دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
کد خبر: 126791

معاون مركز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، از وجود 4.5 تا 5 میلیون نفر دیابتی در کشور خبر داد.

 سلامت نیوز: معاون مركز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، از وجود 4.5 تا 5 میلیون نفر دیابتی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، دكتر علیرضا مهدوی روز دوشنبه در نشست خبری كه در محل غرفه روابط عمومی وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: از سال 1991 سازمان بهداشت جهانی 14 نوامبر را به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری كرده است و هرساله این روز در كشورهای مختلف جشن گرفته می‌شود.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تا سال 2030 حدود نیم میلیارد نفر در جهان مبتلا به دیابت می‌شوند و این آمار در ایران حدود 6.5 میلیون نفر خواهد بود.

مهدوی، آمار سالانه مرگ جهانی ناشی از دیابت را 5 میلیون نفر اعلام كرد و گفت: 80 درصد دیابتی‌های جهان در مناطق كشورهای در حال توسعه و كم درآمد هستند.

وی افزایش امید به زندگی، زندگی صنعتی و تغذیه نامناسب را از علل شیوع بیماری دیابت عنوان كرد و افزود: 35 درصد قطع عضوها به غیر از تصادفات و حوادث، به علت بیماری دیابت است.

معاون مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: استان‌های یزد و بوشهر بالاترین شیوع بیماری دیابت در كشور را دارند.

وی درخصوص بیماری دیابت گفت: در دیابت نوع یك، اغلب كودكان گرفتار می‌شوند و برای كنترل درمان آن نیاز به انسولین دارند.

وی افزود: عوامل ابتلابه دیابت نوع 2، ژنتیك، عوامل محیطی و سابقه خانوادگی است كه بیشتر بالغین دچار آن می‌شوند، و 90 درصد بیماران دیابتی به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

مهدوی در ادامه افزود: داروهای دیابت تحت پوشش بیمه هستند و برخی از سازمان‌های بیمه‌گر نیز دستگاه كنترل قندخون و سرنگ‌های تزریقی را نیز تحت پوشش قرار داده‌اند.

معاون مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، شعار انتخابی سازمان جهانی بهداشت برای سال‌های 2014 تا 2016 را «دیابت، تغذیه سالم» عنوان كرد و گفت: 23 آبان روز جهانی دیابت همزمان با 14 نوامبر است كه امسال با شعار «تغذیه سالم،با صبحانه شروع می شود» در سراسر كشور جشن گرفته می‌شود.

مهدوی در ادامه عناوین هفته دیابت را اعلام كرد و گفت: روز سه‌شنبه 20 آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و مدرسه»، چهارشنبه 21 آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و فعالیت بدنی»، پنج‌شنبه 22 آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و خانواده»، جمعه 23 آبان روز «دیابت، تغذیه سالم با صبحانه شروع می‌شود»، شنبه 24 آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و نقش رسانه» و یكشنبه 25 آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و مشاركت‌های اجتماعی» نامگذاری شده است.

وی افزود: امسال نیز وزارت بهداشت همچون سال‌های گذشته با همكاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و شهرداری و شورای سیاستگذاری سازمان صدا و سیما و انجمن‌های مختلف برنامه‌های مختلفی را در هفته دیابت برگزار خواهد كرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha