بزرگسالی نیست، افزود: برخی بیماری‌های ارثی در سنین بلوغ تظاهر می‌یابند به عنوان مثال بیماری ارثی اتواسكلروز (سخت شدن استخوانچه‌های داخلی گوش) با شیوع بیشتر در بانوان و در هنگام بلوغ است.

این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی محیط‌های كاری پر سر و صدا چون فرودگاه، محیط‌های صنعتی و دریافت امواج صوتی بیش از حد مجاز (بیش از 85 دسی بل) را در بروز پدیده ناشنوایی موثر دانست و یادآور شد: با افزایش سن و فرسودگی، فرسایش سلول، اعصاب شنوایی فرد به پیرگوشی هم مبتلا می‌شود.

به گفته وی، استفاده نوجوانان از هدفون‌های با فركانس بالا در بروز اختلالات شنوایی موثر است.

دكتر شیرازی، در پایان با اشاره به بروز حالتی چون اوتیت سروزی یادآور شد: در این وضعیت ماده سختی در پشت پرده گوش بدون درد ایجاد می‌شود كه باعث كاهش نامحسوس شنوایی در كودك می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha