شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 126525

رئیس سازمان بهزیستی ضمن تشریح آخرین اقدامات در خصوص مناسب سازی اماکن و معابر شهری برای معلولان گفت: در جلسه ستاد مناسب سازی مقرر شد که صدا و سیما ساعاتی در هفته را به امر مناسب سازی و سهولت دسترسی معلولان اختصاص دهد و همچنین شهرداری و سازمان نظام مهندسی در پروژه ها نظر سازمان بهزیستی را در امر مناسب سازی اعمال کنند.

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی ضمن تشریح آخرین اقدامات در خصوص مناسب سازی اماکن و معابر شهری برای معلولان گفت: در جلسه ستاد مناسب سازی مقرر شد که صدا و سیما ساعاتی در هفته را به امر مناسب سازی و سهولت دسترسی معلولان اختصاص دهد و همچنین شهرداری و سازمان نظام مهندسی در پروژه ها نظر سازمان بهزیستی را در امر مناسب سازی اعمال کنند.

دکتر همایون هاشمی در گفتگو با مهر در خصوص اقداماتی که برای مناسب سازی اماکن و معابر معلولان انجام شده است، گفت: مناسب سازی یکی از استانداردهای جهانی است که در راستای توسعه مفهوم اجتماعی کردن معلولان و راحتی و سهولت دسترسی به امکانات در جامعه برای این افراد انجام می گیرد و در همین راستا سازمان بهزیستی اقداماتی را در جهت مناسب سازی انجام داده به طوری که در سال جاری فعالیت ستاد مناسب سازی بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون جامع حمایت از معلولان نیز به مناسب سازی اماکن و معابر مورد دسترسی معلولان تاکید شده است، گفت: در راستای هماهنگی با وزیر کشور اولین جلسه شورای مناسب سازی مدتی قبل در وزارت کشور برگزار شد و در آن جلسه معاونان وزرا به عنوان نمایندگان دستگاهها حاضر شدند.

هاشمی به مصوبات این جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد که جلسات مناسب سازی در استانها به ریاست استاندار و دبیری مدیران بهزیستی استانها تشکیل و دستگاه های عضو برنامه های عملیاتی خود را در این جلسات آماده کنند و همچنین مقرر شد تمامی شبکه های صدا و سیما در طول هفته و ماه ساعاتی را به مناسب سازی اختصاص دهند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در هفته دو ساعت صدا و سیما برنامه ویژه ای برای معلولان و مناسب سازی خواهد داشت، گفت: در حال حاضر برخی از شبکه ها به این مصوبه و وظیفه خود عمل کردند و برخی نیز متاسفانه این کار را انجام ندادند که ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه مناسب سازی شهری و دسترسی راحت برای معلولان بسیار اهمیت دارد، گفت: سازمان نظام مهندسی و شهرداری های مناطق جلسه ای را برگزار و مقرر شد در پروژه های کلان، نظر بهزیستی را برای مناسب سازی اماکن و معابر معلولان در این پروژه ها و همچنین توسعه خیابان ها و... بخواهند و حتما دسترسی معلولان در ایاب و ذهاب در این پروژه ها لحاظ شود.

وی از راه اندازی رشته کارشناسی ارشد مناسب سازی در دانشگاهها خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده رشته کارشناسی ارشد مناسب سازی راه اندازی خواهد شد و دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی نیز اولین دانشکده ای است که از سال آینده در رشته کارشناسی ارشد ثبت نام می کند و این اقدام مهمی است که در جهت مناسب سازی اماکن معلولان انجام می شود.

هاشمی از برگزاری دومین جلسه مناسب سازی در اواخر آبان ماه خبر داد و گفت: بزودی این جلسه در وزارت کشور برگزار خواهد شد و مصوبات جلسه قبل و مطالبات از اقدامات دستگاهها اجرایی می شود.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: در ساختاری که در ستاد مناسب سازی تنظیم می شود کمیته های مختلفی مانند فنی، آموزش، اطلاع رسانی، حقوقی و نظارتی فعال خواهد شد که از ظرفیت حقوقی برای مطالبه از دستگاهها استفاده می شود.

به گفته هاشمی از طریق کمیته حقوقی ستاد وظایفی که برای هر دستگاه مشخص شده پیگیری می شود و مشخص خواهد شد که کدام دستگاه به وظایف خود عمل کرده و کدامیک نیز کوتاهی کرده است و این اقدام جدیدی است که انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد دستگاههای متولی امور معلولان در مناسب سازی و همچنین وزارتخانه های مختلف به زودی جمع بندی و دریافت می شود، گفت: پس از ارائه این عملکرد از سوی دستگاهها بر اساس آن تصمیم گیری خواهد شد و همچنین به دستگاههای خاطی تذکرات لازم داده می شود.

هاشمی از دستگاههای مرتبط درخواست کرد که در امر مناسب سازی اماکن و معابر معلولان همکاری های لازم را با ستاد مناسب سازی و سازمان بهزیستی انجام دهند.

وی از اختصاص اعتبارات ویژه ای برای مناسب سازی اماکن خبر داد و گفت: همه دستگاهها باید درصدی از اعتبارات جاری خود را به امر مناسب سازی اختصاص دهند که این موضوع در جلسه آینده ستاد به عنوان مطالبه مطرح خواهد شد.

به گفته هاشمی، سازمان بهزیستی به عنوان اولین ارگان در سال جاری اعتبار 15 میلیارد تومانی را در استانهای مختلف برای مناسب سازی اماکن بهزیستی اختصاص داده و ما موضوع مناسب سازی را از خود بهزیستی آغاز کرده ایم که امیدواریم دستگاههای دیگر نیز با اختصاص اعتبارات خوبی نسبت به مناسب سازی محیط اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha