دبیر ستاد مناسبات معلولان بهزیستی گفت: قرار بود طی 2 سال دو هزار كودك ناشنوا تحت عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی قرار گیرند. تاكنون 470 كودك ناشنوا به مراكز درمانی معرفی شده‌اند، 700 نفر پشت نوبت هستند و تعداد زیاد دیگری هنوز از این موضوع اطلاعی ندارند.

كیوان دواتگران، مدیر كل سابق اداره معلولان جسمی و حركتی كه مدتی است به سمت مدیر كلی امور سالمندان بهزیستی منصوب شده و عضو افتخاری انجمن خانواده ناشنوایان نیز هست در گفت‌و‌گو با فارس ‌افزود: قرار بود براساس مصوبه مجلس با كمك هزینه و معرفی سازمان بهزیستی و حمایت هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت از سال گذشته تا پایان امسال 2 هزار كودك ناشنوا كه به سمعك جواب نمی‌دهند تحت عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی قرار گیرند ولی تاكنون فقط 470 نفر از این كودكان به مراكز درمانی معرفی شده‌اند.
وی ادامه داد: در ابتدای كار این عمل جراحی فقط در تهران انجام می‌شد اما اكنون علاوه بر بیمارستان امیر‌اعلم تهران، یك مركز در شیراز، یك مركز در مشهد و 2 بیمارستان دیگر در تهران شامل بیمارستان بقیة‌الله و حضرت رسول در تهران هم این كار را انجام می‌دهند و امیدواریم تا پایان امسال 2 تا 3 قطب دیگر انجام این عمل جراحی را هم اضافه كنیم.
دواتگران گفت: اكنون حدود 700 كودك ناشنوای دیگر پشت نوبت عمل جراحی كاشت حلزون هستند و قطعاً تعداد بسیار دیگری كودك ناشنوا نیازمند این عمل جراحی هستند كه شناسایی نشده‌اند و به علت اطلاع‌رسانی ناكافی این برنامه اطلاعی از ارائه این خدمات از سوی دولت ندارند.
وی افزود: عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی حدود 15 میلیون تومان هزینه دارد كه حدود 15هزار دلار آن فقط هزینه خرید دستگاه حلزونی و وارد كردن آن است، دستمزد جراح و توانبخشی نیز هست زیرا بعد از عمل جراحی باید حدود 5/1 سال كودك خدمات توانبخشی گفتار درمانی قرار گیرد.
وی گفت: سازمان بهزیستی كشور علاوه بر شناسایی و معرفی كودكان ناشنوا و نیازمند عمل كاشت حلزون شنوایی حدود 4میلیون تومان از هزینه آن را پرداخت می‌كند، هیئت امنای ارزی نیز حدود 10 میلیون تومان از این هزینه را از محل اعتبار دولتی كه در اختیار دارد می‌پردازند و حدود یك تا 2 میلیون تومان نیز سهم خانواده است.
دواتگران افزود: مشكلی كه طی یك سال گذشته موجب كندی روند اجرای این برنامه بود، یكی این بود كه تعداد مراكز درمان و جراحی كاشت حلزون شنوایی در كشور محدود بود و نمی‌توانستیم بیش از حد به این مراكز فشار بیاوریم، مشكل دیگر نیز مقداری ناهماهنگی بین هیئت امنای ارزی و مراكز درمانی بود كه تفاهمنامه‌های شفاف نداشتند و درباره پرداخت حق‌الزحمه پزشكان و هزینه‌های توانبخشی ابهاماتی وجود داشت كه امیدواریم با تغییر كادر هیئت امنای ارزی و حضور دكتر امامی رضوی در این مركز با شفاف شدن تفاهمنامه‌ها این مشكلات بر طرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha