بر اساس آمارهای موجود، زنانی كه از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌كنند كمی دیرتر از سایرین یائسه می‌شوند و حتی امروزه استفاده از قرص‌های ضد بارداری به منظور مهار تخمدان، یكی از روش‌های درمانی در بسیاری از بیماری‌هاست.

دكتر هایده سمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان این كه برخی مواقع مانند ایام ماه مبارك رمضان، از قرص‌های ضد بارداری به منظور به تعویق انداختن قائدگی استفاده می‌شود، گفت: زمان شروع استفاده از این قرص‌ها بسیار مهم است. در صورتی كه شروع استفاده از این قرص‌ها درست در پیك زمانی قاعدگی باشد، از آنجا كه سیكل هورمونی نرمالی در بدن انجام شده و تغییراتی را در آندومتر (لایه داخلی رحم) ایجاد كرده،‌ جلوگیری از بروز قاعدگی مشكل می‌شود.

وی در این باره ادامه داد: در این مواقع باید از دوز بالاتری از قرص‌های ضد بارداری استفاده شود. به این منظور با استفاده از قرص‌های با دوز پایین، با نزدیك شدن به وعده قاعدگی خونریزی‌های پراكنده‌ای صورت می‌گیرد. در این زمان نیز می‌توان با افزایش دوز قرص‌های ضدبارداری، این خونریزی‌های پراكنده را كنترل كرد.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: برای مهار تخمدان بهتر است از روز پنجم قاعدگی قبل از ماه مبارك رمضان یك بسته قرض ضد بارداری مصرف شود، در نتیجه تخمدان‌ فعالیتی نداشته و رحم در كنترل هورمونی كه از خارج وارد بدن شده قرار می‌گیرد. همچنین بدون ایجاد فاصله زمانی، یك بسته قرص دیگر مورد مصرف قرار می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان با ادامه قرص‌های ضدبارداری از ریزش لایه آندومتر تا زمان مورد نظر جلوگیری كرد.

وی با بیان اینكه خوردن قرص‌های اضافه تا روز پایانی ماه مبارك یا زمان مورد نظر باید ادامه یابد، افزود: پس از آن توصیه می‌شود به منظور كاهش سطح هورمون در بدن و ریزش لایه آندومتر، مصرف قرص‌ها قطع شود.

دكتر سمیعی با بیان اینكه استفاده از قرص‌های ضدبارداری به منظور به تعویق انداختن قاعدگی مشكلی را در فرد ایجاد نمی‌كند، افزود: در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند بیمای اندومتریوز، به منظور مهار تخمدان از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان در پایان با تاكید بر این كه استفاده از قرص‌های ضدبارداری هیچ عارضه‌ای ندارد، گفت: با استفاده از این قرص‌ها، ممكن است سیكل قاعدگی یك تا دو ماه بعد به دلیل مهار ایجاد شده در تخمدان، با وقفه انجام شده یا از حالت نظم خارج شود، اما در صورت عدم وجود مشكل زمینه‌ای دیگر، این حالت رفع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • sariya ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    خبرا ی بیشتر ی بذارید