دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه اندازی انستیتو تحقیقات ملی و مرکز بین‌المللی تحقیق و توسعه در زمینه گیاهان دارویی تا سال 1404 خبر داد.

سلامت نیوز: دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه اندازی انستیتو تحقیقات ملی و مرکز بین‌المللی تحقیق و توسعه در زمینه گیاهان دارویی تا سال 1404 خبر داد.

 دکتر محمد حسن عصاره - دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی تحقق سیاست های کلی علم و فناوری کشور در بند یکم و نحوه دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ویژه را مستلزم حمایت از فناوران و ارتقای توانمندی بنگاه‌های اقتصادی یا شرکت های دانش بنیان دانست.

وی با بیان اینکه جذب، انتقال و بومی‌سازی علوم و فناوری‌های پیشرفته سایر کشورها در حوزه گیاهان دارویی به تحقق این بند از سیاست ها می انجامد، افزود: در این راستا افزایش فروش و سهم از بازار برای محصولات گیاهان دارویی، داروها و فرآورده‌های گیاهی و طب سنتی دانش بنیان و توانمند در بازارهای بین‌المللی با فعالیت كارگروه تخصصی توسعه تجارت، صادرات و بازاریابی در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در دستور کار قرار گرفته است.

عصاره به برنامه ریزی برای دعوت از شرکت‌های خارجی فعال در عرصه بین‌الملل با هدف تسهیل‌گری و زمینه‌سازی برای افزایش ورود فناوری‌های جدید به بازار توسط این ستاد اشاره کرد و گفت: حمایت از تهیه و تنظیم آئین نامه‌ها، طرح‌ها و لوایح به منظور اصلاح و ساده سازی قوانین و ارائه آن‌ها به مراجع ذیصلاح برای تصویب از جمله اقدامات این ستاد برای تحقق بند دوم سیاست های کلی علم و فناوری می باشد.

به گفته وی حمایت از تهیه و تدوین استانداردهای ملی برای محصولات حوزه گیاهان دارویی و صادرات و واردات آن و ارائه آن به مراجع ذیصلاح برای تصویب نیز پیرو این بند و در راستای سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی برنامه ریزی شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ساماندهی و تقویت نظام های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی در حوزه‌های علم و فناوری قید شده در سیاست های کلی علم و فناوری، افزود: به منظور تحقق بند یادشده ساماندهی فرآیندها و ساختارهای نظارت و ارزیابی بر کلیه فعالان و فعالیت‌ها در حوزه گیاهان دارویی در این ستاد آغاز شده است.

وی همچنین عنوان کرد: ساماندهی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی مجاز این حوزه مبتنی بر تأییدیه‌های معتبر و ممانعت از فعالیت‌های غیر مجاز و ایجاد سیستم نظارت بر بازار و مراکز عرضه محصولات و خدمات در حوزه گیاهان دارویی به ویژه عطاری‌های سنتی در ذیل بند دوم سیاست های کلی علم و فناوری با جدیت بیشتر در این ستاد اجرایی می شود.

سالانه 20 مرکز رشد فعال در حوزه گیاهان دارویی تاسیس و تقویت می شوند

عصاره با بیان اهمیت حمایت از تأسیس و توسعه شهرك ها و پارك‌های علم و فناوری در تحقق منویات رهبری، از تأسیس و تقویت حداقل 20 مرکز در سال مطابق با چشم‌انداز سند راهبردی این ستاد خبر داد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی حمایت از بسترسازی مناسب در جهت افزایش تعداد مراکز رشد مستقر در شهرک‌های علمی وتحقیقاتی و پارکهای علم و فناوری در زمینه گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی، داروهای گیاهی و طب سنتی را از جمله عوامل تاثیر گذار در تحقق بند دوم این سیاست ها دانست.

وی در ادامه اظهار کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برای تحقق بند پنجم سیاست های کلی علم و فناوری تلاش گسترده‌ای در جهت هماهنگی لازم در صادرات مواد گیاهی، محصولات دانش‌بنیان، فرآوردههای ثانویه، داروهای انسانی ودامی با منشأ گیاهی با هدف افزایش جهش‌دار در صادرات و ساماندهی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی مجاز این حوزه مبتنی بر تأییدیه‌های معتبر و ممانعت از فعالیت‌های غیر مجاز را در دستور کار خود قرار داده است.

عصاره با بیان اینکه افزایش نقش و مشاركت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری قید شده در بند پنجم سیاست های کلی علم و فناوری با سیاست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و این ستاد همخوانی دارد، گفت: حمایت از تجاری‌سازی و تولید صنعتی دستاوردهای بخش گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی منطبق بر شاخص‌های مصوب رسالت مهم ستاد می‌باشد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در ادامه ابراز کرد: مطالعات جامع انجام شده با كمك همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی با هدف ایجاد بسته‌های کارآفرینی در زمینه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و سایر فرآورده‌های طبیعی وحمایت همه جانبه در جهت توسعه كمی و كیفی و نیز افزایش تعداد شرکتهای دانش‌بنیان در زمینه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی نیز در راستای تحقق این بند در حال انجام است.

به گفته وی این ستاد به منظور جامه عمل پوشاندن به بند هفتم این سیاست ها راه اندازی انستیتو تحقیقاتی ملی و مرکز بین‌المللی تحقیق و توسعه در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی تا سال 1404 را در دستور کار خود قرار داده است، تا از این طریق بحث تعامل بین‌المللی محقق شود.

عصاره همچنین تصریح کرد: جذب، انتقال و بومی‌سازی علوم و فناوری‌های پیشرفته سایر کشورها در حوزه گیاهان دارویی وایجاد مرکز مطالعات بازرگانی بین‌المللی، بسته‌بندی و برندسازی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی در راستای تحقق این بند و به همت این ستاد اجرایی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha