سه روز پس از آغاز اجرای مرحله سوم طرح تحول سلامت و ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌های خدمات سلامت، روز گذشته سامانه و مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای با حضور وزرای بهداشت و رفاه رونمایی شد.

سلامت نیوز: سه روز پس از آغاز اجرای مرحله سوم طرح تحول سلامت و ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌های خدمات سلامت، روز گذشته سامانه و مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای با حضور وزرای بهداشت و رفاه رونمایی شد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از روزنامه «ایران»، یکی از سرفصل‌های تحولی نظام سلامت، تدوین و ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت بعد از غفلت 20 ساله است، طرحی که نه تنها بارقه امید را در دل جامعه پزشکی کشور روشن کرد بلکه نویدی است برای مردمی که هر از چند گاهی به دام معدود پزشکان زیرمیزی بگیر گرفتار می‌شدند و در مسیر درمان از هستی ساقط و به ورطه فقر فرو می‌رفتند.
دکتر سید حسن هاشمی در مراسم رونمایی از مرکز پاسخگویی به شکایات تعرفه‌ای با بیان اینکه در جهت صیانت از جامعه پزشکی و حقوق مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، اظهار داشت: در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت بیشتر دنبال واقعی شدن تعرفه‌ها هستیم. ادعا نمی‌کنیم که در این خصوص کارمان بدون نقص است، اما آنچه مسلم است این‌که در اجرایی شدن کتاب تعرفه سلامت ساعت‌ها کار کارشناسی توسط کارشناسان انجمن‌های علمی و تخصصی، بیمه‌ها، نظام پزشکی و وزارت بهداشت صورت گرفته است. به گفته هاشمی، وزارت بهداشت آماده شنیدن نقد منتقدان و راهنمایی‌های صاحبنظران در زمینه اجرای کتاب تعرفه‌گذاری خدمات سلامت است.
وی با تأکید بر اینکه مسئولیت رسیدگی بر تخلفات پزشکی با سازمان نظام پزشکی است خاطرنشان کرد: هیچ کس حق ندارد به بهانه‌های مختلف مطب‌ها و بیمارستان‌های مختلف را بازرسی کند. نظارت‌ها از طریق سازمان نظام پزشکی صورت می‌گیرد و مسئولان فنی در این زمینه پاسخگو هستند.
وی با اعلام رایزنی با بانک‌ها برای پرداخت بموقع حقوق پزشکان گفت: امیدواریم بزودی حقوق پزشکان به صورت روزانه، هفتگی یا حداکثر ماهانه پرداخت شود و پزشک برای دستمزد خود مجبور نباشد 3 ماه انتظار بکشد.
هاشمی تأکید کرد: شماره تلفن 1690 و سامانه اینترنتی www.1690.ir فقط برای ثبت شکایات مربوط به تعرفه‌ها است اما برای سال آینده مرکز تلفن و رسیدگی به تمام درخواست‌های مردم را در وزارت بهداشت به صورت 24 ساعته دایر خواهیم کرد.

پرداختی مردم افزایش نخواهد یافت
دکتر علی ربیعی همچنین در ادامه این مراسم گفت: هدف از اجرای مرحله سوم از برنامه تحول سلامت صیانت از جامعه پزشکی است نه کنترل و بازرسی از این جامعه خدوم. به گفته ربیعی، پزشکان، دولت و مردم سه ضلع جامعه هستند و اجرای این مرحله از طرح تحول نباید منجر به نگرانی کسی شود. فقط افرادی که در این مسیر رفتارهای نابهنجار دارند باید نگران باشند. وزیر رفاه در پاسخ به اینکه با افزایش تعرفه خدمات سلامت حق بیمه‌ها هم افزایش خواهد یافت، افزود: با منطقی شدن تعرفه‌ها، بی‌نظمی‌های تعرفه‌ای بسیار نادر خواهد بود. با وجود اینکه تعرفه‌ها و دستمزدها افزایش یافته است اما پرداختی مردم ثابت خواهد ماند. اما به دلیل کمبود منابع تقاضا دارم نگذاریم تقاضای فزاینده برای مردم ایجاد شود.


 بازنگری کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت تا سه ماه آینده
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل کمیته مشترکی در دبیرخانه شورای عالی بیمه خبر داد و گفت: تا سه ماه آینده کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت را مورد بازنگری قرار می‌دهیم تا اگر نکاتی از قلم افتاده لحاظ شود.
دکتر علی ربیعی در حاشیه نشستی که با انجمن‌های علمی و پزشکی از تشکیل کمیته مشترکی در دبیرخانه شورای عالی بیمه خبر داد و گفت: آماده‌سازی کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات دومین گام اجرای طرح تحول سلامت بود و ما عجله داشتیم که اجرا شود، اما مجدد نقاط ضعف را مرور کرده و مورد بازنگری قرار می‌دهیم.
ربیعی افزود: این کتاب ظرفیتی دارد و نیازمند بودجه است. بودجه‌ بیمه‌ها نیز با محدودیت مواجه است و باید با توجه به منابع موجود تصمیم‌گیری شود. سعی ما این است که همه افراد از بیماران تا پزشکان رضایت نسبی از اجرای تعرفه‌ها داشته باشند. وی همچنین از یکسان‌سازی اسناد پزشکی ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: رسیدگی به اسناد پزشکی ماه‌هاست که در وزارت رفاه آغاز شده است و در گام‌های بعدی با الکترونیکی کردن فعالیت‌ها بخش اعظمی از نظارت‌ها را سامان می‌دهیم.

کاهش 25 درصدی هزینه‌های آزمایشگاهی در بخش خصوصی
دکتر محمد هادی آقاجانی با بیان اینکه از اول مهر ماه گام سوم طرح تحول آغاز شد، راه‌اندازی سامانه رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای را تکریم به جامعه پزشکی و تضمین حقوق مردم برشمرد. ‌به گفته آقاجانی کاهش پرداخت از جیب مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات از اهداف اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت است. معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این مطلب که اجرای تعرفه‌ها به کاهش 25 درصدی خدمات آزمایشگاهی در بخش خصوصی می‌انجامد، ادامه داد: با حذف پرداخت خارج از صورتحساب در بیمارستان‌های دولتی، هزینه‌های پرداختی مردم کاهش یافت. از سویی در بخش خصوصی نیز در قالب پرداخت به صورتحساب بیمارستان، هزینه‌های پرداختی از جیب مردم کمتر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha