عضو هیئت علمی دانشگاه ایران با عنوان اینکه در سالهای اخیر تلاش زیادی برای ارتقای شیوه تشخیصی بیماری گلوکم صورت گرفته است، پزشکان ایرانی را در ارائه ایده های پزشکی با دنیا برابر دانست.

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه ایران با عنوان اینکه در سالهای اخیر تلاش زیادی برای ارتقای شیوه تشخیصی بیماری گلوکم صورت گرفته است، پزشکان ایرانی را در ارائه ایده های پزشکی با دنیا برابر دانست.

دکتر نوید نیلفروشان فوق تخصص قرنیه و گلوکم وعضو هیئت علمی دانشگاه ایران مهمترین دستاورد پزشکی در زمینه گلوکم در سالهای اخیر را تلاش در ارتقای روشهای تشخیص دانست و گفت: مهمترین اقدامی که در مورد گلوکم انجام می شود، ارتقای روشهای تشخیصی است. با استفاده از دانشهای جدید که منجر به ساخت یک سری وسایلی می شود که می تواند در تشخیص بیماری کمک شایان کند.

وی عنوان کرد: مهمترین مسئله  این است که اگر بیماری گلوکم سریع تشخیص داده شود می توان درمان را به موقع انجام داد و از نابینایی و کم بینایی پیشگیری کرد. تمایلات سالهای اخیر در بین پزشکان هم به این سمت بوده است که کاری کنند بیماری زودتر قابل تشخیص باشد. در کنار این هم روشهای درمانی مهمی به وجود آمده است که شامل روشهای دارویی، لیزری و جراحی است که مرتب در حال به روز شدن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایران  با اشاره به اینکه قسمت اعظم دانش  پزشکی  درایران  وابسته به غرب است، خاطر نشان کرد: این موضوع به این خاطر است که آنها روشهای مطالعاتشان سیستماتیک تر از ما است و هر کس می داند باید چه بکند؛  در یک سیستم تحقیقاتی ارکانهای مختلفی وجود دارد و این ارکانها باید به طور منظم با هم کار کنند. متاسفانه در ایران این مباحث به راحتی دنبال نمی شود و دست اندازهای  زیادی وجود دارد .

وی در این باره گفت:خیلی ایده ها در ذهنمان است اما آنقدر مشغله‌ها  و دست اندازهای مختلف وجود دارد که تا عملیاتی شود نظریه توسط  کشورهای پیشرفته تر بیان شده است و راهکارها توسط انها داده شده است. ولی به طور کلی از نظر ایده تحقیقاتی بسیار نزدیک به کشورهای پیشرفته هستیم .

نیلفروشان با بیان موانعی که بر سر راه چشم پزشکی قرار دارد عنوان کرد: بسیاری از تجهیزات مختص بعضی از شرکتهایی هستند که ما تحریم آنها هستیم و نمی توانیم از امکانات آنها بهره ببریم، اما خوشبختانه چیزهایی که ما نمی توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم خیلی جنبه حیاتی  برای چشم  پزشکی ندارد یعنی روشهای جایگزینی هم وجود دارد.از نظر دارویی نیز یکسری امکانات دارویی هستند  که شرکتهای دارویی مواد اولیه آن را تهیه می کنند و به دست ما می رسانند اما از نظر تنوع دارویی نسبت به کشورهای دیگر دچار ضعف هستیم

وی که عضو گروه گلوکم در بیست و چهارمین کنگره چشم پزشکی ایران است درباره این دوره از کنگره گفت: ما کاری که امسال انجام می دهیم مثل روال سالهای گذشته است؛ یعنی یک پیش سمینار قبل از سمینار اصلی انجام می دهیم  که مربوط به گلوکم است که در سطح فوق تخصصی و به مدت 8 ساعت انجام می گیرد؛ به این ترتیب که سه سخنران  معروف خارجی از آسیا اروپا و امریکا داریم. در زمان برگزاری کنگره نیز  تعدادی کارگاه و سمپوزیوم که مقرر شده و همکاران  مدیریت این کارگاه ها را بر عهده دارند.

وی در پایان افزود: معمولا سعی می کنیم پوشش وسیع درباره موضوعات مختلف مربوط به گلوکم داده شود؛ روشهای درمانی و تشخیصی  بحث شود. در مورد ایده های جدید تبادل نظر صورت بگیرد وعلاوه بر این سعی می شود که در این نوع کنگره ها مطالب قدیمی تر هم بازخوانی شود.

گفتنی است که این کنگره به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشارکت همکاران چشم پزشک داخل و خارج از کشور 10 تا 13 آذر93 در سالن همایشهای رازی برگزار می گردد.علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایتwww.irso.org  و یا با شماره تلفن 66919061 تماس حاصل فرمایند.               

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha