یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
کد خبر: 126693

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت گلستان گفت: واکسن جدیدی به نام \'پنتاوالان\' بزودی در برنامه واکسیناسیون کودکان در سطح کشور و استان به اجرا در می آید.

سلامت نیوز:مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت گلستان گفت: واکسن جدیدی به نام 'پنتاوالان' بزودی در برنامه واکسیناسیون کودکان در سطح کشور و استان به اجرا در می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر محمد کمالی نیا روز یکشنبه در این باره اظهار کرد: واکسن جدید شامل پنج واکسن ترکیبی علیه بیماری های 'دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت B و هموفیلوس آنفلوانزا تیپ B' است که بزودی در برنامه روتین ایمن سازی برای کودکان اجرا می شود.

به گفته وی از این واکسن در سه نوبت در سنین 2 و 4 و 6 ماهگی استفاده خواهد شد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت گلستان، از جمله فواید تزریق این واکسن را کاهش دفعات تزریق، کاهش درد و ناراحتی برای شیرخوار و نیز، کاهش عوارض ناشی از تزریق، نام برد.

دکتر کمالی نیا همچنین سهولت برنامه ریزی، هزینه اثربخش، افزایش پوشش ایمن سازی و کاهش مصرف سرنگ را از دیگر فواید برشمرد.

وی یادآور شد: با توجه به احتمال شروع بهره برداری از آن در نیمه دوم آبان جاری و به طور همزمان در سراسر کشور، نشست توجیهی به منظور آشنایی و دستورالعمل استفاده از این واکسن در نیمه اول این ماه در گرگان برای کارشناسان برنامه واکسیناسیون استان برگزار شده است.

(واکسیناسیون) بدن را در برابر بیماری های جدی حفاظت کرده و از سرایت این بیماری ها به دیگران نیز جلوگیری می کند.

نوزادان با محافظت در برابر بیماری های خاص به دنیا می آیند زیرا آنتی بادی های مادر از طریق جفت به نوزاد منتقل می شود.

پس از تولد نیز نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند از آنتی بادی های بیشتری که در شیر مادر وجود دارد، بهره مند می شوند اما در هر دو مورد، این حفاظت موقتی است.

واکسیناسیون راهی برای ایجاد ایمنی نسبت به بیماری های خاص با تزریق مقدار کمی از میکروارگانیسم های ضعیف یا کشته شده است که این میکروارگانیسم ها می توانند ویروس یا باکتری باشند.

واکسن ها سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند تا چنان چه عفونت واقعی وجود داشته باشد بتواند از خود واکنش نشان دهد.

به این ترتیب که سیستم ایمنی بدن، عفونت جزئی ناشی از واکسن را از بین می برد و میکروارگانیسم مورد نظر را به خاطر می سپارد تا زمانی که بعدها وارد بدن شد بتواند به سرعت واکنش نشان داده و آن را از بین ببرد.

برای کودکان توصیه می شود که هر زمان که امکان پذیر است از واکسن های ترکیبی استفاده شود زیرا تعداد دفعات تزریق واکسن به کودک کاهش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha