مشخص نیست چرا وزیر رفاه پس از بررسی‌های شورایعالی بیمه و تصویب این کتاب در هیات دولت و اجرای آن از سوی وزارت بهداشت، ضرورت بازنگری دوباره این کتاب را مطرح کرده است.

بازنگری کتاب تعرفه ها، آری یا نه؟

سلامت نیوز: مشخص نیست چرا وزیر رفاه پس از بررسی‌های شورایعالی بیمه و تصویب این کتاب در هیات دولت و اجرای آن از سوی وزارت بهداشت، ضرورت بازنگری دوباره این کتاب را مطرح کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، وزارت‌ بهداشت در آخرین روز هفته گذشته سومین‌گام مهم خود برای اجرای طرح تحول نظام سلامت را برداشت. این وزارتخانه در این اقدام مهم خود کتاب ارزشگذاری خدمات‌درمانی را پس از 25سال مورد بازنگری قرار داد. براساس این بازنگری از این پس قیمت‌گذاری بیش از هزارو700 خدمت نوین پزشکی و سامان‌دادن به قیمت‌های چندگانه و غیرمتعارف این خدمات صورت خواهد گرفت و خدمات نوین پزشکی مانند گفتاردرمانی یا روش‌های نوین پزشکی از تعرفه‌گذاری‌های سلیقه‌ای پزشکان خارج می‌شود.

همچنین براساس بازنگری در کتاب ارزش نسبی خدمات درمانی، تعرفه خدمات درمانی گران‌تر و برای پزشکان واقعی‌تر می‌شود و همزمان با افزایش سهم بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های درمانی، افزایش قیمت متوجه مردم نخواهد شد؛ اقدامی که در قدم اول می‌تواند تضمین‌کننده تداوم و اجرای موفقیت برنامه‌های این طرح در حوزه درمان باشد و خدمات درمانی فاقد خدمات بیمه را دارای پوشش بیمه‌ای کند و در قدم دوم می‌تواند، بهانه دریافت زیرمیزی را از برخی پزشکان متخلف سلب کند. چرا که برخی پزشکان متخلف طی سال‌های اخیر پایین‌بودن قیمت تمام‌شده خدمات درمانی برای پزشکان را دلیلی بر دریافت زیرمیزی می‌خوانند.

اما حالا افزایش قیمت تمام‌شده تعرفه‌های درمانی به‌نفع پزشکان در کتاب جدید ارزش نسبی خدمات‌درمانی و جبران این افزایش هزینه‌ها از سوی بیمه‌های درمانی به‌نفع مردم، دیگر بهانه‌ای را برای پزشکان زیرمیزی‌بگیر باقی نمی‌گذارد. همه این موارد در شرایطی است که حالا سه‌روز از اجرای این طرح می‌گذرد. مسوولان وزارت بهداشت معتقدند برای اجرای کتاب ارزش‌گذاری سلامت بیش از 28جلسه با انجمن‌های پزشکی و 25جلسه با اعضای دبیرخانه شورایعالی بیمه تشکیل و کلیات کتاب ارزش نسبی در شورایعالی بیمه در مردادماه سال‌جاری تصویب شده است.

حالا مشخص نیست چرا وزیر رفاه پس از بررسی‌های شورایعالی بیمه و تصویب این کتاب در هیات دولت و اجرای آن از سوی وزارت بهداشت، ضرورت بازنگری دوباره این کتاب را مطرح کرده است.  همزمان سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت نیز در مراسم افتتاح مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه (1690) گفت: با اعتقاد و باور می‌گویم که در طرح تحول نظام سلامت خدا آن را مدیریت کرد و به ما کمک‌های لازم شد. این طرح در قدم اول در سیستم‌های درمانی آغاز شد.

وی افزود: در مورد بیماران صعب‌العلاج بدهکاریم و به زودی این بسته را نیز اعلام می‌کنیم اما در سایر بسته‌ها با قوت به پیش می‌رود البته اشکالاتی وجود دارد که به تدریج رفع خواهد شد. وی ادامه داد، بسته دوم بسته بهداشتی بود و دوهفته آینده اقدامات خوب آن اعلام می‌شود که با کمک بیمه‌ها میسر شده است. وزیر بهداشت افزود: بسته سوم توجه به نظام پرداخت و تعرفه‌هاست که برای پزشکان و کارکنان حوزه سلامت به تدریج عملیاتی خواهد شد. این علاج سال‌های سال مغفول مانده بود و آسیب زیادی از این راه وارد شده بود.

هاشمی گفت: همه دلیل آسیب بداخلاقی، ما نیستیم بلکه تصمیم‌سازانی بودند که فضا را به نحوی فراهم کردند که امروز از آن تعبیر به کار خلاف می‌شود. در این مرحله دنبال واقعی شدن پرداخت‌ها هستیم و ادعا نمی‌کنیم کارمان بی‌نقص است.  وی تصریح کرد: گوش ما برای شنیدن نقد باز است و ما پذیرا هستیم و خوشحالیم که واسطه‌ای باشیم برای ارایه خدمت به مردم، البته منابع محدود است و این طور نیست که کلان باشد، هیات‌دولت در این زمینه فداکاری کرده و بخشی از منابع را برای اجرای این مرحله اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha