یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 126673

مدیرکل توانبخشی روزانه و توا ن پزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودکانی که با عارضه ی کم و یا ناشنوایی به دنیا می آیند تنها دو سال فرصت دارند تا مورد مداوا قرار گیرند و تکلیف یک عمر شنیدن یا نشنیدنشان مشخص کنند.

سلامت نیوز: مدیرکل توانبخشی روزانه و توا ن پزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودکانی که با عارضه ی کم و یا ناشنوایی به دنیا می آیند تنها دو سال فرصت دارند تا مورد مداوا قرار گیرند و تکلیف یک عمر شنیدن یا نشنیدنشان مشخص کنند.

«زهرا نوع پرست» روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: این کودکان در برخی موارد به دلایل بسیار ساده مانند اهمال و عدم آگاهی خانواده، عدم تشخیص به موقع پزشک و یا نبود تامین هزینه های لازم برای انجام جراحی کاشت حلزون گوش، برای همیشه ناشنوا می شوند.

وی ادامه داد: کودکان کم شنوا پس از شناسایی مشکل باید سمعک دریافت می کنند و تحت آموزش های توانبخشی، شنیداری قرار می گیرند ولی سمعک در مورد تعدادی ازآنها، کارآیی لازم را ندارد بنابراین این کودکان به مراکز کاشت حلزون شنوایی معرفی می شوند.

نوع پرست اظهار داشت: این کودکان پس از شناسایی برای عمل کاشت حلزون شنوایی، به هیات امنای صرفه جویی ارزی در نوبت معالجه بیماران قرار می گیرند.

وی گفت: هزینه پروتز و عمل جراحی کاشت حلزون بیش از 25 میلیون تومان است که از این مبلغ شش میلیون تومان را خانواده کودک پرداخت می کند و مابقی هزینه توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی پرداخت می شود و هنگامی که خانواده سهم خود را پرداخت کرد کودک در یکی از مراکز کاشت، در نوبت انجام عمل جراحی قرار می گیرد.

مدیرکل توانبخشی روزانه و توا ن پزشکی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر 11 مرکز کاشت در سطح کشور وجود دارد که چهار مرکز در تهران و در هر یک از شهرهای مشهد، شیراز، اهواز، اصفهان، تبریز، همدان و کرمان یک مرکز وجود دارد که همه این مراکز، تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

نوع پرست با بیان اینکه میانگین سرانه کمک هزینه بهزیستی برای انجام عمل کاشت حلزون 30 میلیون ریال است افزود: هرفرد پشت نوبتی برای دریافت تسهیلات سازمان باید حدود یک هفته تا یک ماه در نوبت باشد تا اعتبار لازم از بهزیستی کشور به هر استان ابلاغ شود.

این مسئول بهزیستی کشور گفت: تعداد افراد نیازمند به کاشت حلزون در سال در حدود یکهزار تا یکهزار و 500 نفر است و افزایش یا کاهش این تعداد بستگی به میزان رشد سالانه جمعیت و قابلیت انجام این تعداد عمل در کشور دارد.

نوع پرست با تاکید بر جلوگیری از تولد کودکان دارای مشکل شنوایی گفت: با توجه به اینکه در هر یکهزار نوزاد یک تا دو نوزاد همراه با اختلالات شدید شنوایی به دنیا می آیند و نیز با توجه به اینکه نیمی از این موارد علت های ژنتیکی دارند بنابراین اولین اقدام، انجام مشاوره ژنتیک به ویژه برای زوج های با ازدواج فامیلی آن هم قبل از ازدواج است.

وی خاطرنشان کرد: برخی مواردی چون زردی بالای نوزاد، داروهای مصرفی مادر حین بارداری به ویژه در سه ماهه اول بارداری، عفونت های داخل رحمی و عفونت های گوش، اوریون و مننژیت می تواند در تولد کودک دارای عارضه شنوایی نقش داشته باشد و بنابراین آگاهی خانواده ها در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوع پرست گفت: خانواده ها پس از تولد فرزندانشان حداکثرتا سن یک ماهگی باید با انجام غربالگری شنوایی از سلامت شنوایی کودک خود مطمئن شوند وتا سه ماهگی عارضه شنوایی تشخیص می شود و حداکثر تا 6 ماهگی مداخلات لازم باید انجام شود.

وی با تاکید بر یکپارچگی عملکرد بهزیستی در تمام استان ها گفت: اعتبارات سازمان بهزیستی برای انجام عمل کاشت حلزون شنوایی، پس از کسب اطلاعات لازم از استان ها، توزیع می شود و این توزیع به طور متوسط هر دو ماه یکبار انجام می شود.

وی تصریح کرد: ممکن است برخی استان ها در مدت زمان یادشده ، با مراجعین بیشتری روبه رو شوند و اعتبارات آنها به اتمام برسد و تا توزیع اعتبار بعدی ناچار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha