دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
کد خبر: 126797

دانشمندان پیش‌بینی کرده اند که تا سال 2030 ، 20 درصد از افراد بالای 65 سال به زوال عقل یا آلزایمر مبتلا خواهند شد که با نشانه‌های نخستین مانند افسردگی، تحریک‌پذیری و گیجی و فراموشی این بیماری را بروز می‌دهند.

افراد دارای گروه خونی AB در معرض خطر آلزایمر

سلامت نیوز: دانشمندان پیش‌بینی کرده اند که تا سال 2030 ، 20 درصد از افراد بالای 65 سال به زوال عقل یا آلزایمر مبتلا خواهند شد که با نشانه‌های نخستین مانند افسردگی، تحریک‌پذیری و گیجی و فراموشی این بیماری را بروز می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، با این حال بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند کم شدن حافظه و تمرکز، بخش اجتناب‌ناپذیری از فرایند پیری است. مطالعات قبلی نشان داده کاهش حافظه وابسته به سن است و معمولاً از اوایل 45 سالگی بروز می‌کند اما با این حال یک پژوهش جدید نشان می‌دهد علاوه بر سن، گروه خونی AB نیز با خطر زوال عقل و آلزایمر مرتبط است ولی بدون در نظر گرفتن این فاکتورها، بیماری زوال عقل یا آلزایمر در مراحل اولیه با استفاده از رویکردهای جامع تغذیه مناسب قابل کنترل است.
علاوه بر گروه خونی AB، قوی‌ترین شواهدی که تا به امروز ثابت شده موجب افزایش خطر آسیب‌های مغزی و آلزایمر است، افزایش سطح اسید آمینه «هموسیستئین» است. سطح این اسید آمینه با کمبود ویتامین B زیاد می‌شود بویژه ویتامین B12 که به طور فزاینده‌ای با افزایش سن از جذب آن کاسته می‌شود. هچنین از جمله راه حل‌های تغذیه‌ای براساس آنچه تحقیقات نشان داده، پیشگیری از زوال شناختی یا خطر ابتلا به آلزایمر با مصرف امگا 3 است. آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E (با توجه به ماهیت التهابی زوال عقل) و نیز استیل کولین که بخش کلیدی در ارتباط با عملکرد حافظه است، برای جلوگیری از زوال عقل توصیه می‌شود.

سبک زندگی و تغذیه
از دست دادن حافظه همیشه نگران کننده است. ولی این دقیقاً چیزی است که در اغلب سالمندان اتفاق می‌افتد. گفته می‌شود در حال حاضر در بریتانیا بیش از نیم میلیون نفر از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. با توجه به گزارش‌های مؤسسه ملی بهداشت و سلامت، تا سال 2050 یکصد میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل دچار خواهند شد. ADکه مخفف دمنیتا و آلزایمر است، یک بیماری پیچیده و بدون علت واحدی است اما بسیاری از محققان در حال حاضر می‌گویند AD یک بیماری التهابی دژنراتیو است که به بخش خاصی از مغز به نام لوب میانی گیجگاهی صدمه می‌زند. این نوع آسیب تا حد زیادی به دلیل تغذیه نامطلوب و شیوه زندگی منفی و بیماری‌های قلبی و عروقی است. بنابراین راه حل بلندمدت برای در امان ماندن از AD، ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی است. همان طور که گفته شد، یکی از داغ‌ترین اخبار تغذیه‌ای در ارتباط با خطر ابتلا به آلزایمر، افزایش سطح آمینو اسید هموسیستئین است. هموسیستئین مانند سم مهلک به‌طور مستقیم به مغز صدمه می‌زند و شدت آن با ویتامین B کاهش می‌یابد.
دکتر «مارتا موریس» و همکارانش در مؤسسه راش شیکاگو می‌گویند: واکنش‌های التهابی همواره به معنای افزایش تولید اکسیدان‌ها است از این رو افزایش مصرف آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین C و E ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های دیگر از جمله سیستئین، گلوتامین، اسید لیپوئیک، آنزیم کیو 10 و ملاتونین نیز به نظر مهم هستند. به عبارت ساده‌تر، این امر به معنای خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات حداقل 6 وعده در روز و مصرف روغن ماهی و دانه‌ها است. همچنین پرهیز از مصرف غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده و سرخ کردنی، شکر، نان سفید و پاپ‌ کورن برای در امان ماندن از زوال عقل و آلزایمر مؤثر است.

گروه خونی AB در معرض خطر
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد گروه خونی نقش مؤثری را در بروز بیماری زوال عقل بازی می‌کند. افراد دارای گروه خونی AB که حدود 4 درصد از جمعیت را شامل می‌شوند، به نظر می‌رسد با افزایش سن مشکلات حافظه و توانایی عملکرد شناختی شان افزایش می‌یابد.
در یک مطالعه که بیش از سه سال به طول انجامید، ثابت شد افراد با گروه خونی AB تقریباً دو برابر بیشتر از گروه خونی O- شایع‌ترین گروه خونی- در معرض مشکلات حافظه قرار دارند. کارشناسان هشدار دادند این تحقیق نباید گروه خونی‌های AB را دچار وحشت کند. دکتر «ترنس کوی»، استاد بالینی علوم اعصاب در دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند می‌گوید: دلایل مهم‌تر دیگری هم در ارتباط با اختلال‌های حافظه و ذهن وجود دارند. به عبارت دیگر، کشیدن سیگار، کم‌تحرکی و ورزش نکردن، چاقی و سایر عوامل مربوط به سبک زندگی با احتمال بسیار بالایی منجر به زوال عقل می‌شود بنابراین افرادی که در مورد زوال عقل در دوران سالمندی نگران هستند، باید در ایجاد تغییرات اساسی در شیوه زندگی‌شان تمرکز کنند.
در این مطالعه، محققان بیش از 30 هزار نفر از افراد 45 سال به بالا را تحت آزمون‌های مهارتی مربوط به حافظه و تمرکز قرار دادند و سپس سه سال بعد نمونه‌ها را بررسی کردند. از این گروه در 495 شرکت کننده مهارت‌های شناختی، حافظه و تفکر به مقادیر کافی کم بود و 587 شرکت کننده نمرات شناختی‌شان نرمال بود. در این تحقیقات سن، نژاد، جنس و منطقه جغرافیایی را در نظر گرفته و ثابت شد کسانی که گروه خونی AB دارند، نسبت به افراد با گروه خونی O، احتمال بیشتری برای ابتلا به اختلال مهارت های تفکر دارند.
دکتر «ماری کاشمن» استاد خون‌شناسی کالج پزشکی ورمونت می‌گوید: این یافته‌ها در مجله نورولوژی منتشر شده ولی لزوماً به معنای افزایش نگرانی دارندگان گروه خونی AB نیست بلکه به معنای لزوم انتخاب سبک زندگی درست است. وی گفت: داشتن گروه خونی AB با ایجاد لخته خون خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط عروق خونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، نوع خون AB با خطر بالای سکته مغزی در ارتباط است.
حدود نیمی از سکته های  مغزی  که با نوع گروه های خونی AB ارتباط دارند، مربوط به سطوح بالای فاکتور انعقادی 8 است. این فاکتور انعقادی نوعی پروتئین خون است که به لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی کمک می‌کند. وجود مقادیر کمی از این فاکتور باعث می‌شود خون به درستی لخته نشود و مقادیر بیش از حد آن باعث لخته شدن بیش از حد طبیعی خون می‌شود بنابراین به‌طور بالقوه منجر به حمله قلبی، سکته یا لخته شدن خون شده، رگ‌ها را مسدود می‌کند.«کاشمن» می‌گوید: اگرچه هنوز علت اصلی ارتباط گروه خونی AB و زوال عقل مشخص نیست، اما ممکن است به خاطر ارتباط بین این نوع گروه خونی و مشکلات عروقی باشد ضمن اینکه عوامل متعدد دیگری به سکته مغزی و زوال عقل منجر می‌شود. سیگار، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا نیز با مشکلات حافظه و اختلال تفکر مرتبط است.
به گفته این استاد خون‌شناسی، بدون در نظر گرفتن نوع گروه خونی، داشتن زندگی سالم هدف اصلی برای پیشگیری از زوال عقل است. همچنین نباید اهمیت رفتارهای سالم را در کاهش خطر ابتلا به AD نادیده گرفت.
منبع: نیوز مکس هلثی
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha