یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به روش هایی برای ارگانیک سازی برنج توسط اردک و زنبور دست یافته است.

سلامت نیوز : یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به روش هایی برای ارگانیک سازی برنج توسط اردک و زنبور دست یافته است.

آرمان اشرفی - مجری طرحکشت برنج ارگانیک با روشی منحصر به فرد و دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به افزایش روز افزون بیماری های مختلف و کاهش میزان سطح سلامت جامعه در سراسر دنیا، محققین و پزشکان، رویکردی جدی درخصوص استفاده از مواد غذایی سالم با حداقل سموم دفع آفات دارند.

وی افزود: کشت سنتی و کارشناسی نا صحیح در خصوص کشت برنج منجر به قرار گرفتن برنج در جایگاه خطرناکی از نظر وجود میزان سموم شده است.

اشرفی در خصوص طرح "کشت برنج ارگانیک" اظهار داشت: این طرح با هدف سالم سازی خاک، سالم سازی برنج و بالا بردن کیفیت و ارزش برنج، در مناطق شمالی کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در ایران بذری که واقعا ارگانیک و خلوص آن تاییده های لازمه را داشته باشد، وجود ندارد، افزود: تمام تبلیغات برای برنج ارگانیک شمال کشور را می توان به نوعی نیمه ارگانیک قلمداد کرد.

اشرفی با بیان اینکه در این طرح، زمین مورد نیاز جهت ارگانیک سازی برنج، حداقل 45 هکتار و زمین بالادست است، اظهار داشت: پس از مرحله نشاء برای هر هکتار از زمین، تعداد 35 الی 40 اردک را در زمین رها سازی می کنیم، چراکه اردک باعث می شود تا مقداری از کود مورد نیاز زمین به صورت طبیعی و ارگانیک تامین شود.

 وی از مزیت دوم رهاسازی اردک در زمین کشت برنج گفت: اردک ها با حرکت خود در زمین، عمل شخم زدن را در خاک انجام می دهند و علاوه بر آن بسیاری از آفات زمین، من جمله "کرم ساقه خوار" برنج که باعث نازک شدن ساقه می شود را تغذیه می کنند.

اشرفی خاطرنشان کرد: برای ارگانیک سازی محصول نهایی از زمین برنج، نوبت به رها سازی "زنبور تریکوگراما " در زمان مناسب است.

به گفته وی زنبور تریکوگراما برای مبارزه با برخی آفات از جمله کرم ساقه خوار و آفات دیگر مفید است که در حال حاضر، زمان رها سازی آن در زمین ها اشتباه است، چراکه این زنبور بسیار حساس است و مراحل رهاسازی، چگونگی رها سازی و همچنین آب و هوا در مراحل رها سازی بسیار موثر هستند و در این طرح زمان رها سازی این نوع زنبور بر روی زمین بررسی شده است.

اشرفی افزون بر انجام رهاسازی اردک و زنبور در زمین ،عملکرد کارخانه های شالیکوبی را مهم دانست و یادآورشد: ما برای بهره وری بالاتر معتقدیم که کارخانه های شالیکوبی هم به روش درستی عمل نمی کنند و در عملیات فر کردن و جداسازی برنج به دلیل منافع مالی تعجیل می کنند.

وی در ادامه توضیح داد: ما در این طرح یک کارخانه شالیکوبی منحصر به فرد را پیشنهاد می دهیم که اصول صحیح فر کردن برنج، در مرحله ی استراحت و جداسازی را پیاده می کند.

به گفته اشرفی اگر ما در این طرح فقط به داخل ایران بسنده کنیم، با این روش ابداعی می توان، تا 3 تن در هکتار شالی که معادل 2.5 تن در هکتار برنج سفید است، برنج تهیه کرد.

به گزارش مهر، این طرح با همکاری میثم کاظمی مهندس کشاورزی و کارشناس اراضی کشاورزی انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha