شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 126543

مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در تمامی استان‌ها آمادگی دارند تا به‌صورت تلفنی نکات مبهم را برای بیماران مبتلا به ایدز عنوان کرده و آموزش‌های لازم رایگان را نیز به آنها دهند.

سلامت نیوز: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت موثق‌ترین و معتبر‌ترین منبع ارائه‌دهنده اطلاعات بیماری‌ها در کشور را مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرد.

عباس صداقت با بیان اینکه در مورد بیماری‌های چون ایدز یک نظام مراقبت پیشرفته در کشور داریم به خبرنگار ایلنا گفت: در این نظام مراقبتی آخرین استانداردهای درمانی از حدود ۴ تا ۵ سال پیش پیاده‌سازی شده که مسئولیت آن با نظام مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت است.

وی درخصوص گردآوری اطلاعات افراد مبتلا به بیماری ایدز در کشور گفت: اطلاعات بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، سازمان انتقال خون با تشکیل پرونده‌های الکترونیک بیماران جمع‌آوری شده و مطابق این اطلاعات آمار ایدز کشور ۲۸ هزار مورد تا ابتدای تابستان سال‌جاری بوده که مربوط به موارد ثبت شده در کشور است.

صداقتی ادامه داد: روش دوم گردآوری اطلاعات بیماران مبتلا به ایدز، پایش دو سال یک‌بار کار‌شناسان وزارت بهداشت است که بر اساس آن گروه‌های دارای رفتارهای پرخطر تزریقی و جنسی بررسی می‌شود تا برنامه‌های مداخلاتی برای کاهش آن تدارک دیده شود.

وی افزود: روش دیگر گردآوری اطلاعات این بیماری روش «مدل‌سازی ریاضی» است که سازمان ملل متحد این نرم‌افزار ‌را به کشورهای جهان معرفی کرده و با وارد کردن اطلاعات جمعیتی بیماران هر دو سال یک‌بار در کشور مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد و طبق این روش تخمین می‌زنیم، تعداد موارد ابتلا به بیماری ایدز چقدر است تا نتایج آن در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های سلامت کشور استفاده شود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت و درمان ایران ادامه داد: در نتیجه دو رقم از تعداد مبتلایان به ایدز همواره وجود دارد که رقم نخست، موارد ثبت شده و تشکیل پرونده داده شده توسط خود بیماران است و رقم دوم، ارقامی است که توسط روش مدل‌سازی به‌دست آمده است.

صداقتی استفاده از آمارهای مربوط به بیماری را مشتمل بر سه بخش اطلاع‌رسانی عمومی، ‌اطلاعات مربوط به پژوهشگران و اطلاعات مربوط به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش مهم «مطبوعات» در آگاهی‌رسانی بیماری‌ها اظهار داشت: به دلیل اینکه به‌طور عموم جامعه مفهوم روشنی از ارقام بیماری‌ها ندارد، رسانه‌ها می‌توانند ابعاد دیگر زوایای بیماری‌ را آشکار سازند.

صداقتی با تاکید بر لزوم هشدار رسانه‌ها نسبت به رفتارهای پرخطر اعتیادی، ‌جنسی، برقراری روابط جنسی حفاظت نشده و خارج از چارچوب خانواده، مصرف مواد مخدر، ‌محرک و روان‌گردان گفت: اگر فردی احساس کند که در معرض رفتار پرخطر قرار گرفته، کافی است بداند کجا مراجعه کتد تا تحت درمان قرار بگیرد.

وی با معرفی مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در تمامی استان‌ها که زیرنظر معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است، ادامه داد: اطلاعات این مراکز را تمامی مراکز تلفنی ۱۱۸ استان‌ها داشته و این مراکز آمادگی دارند تا به‌صورت تلفنی نکات مبهم را برای بیماران عنوان کرده و آموزش‌های لازم رایگان را نیز به آن‌ها بدهند حتی در صورت احتیاج آزمایش نیز بدون گرفتن هیچ‌گونه مدرک هویتی (به‌صورت محرمانه) به درمان بپردازند.

وی در خاتمه تصریح کرد: نکته مهم این است که کشور مجهز به پیشرفته‌ترین نظام‌های تشخیص و درمان‌های ضد ویروسی ایدز است که اگر به موقع افراد مراجعه کرده و درمان صحیح داشته باشند، طول عمری مساوی با بقیه افراد جامعه خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha