صبح شنبه هفدهم آبان‌ماه نخستین نمایشگاه مطبوعات دولت یازدهم با شعار «رسانه، آزادی مسئولانه» فعالیت خود را در مصلی تهران آغاز کرد.

سلامت نیوز : بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری میزبان 440 رسانه است؛ 20 خبرگزاری‌ها، 24 رسانه‌ و موسسات مطبوعاتی و 32 روزنامه‌ها. همچنین 31 رسانه بین‌‌المللی شامل 25 شبکه تلویزیونی‌، چهار خبرگزاری و پایگاه خبری ‌، یک شبکه رادیویی‌ و یک مجله درخواست خود را برای حضور در آیین افتتاحیه نمایشگاه ارائه کردند.

مراسم افتتاح نمایشگاه به صورت رسمی ساعت 15 امروز برگزار خواهد شد و این برنامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

همزمان با شروع به کار نمایشگاه مطبوعات حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی «صبح با خبر» شبکه خبر درباره‌ی نمایشگاه مطبوعات توضیحاتی را ارائه کرد. او در این زمینه گفت: «یکی از رویکردهای نمایشگاه مطبوعات واگذاری امور به خود مردم بود. در این زمینه همه شعارهای زیادی می‌دهند، مهم این است که در عمل این اتفاق رخ دهد. یکی از شیوه‌های دقیق‌تر برای عملی کردن این موضوع این است که به نمایندگان مردم که صنوف هستند و می‌توانند مطالبات را برنامه‌ریزی کنند امور نمایشگاه را واگذار کنیم. ما در این زمینه از همکاری شورای هماهنگی مدیران مسئول مطبوعات بهره گرفتیم. در حال حاضر ما چهار تشکل مدیریتی داریم و امیدواریم تعداد این تشکل‌ها بیشتر هم بشود.»

معاون وزیر ارشاد در مورد تشکل‌های مختلفی که در حوزه مطبوعات وجود دارد، گفت: «در عرصه مطبوعات دو نوع تشکل وجود دارد، یکی تشکل‌های روزنامه‌نگاری که خود روزنامه‌نگاران در آن‌ها فعالیت می‌کنند و دیگری تشکل‌های مدیریتی که مدیران مسئول مطبوعات در آن‌ها فعال هستند و در حال حاضر شامل چهار تشکل هستند که اعتقاد ما این است که با جمع این تشکل‌ها که شورای هماهنگی مدیران مسئول مطبوعات است کار را جلو ببریم. ما امسال با این دوستان شورای سیاست‌گذاری را تشکل دادیم که بسیار موثر بود. وقتی احساس کنیم خودمان عقل کل هستیم کاری پیش نمی‌رود. تجربه امسال تجربه خوبی بود اما امیدواریم تا سال آینده نمایشگاه مطبوعات به خود تشکل‌ها واگذار شود.»

براساس گزارش «ایسنا» انتظامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، یک نمایشگاه بین‌المللی است؟ گفت: «نخیر؛ این نمایشگاه لفظ بین‌المللی را ندارد. خیلی خوب است که نمایشگاه‌های ما جنبه بین‌المللی یا منطقه‌ای داشته باشند اما اشکالی که ما در برنامه‌هایمان داریم این است که فکر می‌کنیم با گذاشتن اسم بزرگ روی چیزی آن رویداد بزرگ می‌شود. سال‌ها در عنوان نمایشگاه مطبوعات لفظ بین‌المللی وجود داشت اما این نمایشگاه شاخص‌های بین‌المللی نداشت. اگر جمعا 10 یا 20 غرفه از رسانه‌های معمولی و حتی رسانه‌های درجه اول دنیا در نمایشگاه حضور داشته باشند، با عرض معذرت اسم نمایشگاه بین‌المللی نمی‌شود. بنابراین ما این کلمه را برداشتیم به امید اینکه در عمل این اتفاق بیفتد، اما حوزه‌های بین‌المللی هم داریم. به عنوان مثال هفت شخصیت از کشورهای مختلف دعوت شده‌اند تا در پنل‌های تخصصی تجربه‌های خود را به همکاران خود در ایران منتقل کنند. همچنین رسانه‌های خارجی که در ایران دفتر کار دارند در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند.»

او افزود: «در بخش بین‌المللی درصدد بودیم که رسانه‌های ما، موسسات رسانه‌ای را که با آن‌ها جنبه‌ی خواهرخواندگی دارند به نمایشگاه دعوت کنند اما هنوز ما در بحث خواهرخواندگی در مقدمات هستیم. امیدواریم این موضوع توسعه پیدا کند چون به ارتقاء رسانه‌ای و تأثیرگذاری رسانه‌ها کمک می‌کند.»

انتظامی در ادامه درباره شعار نمایشگاه گفت: «آزادی مسئولانه یک تم شناخته شده است. کسانی که با فعالیت رسانه‌ها مخالفند می‌گویند این‌ها به دنبال این هستند که هر چه را که می‌خواهند بنویسند و مسئول نباشند. من معتقدم رسانه‌ها باید اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند اما در مقابل این‌طور نیست که هر اتفاقی افتاد توی سر رسانه‌ها بزنیم و آن‌ها را مقصر جلوه دهیم. خود قانون هم برای فعالیت رسانه‌ها چارچوب گذاشته و رسانه‌ها باید مسئول و پاسخگو باشند. شعار و برنامه دولت این است که رسانه‌ها بتوانند در چارچوب قانون آزادی داشته باشند. وقتی رسانه مسئول باشد به امنیت ملی و روانی جامعه توجه دارد.»

نمایشگاه مطبوعات‌، خبرگزاری‌ها و پایگاه های خبری از ساعت 9 تا 20 روز‌های 17 تا 23 آبان ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha