یک متخصص پزشکی قانونی بیشترین مسمومیت و عوارض جانبی مصرف ترامادول را مربوط به ایران دانست و گفت: متاسفانه به دلیل وجود تقاضا در بازار، اشکال ۲۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ میلی‌گرمی این دارو به صورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور شده و توزیع می‌شود.

ایران دارای بیشترین آمار مسمومیت با ترامادول در جهان

سلامت نیوز: یک متخصص پزشکی قانونی بیشترین مسمومیت و عوارض جانبی مصرف ترامادول را مربوط به ایران دانست و گفت: متاسفانه به دلیل وجود تقاضا در بازار، اشکال ۲۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ میلی‌گرمی این دارو به صورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور شده و توزیع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر محمد مجیدی درباره ترامادول و عوارض ناشی از مصرف این دارو گفت: ترامادل از پرمصرف‌­­­ترین مواد مخدر در دنیا است. مصرف داروی ترامادول برای اولین بار در سال 1970 در کشور آلمان و برای کنترل دردهای مزمن و تسکین بعد از اعمال جراحی پیشنهاد شد و مصرف این دارو از سال 1995 در ایالات متحده آمریکا آغاز شد. در مهر ماه 1380 با مجوز اداره کل نظارت بر امور داروی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داروی ترامادول، ابتدا به شکل آمپول و سپس قرص، به داخل کشور ایران وارد و جزو فهرست دارویی  قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر اشکال دارویی قرص‌های 50 و 100 میلی‌گرمی ترامادول توسط کارخانجات داروسازی کشور تولید می‌‌شود. همچنین به دلیل وجود تقاضا در بازار، متاسفانه اشکال 200، 400 و 500 میلی‌گرمی این دارو به صورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور شده و توزیع می‌شود.

این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها ادامه داد: ترامادول در ابتدا توسط معتادان به مواد مخدر مورد سوءمصرف قرار گرفت لیکن در حال حاضر سوءمصرف بی‌رویه آن به عنوان مُسکن و نیز به عنوان تقویت کننده جنسی (بر اثر تبلیغات گمراه کننده در مورد اثرات آن) در جامعه رواج یافته است. گاه برخی از افراد نیز به سهو یا به عمد و حتی جهت خودکشی اقدام به مصرف بیش از اندازه این دارو می‌کنند و دچار مسمومیت می‌شوند.

دکترمجیدی در خصوص عوارض ناشی از مصرف ترامادول عنوان کرد: عوارض مصرف این دارو در سیستم عصبی مرکزی عبارتند از سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، تحریک دستگاه عصبی مرکزی، اضطراب، کاهش هوشیاری، اختلال تعادل، سرخوشی، عصبی شدن، اختلال خواب، تشنج و ضعف است.

وی درباره  در ادامه اتساع عروق را از مهم‌ترین عوارض قلبی و عروقی ناشی از مصرف این دارو دانست و ادامه داد: از عوارض پوستی این دارو می‌توان به خارش و تعریق بیش ازحد اشاره کرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اختلالات بینایی را از عوارض مصرف دارو دانست و گفت: از عوارض گوارشی مصرف این دارو می‌توان به تهوع، یبوست، استفراغ، سوءهاضمه، خشکی دهان، اسهال، درد شکم، بی‌اشتهایی، نفخ ،عوارض ادراری و احتباس ادراری، تکرر ادرار، دفع پروتئین در ادرار، علائم یائسگی از عوارض تناسلی سوء مصرف این دارو است.

وی افزود:کاهش سطح هموگلوبین از عوارض خونی، افزایش سطح آنزیم‌های کبدی از عوارض کبد و مهار سیستم تنفسی از عوارض مصرف این دارو است.

بیشترین مسمومیت و عوارض جانبی مصرف ترامادول مربوط به ایران است

دکتر مجیدی در ادامه گفت: متاسفانه مصرف داروی ترامادول در سالیان اخیر رشد فزاینده‌­ای در جامعه ایران و به ویژه بین جوانان داشته است و از این رو بسیاری از مقالات و گزارش‌های منتشر شده راجع به مسمومیت و عوارض جانبی این دارو مربوط به کشور ایران است لیکن هنوز به نظر می‌رسد این مطالعات به اندازه کافی صورت نگرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha