معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری نسبت به سلامت شهری و سلامت شهروندان هیچ مسئولیتی ندارد؛ تاکید کرد:شهرداری مسئولیت حساس سازی مردم نسبت به سلامتشان را دارد.

حساس سازی مردم به امر سلامت،وظیفه شهرداری است

سلامت نیوز: معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری نسبت به سلامت شهری و سلامت شهروندان هیچ مسئولیتی ندارد؛ تاکید کرد:شهرداری مسئولیت حساس سازی مردم نسبت به سلامتشان را دارد.


به گزارش سلامت نیوز،حجت الاسلام میثم امرودی،معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور در غرفه سلامت نیوز درباره برنامه های خود در حوزه سلامت شهری گفت:« چهار ماموریت برای خود تعریف کرده ایم. در حوزه اجتماعی و سلامت اجتماعی که تعریف خاص خود را دارد بحث شهروند در فضای اجتماعی، نوع زندگی،تعامل شهروند با شهروند،تعامل شهروند با شهر،تعامل شهروند با خود،احساس مسئولیت و جامعه پذیری شهروند که اولین ماموریت ما در حوزه سلامت اجتماعی خواهد بود و برای هریک از این اهداف فعالیتی تعریف شده است».


وی ادامه داد:«دومین بحث سلامت،سلامت روحی و روانی است.بخش قابل توجهی از مردم ما دچار افسردگی هستند و لازم است تمام دستگاه ها دست به دست هم دهند و یک فضای شاد برای مردم فراهم کنند.برخی عوامل مثل عوامل اقتصادی و یا اشتغال در اختیار شهرداری نیست.اما فضاسازی محیطی و راهنمایی مردم که چطور زندگی شادی داشته باشند و نیز در حوزه سلامت روحی و روانی فعالیت هایی تعریف کرده ایم».


وی با اشاره به تنظیم سنجش عدالت در شهر گفت:« براساس آن آمار این چهار رویکرد برای ما تعریف شده است».


معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در ادامه گفت:«سومین ماموریت ما، سلامت معنوی و دینی است. در شهر تهران زرتشتی،مسیحی، یهودی و مسلمان ها در کنار هم زندگی می کنند که همه در سه چیز مشترکند در وحدانیت خدا، نبوت و معاد.یعنی همه شهروندان ایران به نوعی به یگانگی خدا، معاد و نبوت اعتقاد دارند که تضمین سلامت دینی و معنوی شهر را خواهد داشت.لذا برنامه های خاصی در این حوزه طراحی شده است».


وی گفت:« چهارمین برنامه ما سلامت شهروندان است. شهرداری نسبت به سلامت شهری و سلامت شهروندان هیچ مسئولیتی ندارد اما شهردای مسئولیت حساس سازی مردم نسبت به سلامتشان را دارد. به عنوان مثال ما 2200 ایستگاه ورزشی داریم و بسیاری از مردم از این ایستگاه ها استفاده می کنند اما احساس می کنیم همه مردم در سبد زندگی اشان ورزش را قرار نداده اند».


امرودی افزود:«اگر مردم به سلامتشان حساس شوند به پزشک مراجعه می کنند. ما می توانیم پزشک خانواده را از این راه ترویج کنیم.مردم با حساسیت نسبت به سلامتشان با مشاهده مشکلی به پزشک مراجعه می کنند که پرونده اشان نزد این پزشکان محفوظ است هر وقت اراده کردند می توانند از پزشک مشورت بگیرند. بنابراین شهرداری اگر ایستگاه سلامت را راه می اندازد و به عنوان مثال مردم را برای اندازه گیری فشارخون ترغیب می کند به این معنی نیست که می خواهیم به نوعی در حوزه درمان وارد شویم بلکه می خواهیم مردم را نسبت به سلامتشان حساس کنیم».


وی در پاسخ به اینکه درخواست شبکه های اجتماعی این است که در حوزه سلامت توجه بیشتری به این حوزه نشان دهید، گفت:«رویکرد عوض شده است.اتفاقاتی افتاده است که بیشتر احساس میشد ما کار وزارت بهداشت و درمان را می کنیم در حالی که ما مسئولیت راه اندازی مرکز بهداشت را نداریم مسئولیت راه اندازی درمانگاه ها  و خدمات درمانی نداریم. نه مسئولیت، نه اعتبار و نه اختیار این کار را داریم.اما در حوزه های مورد اشاره قطعا رویکرد ما  در حوزه فرهنگی است این تغییر رویکرد ممکن است این احساس را ایجاد کند که به حوزه سلامت توجه کمتری داریم والا خانه های سلامت ما فعال ترین خانه ها در سرای محله است. به عنوان مثال یکی از قوی ترین برنامه ها ما در بوستان ها و مراکز،برنامه های مراکز سلامت ما بود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha