هر سال ‌١٢ میلیون کودک در سطح جهان تلف می‌شوند که هفت میلیون از این مرگ و میرها با جانشین کردن شیر مادر به جای شیر خشک قابل پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،‌ لیلا صادق‌مقدم، کارشناس ارشد آموزش پرستاری و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی گناباد در پژوهشی تحت عنوان «عوامل بازدارنده شیردهی انحصاری به شیرخواران صفر تا شش ماه در شهر گناباد» كه در کنگره سراسری تغذیه نوزادان و کودکان در مشهد ارائه شد، آورده است: سریع‌ترین افزایش تعداد سلول‌های مغزی در دوران جنینی و طی پنج تا شش ماه بعد از تولد بوده و در این زمان تنها تغذیه انحصاری با شیر مادر در چهار تا شش ماه پس از تولد می‌تواند این نیاز را به خوبی تامین کند زیرا شیر مادر تنها دارویی است که ضریب هوشی کودکان را تا ‌١٠ واحد افزایش می‌دهد.

در این پژوهش توصیفی تحلیلی تعداد ‌١٩٠ مادر مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر گناباد مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق یک پرسش‌نامه سه قسمتی که دو قسمت آن مربوط به عوامل دموگرافیک مادر و نوزاد و یک قسمت مربوط به عوامل بازدارنده شیردهی مادران بود، جمع‌آوری شد.

یافته‌ها نشان می‌دهد میانگین سن مادران در این پژوهش ‌٧/٢٧ بود واز لحاظ تحصیلات ‌٢/٤٣ درصد زیر دیپلم بودند، ‌٥٧ درصد زایمان طبیعی و ‌٤٤ درصد سزارین شده بودند.

میانگین وزن شیرخواران ‌٠٦٢/٣ کیلوگرم بوده و ‌٩٠ درصد ترم و ‌١٠ درصد پره ترم بودند. مهمترین عوامل بازدارنده شیردهی در مادران، تغذیه به غیر از شیر مادر ‌١/٣٢ درصد، شاغل بودن مادر ‌١٠ درصد، بیماری مادر ‌٩/٧ درصد و تصورات و اعتقادات نادرست مادر ‌٧/٤ درصد بوده است.

با توجه به یافته‌های پژوهش، افزایش آگاهی مادران و دیگر اعضای خانواده در زمینه زمان شروع تغذیه تکمیلی، ارتقای سطح سلامت مادران و تلاش در زمینه تغییر و یا اصلاح تصورات و اعتقادات نادرست مادران از طریق آموزش صحیح به آنان در جهت افزایش تغذیه انحصاری شیرخواران موثر خواهد بود.

گفتنی است، لاله حسینی شهیدی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی گناباد، سیمین طهماسبی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد و محمود شمشیری، کارشناس ارشد آموزش پرستاری و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی گناباد از دیگر ارائه‌دهندگان این مقاله علمی بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha