معاون توسعه منابع وزارت بهداشت گفت: عملیات طراحی و ساخت 320 بیمارستان جدید برای جایگزینی22 هزار تخت بیمارستانی فرسوده كشور در حال انجام است و تا 6 سال آینده تمام می‌شود.

رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با فارس، افزود:‌اكثر بیمارستان‌های كشور بر اساس شاخص‌های خسارت و لرزه نگاری نیازمند مقاوم سازی و بهسازی تشخیص داده شده‌اند كه باید مطابق آخرین ویرایش آیین نامه 2800 و دستورالعمل بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود كنترل و مقاوم سازی شوند تا بعد از وقوع زلزله دچار مشكل نشوند و در زمان زلزله كاربری درمانی آنها حفظ شوند.
معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به این ضرورت ملی، عملیات بهسازی و جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده كشور در حال انجام است و اعتبار لازم برای جایگزینی این بیمارستان‌ها نیز از سوی دولت تامین می‌شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: گام نخست برای بهسازی وضعیت بیمارستان‌های كشور انجام مطالعه و ارزیابی سریع آسیب پذیری كل بیمارستان های كشور است كه در طول یكسال و نیم گذشته با اعتبار یك میلیارد تومانی انجام شده و نتایج آن در اختیار رئیس جمهوری نیز قرار گرفته است.
وی گفت: بر اساس نتایج این مطالعه متوسط عمر بیمارستان‌های كشور 27 سال است و بیمارستان‌هایی داریم كه 110سال سابقه ساخت دارند، همه این ساختمان‌ها از نظر وضعیت استحكام فیزیكی سازه بررسی شده‌اند و با توجه به شاخص‌های خسارت كه با بررسی سن سازه و آسیب پذیری آن به دست آمده است اولویت‌بندی جایگزینی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها انجام شده است. شناسنامه فنی همه بیمارستان های كشور نیز پس از انجام این مطالعه ملی تهیه شد.
حافظی افزود: بر اساس نتایج این مطالعه برنامه جامع مقاوم سازی و جایگزینی بیمارستان‌های كشور تا پایان امسال تدوین می‌شود كه شامل یك برنامه كوتاه مدت 5 یا 6 ساله و یك برنامه بلند مدت است. برنامه كوتاه مدت از سال 88 آغاز می‌شود و قرار است اعتبار اولیه آن در بودجه سال آینده مصوب شود.
وی گفت: بر اساس برنامه كوتاه مدت 5 یا 6 ساله قرار است 22 هزار تخت بیمارستانی جدید در قالب 320 بیمارستان جدید جایگزین بیمارستان‌های فرسوده فعلی شود كه 2 هزار تخت بیمارستانی آن كه شامل 6 بیمارستان جدید می‌شود در تهران است.
وی افزود: در برنامه بلند مدت البته باید حدود 80 هزار تخت بیمارستانی كشور كه اكثریت بیمارستان‌های كشور را شامل می‌شود به مرور جایگزین، مقاوم سازی و بهسازی شوند.
حافظی افزود: با توجه به اینكه هزینه مقاوم‌سازی یك بیمارستان در بسیاری از موارد بیش از 50 درصد هزینه ساخت مجدد یك بیمارستان نو است، در اكثر موارد جایگزینی یك بیمارستان با بیمارستان نوساز نسبت به مقاوم سازی بیمارستان مقرون به صرفه‌تر است مگر در موارد خاصی كه هزینه مقاوم سازی بیمارستان كمتر از 35 درصد هزینه ساخت مجدد آن باشد كه با توجه به ارزیابی دقیق انجام شده فقط بیمارستان‌هایی مقاوم می‌شوند كه از نظر صرفه اقتصادی آن مطمئن باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha