به گفته یك استاد روان شناسی، هر محیط جدیدی دارای اضطراب و استرس‌های خاصی است که موجب کاهش و اختلال در بهداشت روان کودکانی که تازه به مدرسه وارد می‌شوند، خواهد شد.

دکتر حمید رضا فیاض، استاد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: برای پیشگیری از این مهم باید بیش از مدرسه، تمهیداتی مانند آشنا کردن کودک با مدرسه، مدیر، معاون و معلم را انجام دهیم و حتما پیش از آغاز مدرسه کودک را در یک محیط آموزشی مانند پیش دبستانی، مهد کودک و یا کلاس آموزشی ثبت نام کرده باشیم تا تجربه کسب کرده و بتواند محیط مدرسه را راحت‌تر پذیرا باشد.

وی با اشاره به این که کودکان قانونمند نبوده و هنگام ورود به مدرسه باید بسیاری از قوانین را رعایت کنند، افزود: در این زمینه باید کودکان را آموزش داده و در مدرسه نیز حتما باید سعی شود تا معلم کودک خانم باشد بدین جهت که کودکان در سن هفت سالگی به مادران خود وابسته‌ترند و لحن مادرانه معلم دلتنگی کودکان را کاهش داده و تحمل آن محیط را برای آنان آسان‌تر خواهد کرد.

دکتر فیاض اظهار داشت: می‌توان از طریق تشویق، هدیه و کارهایی از این قبیل در مدرسه به کودک آرامش و انگیزه کافی داد تا هم توانایی او افزایش یابد و هم آن که به راحتی بتواند به آن محیط عادت کند.

وی ادامه داد : امیدواریم که در جامعه نقش روان شناسان و مشاوران بهتر و پررنگ‌تر شود. وجود یک مشاوره در محیط آموزشی صد درصد لازم بوده و یک بازوی قدرتمند برای اولیای مدرسه و نهایتا پیشرفت کودکان خواهد شد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: علاقمندی کودکان بستگی به پیشینه و تجربه پیشین آنان دارد به طور مثال مادری که کودک خود را با تهدید مجبور به نقاشی کشیدن و یاد گرفتن می‌کند، موجب بدبینی کودک خود نسبت به تحصیل و درس شده و این تبحر معلم است که این مساله را درک کرده و در کودک علاقه و انگیزه را به وجود آورد.

وی با بیان آن که تمامی کودکان مهارت‌هایشان به یک میزان نیست، اظهار داشت: باید برای یادگیری کودکان با حوصله رفتار کرده و با کارهای مختلف و تشویق در کودک انگیزه کافی و لازم را برای ادامه تحصیل بدهیم و به هیچ عنوان به دلیل کند بودن کودک و یا هر مشکل دیگری با ایجاد واکنش منفی علاقه او را کاهش نداده و قدرت تحمل خود را افزایش دهیم.

دکتر فیاض با تاکید بر آن که لوازم کودکان باید دارای رنگ‌های متنوع باشد، افزود: رنگ‌ها جذابیت و توجه کودک را افزایش داده و یادگیری در علاقه کودک را افزایش خواهد داد اما برخی از اشکال نقاشی‌ها و تصاویر مشغول کردن ذهن کودکان را به دنبال خواهد داشت که از آثار سوء آن، غافل شدن کودک از درس و مدرسه بوده و یادگیری او را مختل خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: والدین نباید در سبک تعلیم و تربیت اجبار خاصی داشته باشند زیرا این کار به کودک لطمه زده و در میانه تحصیل باز خواهد ماند و در این زمینه والدین باید در بحث تعلیم و تربیت هماهنگ عمل کرده و زمان بسیاری را صرف کودک خود نمایند و با توجه به توانایی کودک خود سهمی در افزایش علاقه و انگیزه کودک شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha