هیدروسفالی به تجمع آب نخاع در مغز گفته می‌شود که بیماری‌های مادرزادی همچون سرخجه، سفلیس، بیماری انگلی از جمله عوامل به وجود آورنده آن به شمار می‌آیند.

دکتر سید مسعود نبوی فلوشیپ نورولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد در گفت وگو با ایسنا گفت: مایع نخاعی به طورعادی در مغز در حال گردش بوده و کار آن متعادل كردن مواد شیمیایی مغز و دفع مواد زائد آن است در صورتی که در این گردش به هر دلیلی اختلال به وجود آید مانند اختلال در جذب این مایع منجر به ایجاد هیدروسفالی می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص علل به وجود آورنده این بیماری افزود: عوامل دیگری همچون ژنتیک، مصرف برخی از داروها، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مادرزادی مانند اختلالات توموری و کیست‌های مجاری بین بطن‌های مغز می‌توانند در به وجود آوردن هیدروسفالی موثر باشند.

وی افزود: این بیماری ممکن است در افراد مسن به دلیل تحلیل مغز و در نتیجه گشاد شدن بطن‌ها اتفاق افتد که معمولا پس از مدتی خود به خود بهبود می‌یابد‌.

وی در خصوص علائم این بیماری گفت: علائم این بیماری در سنین مختلف متفاوت است و در کودکان نیز به صورت بزرگی شدن سر، تغییر حالت چشم، بی قراری، ممانعت از شیر خوردن کودک و در بزرگسالان به صورت سردردهای مكرر، تاری دید، استفراغ، فشار بالای مغز و نیز اختلال در راه رفتن و ادرار مشاهده می‌شود.

دکتر نبوی در خصوص درمان این بیماری افزود: درمان این بیماری بر اساس سن و جنس بیماران مشخص می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha