یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 126658

معاون پژوهشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کودکان تمایل دارند ساعات طولانی وقت خود را در مقابل کامپیوتر ، تبلت و یا موبایل سپری کنند اما این کم تحرکی از مهمترین علل شیوع انحرافات ستون فقرات در کودکان و نوجوانان است.

سلامت نیوز: معاون پژوهشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کودکان تمایل دارند ساعات طولانی وقت خود را در مقابل کامپیوتر ، تبلت و یا موبایل سپری کنند اما این کم تحرکی از مهمترین علل شیوع انحرافات ستون فقرات در کودکان و نوجوانان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر مجتبی کامیاب با بیان اینکه کاهش تنوع رفتاری علت شیوع انحرافات ستون فقرات در نوجوانان افزود : از هر 100 کودک و نوجوان حدود 6 نفر از آنها به نوعی دارای انحرافات ستون فقرات هستند.

وی ادامه داد: از آنجایی که تنوع رفتاری و عملکردی نوجوانان نسبت به نسل های قبل بسیار کمتر شده است و به جای پرداختن به فعالیت های متنوع ورزشی و یا انجام بازی های پر جنب و جوش، نوجوانان تمایل دارند ساعات طولانی از وقت خود را در مقابل کامپیوتر، تبلت و یا موبایل سپری نمایند.

کامیاب اضافه کرد : کم تحرکی دراین شرایط در وهله اول ضعف عضلات را در پی دارد و در وهله دوم سبب خم نگه داشتن ستون فقرات به سمت پایین (به منظور تداوم نگاه به صفحه موبایل، تبلت، ...) برای ساعات طولانی خواهد شد.

به گفته این متخصص ارتوز و پروتز این دو عامل در کنار هم باعث افزایش موارد انحرافات ستون فقرات در نوجوانان می شود.

کامیاب گفت : اگر انحرافات ستون فقرات بدون درمان باقی بماند به دلیل خصوصیت پیش رونده بودن، مقدار آن به تدریج افزوده می شود و هر چه شدت آن بیشتر باشد، سرعت پیشرفت آن نیز افزایش پیدا می کند.

وی توصیه کرد: بنابراین لازم است هر چه زودتر برای اقدامات درمانی صورت گیرد تا درمان ساده تر و کم هزینه تر باشد.هزینه های درمان شامل تمامی موارد از جمله درد، استرس، خطر، نگرانی و غیره است.

معاون پژوهشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران عوارض انحرافات ستون فقرات را در ظاهر ایستادن و نشستن، کوتاهی قد (یعنی بخشی از قد در این انحنا غایب باقی می ماند)، کاهش ظرفیت تنفسی، خستگی زودرس، احساس دردهای شدید در ناحیه کمر یا پشت و در موارد خیلی شدید تاثیر بر سیستم قلبی عروقی عنوان کرد .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بهترین راه پیشگیری این است که از کودکان بخواهیم که درست بنشینندو سطحی که کتاب مطالعه روی آن قرار می گیرد باید زوایای مناسبی داشته باشد تا کودک برای مطالعه لازم نباشد خم شود .

وی توصیه کرد :کودکان و نوجوانان باید از نشستن در ساعت های طولانی مقابل کامپیوتر، تبلت و موبایل اجتناب کنند و از آنان خواست در فواصل زمانی در حین استفاده از کامپیوتر و موبایل حرکات ورزشی و کششی انجام دهند.

کامیاب اضافه کرد : فعال بودن، اشتغال به ورزش، دریافت آفتاب و تغذیه مناسب همه عواملی هستند که می توانند باعث پیشگیری و یا کاهش شدت انحرافات ستون فقرات شوند.

یازدهمین کنگره ارتوز و پروتز ایران در روزهای 24 تا 26 آبان ماه جاری در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha