معاون درمان بیمارستان فارابی گفت:آب سیاه (گلوکوم) یکی از بیماری های چشمی با درصد شیوع حدود یک در هفت هزار نفر در نوزادان است و زمان طلایی برای تشخیص آن بدو تولد است.

سلامت نیوز: معاون درمان بیمارستان فارابی گفت:آب سیاه (گلوکوم) یکی از بیماری های چشمی با درصد شیوع حدود یک در هفت هزار نفر در نوزادان است و زمان طلایی برای تشخیص آن بدو تولد است.

یکی از عوامل ایجاد بیماری گلوکوم افزایش فشار داخل چشم است که طی آن عصب بینایی تحلیل می رود و کاهش دید را ایجاد می کند. این بیماری در صورت درمان نشدن منجر به نابینایی بیمار می شود.

در آب سیاه مادرزادی، نوزادان با نقص در زاویه چشم متولد می شوند که این نقص سبب کندی تخلیه طبیعی مایع زلالیه چشم می شود.

دکتر مهدی خداپرست روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: میزان شیوع گلوکوم در نوزادان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر است. علت اصلی این ژنتیک است و بیشتر در تولدهای ناشی از ازدواج های فامیلی مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه نوزادان مبتلا به گلوکوم علایمی دارند که بر اساس آن بیماری بسیار زود تشخیص داده می شود، افزود: کدورت قرنیه، بزرگی قرنیه چشم، اشک ریزش و ترس از نور ازجمله علایم این بیماری به شمار می رود.

خداپرست ادامه داد: علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل دیگری مانند عفونت های دوران بارداری مادر می تواند سبب بروز بیماری گلوکوم در نوزادان شود.

فوق تخصص قرنیه در مورد زمان طلایی مراجعه به چشم پزشکان گفت: در بدو تولد باید نوزادان تحت معاینات کلی قرار گیرند تا در صورت مشاهده علایم مشکوک مانند ترس از نور و بزرگی قرنیه چشم، به چشم پزشکان ارجاع داده شوند.

خداپرست ادامه داد: گاهی در روزهای اول تولد علایم بیماری دیده نمی شود اما پس از مدتی چشم کودک به تدریج شروع به بزرگ شدن می کند یا کودک دچار حالت ترس از نور می شود؛ در صورت مشاهده این علایم والدین باید سریعا کودک را تحت معاینات چشم پزشکی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha