یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 126661

در روزهایی که خبرهای چهار مورد اسید پاشی در شهر اصفهان گزارش شد، تلویزیون بی.بی.سی فارسی بر روی خبرهای آن گزارش ها و تحلیل های بسیاری منتشر کرد؛ این در حالی است که این تلویزیون به 130 مورد اسید پاشی که در یک سال اخیر در انگلیس رخ داده اشاره ای نکرد.

سلامت نیوز: در روزهایی که خبرهای چهار مورد اسید پاشی در شهر اصفهان گزارش شد، تلویزیون بی.بی.سی فارسی بر روی خبرهای آن گزارش ها و تحلیل های بسیاری منتشر کرد؛ این در حالی است که این تلویزیون به 130 مورد اسید پاشی که در یک سال اخیر در انگلیس رخ داده اشاره ای نکرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انصاف نیوز، اسیدپاشی یکی از انواع خشونت است که قدمت آن به سه قرن پیش می رسد. البته شواهد دقیقی از اینکه اولین بار استفاده از این سلاح خشونت بار در کجا صورت گرفته در دست نیست، عده ای اروپا را مبدا اسیدپاشی می دانند و تعدادی دیگر آمریکا را.

اسید سولفوریک، که در طول تاریخ با نام ویتریول شناخته شده، براى نخستین بار در ابعاد صنعتى در دهه ١٧٤٠ میلادى و در انگلستان تولید شد، و به محض اینکه دسترسى به آن آسان شد، در اروپا و آمریکا براى مقاصد خشونت آمیز مورد استفاده قرار گرفت. گروهی از مورخین معتقدند پدیده ی اسید پاشی اولین بار در سال 1879 در فرانسه گزارش شد که در آن سال 16 مورد اسید پاشی از سوی زنانی به صورت زنان دیگر ثبت شده است. اما مورخی به نام "رابرت استف" اولین اسیدپاشی را به سال 1865 و توسط زنی به نام "مارگارت بویل" در فیلادلفیا، ایالت پنسیلوانیا، می‌داند.

اسیدپاشی در کشورهایی که از نظر توسعه ی اجتماعی و اقتصادی در وضعیت خوبی نیستند و شکاف جنسیتی و خشونت علیه زنان و کودکان در آنها زیاد است بیشتر دیده می‌شود. اسید پاشی در کشورهای بنگلادش، هند، نپال، کامبوج، ویتنام، لائوس، چین، انگلیس، کنیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، پاکستان، یمن، افغانستان، اتیوپی استرالیا، بلژیک، بلغارستان، کانادا، مصر، فرانسه، گابون، اندونزی، ایران، ایتالیا، جاماییکا، مالزی، میانمار، نیجریه، عربستان سعودی، سریلانکا، تایوان، تایلند، ترکیه، آمریکا و کلمبیا گزارش شده است.

اولین اسیدپاشی ثبت شده در آسیا به سال 1967 در بنگلادش بازمی گردد. طبق اعلام " اتحادیه نجات یافتگان اسید" ASTI سالانه 1500 مورد اسید پاشی در جهان رخ می دهد و بین 75 تا 80 درصد قربانیان زنان هستند که 30 درصد آنها زیر 18 سال سن دارند. در میان کشورهای اروپایی بیشترین آمار اسید پاشی در بلغارستان، یونان و انگلیس گزارش شده است. همچنین گزارش ها نشان می دهد در ایتالیا هم اسید پاشی رو به افزایش است.

طی شش سال آمار اسیدپاشی و حمله با دیگر مواد سوزاننده در انگلیس سه برابر شده است. آمارهای سازمان ملی بهداشت انگلیس نشان می دهد که در سال های 2011 و 2012 میلادی 105 مورد "حمله با مواد سوزاننده" در این کشور رخ داده، اما این مقوله مواردی دیگری جز اسید را هم پوشش می دهد. سال گذشته در مجموع 130 نفر قربانی اسیدپاشی در انگلیس در بیمارستان درمان شدند. نکته ی جالب این که در بیشتر موارد قربانیان مرد بوده اند. سال گذشته 81 مرد قربانی حمله با مواد سوزاننده در بیمارستان مداوا شدند در حالی که تعداد زنان تحت درمان 49 نفر بود.

در بنگلادش پس از سال 1999 سه هزار مورد اسیدپاشی گزارش شده که اوج آن در سال 2002 بود که 262 مورد به ثبت رسید. از سال 2002 آمارها کاهش یافت و در سال 2011 میلادی به 91 مورد رسید. در این کشور 82 درصد قربانیان زنان هستند. در بنگلادش در سال 2002 میلادی 492 مورد اسیدپاشی گزارش شده بود اما با اعمال قوانین سفت و سخت و تشدید مجازات ها این تعداد سال گذشته به 75 مورد رسید.

در هند نیز 72 درصد قربانیان اسیدپاشی زنان هستند. هند یکی از بالاترین میزان اسیدپاشی ها را در جهان دارد. اتحادیه ی مذکور تخمین می زند سالانه 1000 مورد اسید پاشی در این کشور اتفاق می افتد. اسیدپاشی در جنوب آسیا رواج بیشتری دارد. علاوه بر هند در افغانستان هم اسیدپاشی زیادی وجود دارد اما آمارهای رسمی موجود نیست.

در پاکستان هم موارد زیادی از اسیدپاشی وجود دارد. در پاکستان سالانه 250 تا 300 مورد اسید پاشی گزارش می شود. پاکستان هم قوانین سفت و سختی اعمال کرده است و در سال 2011 تعداد گزارش ها 300 درصد افزایش داشت.

این مساله فقط در جنوب آسیا نیست، در کلمبیا هم سال 2012 میلادی 150 مورد اسیدپاشی به ثبت رسید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha