دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 126799

برخورد‌های قضایی و انتظامی در صورتی پیشگیرانه خواهد بود که به صورت یک بسته ارائه شود.

لزوم حفظ جایگاه اجتماعی پزشکان در جامعه

سلامت نیوز: برخورد‌های قضایی و انتظامی در صورتی پیشگیرانه خواهد بود که به صورت یک بسته ارائه شود.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر محمود فاضل، نایب رئیس شورای نظام پزشکی در روزنامه فرهیختگان نوشت: لزوم حفظ جایگاه اجتماعی پزشکان و اینکه آنها از دیرباز به‌عنوان یکی از افراد قابل وثوق و مورد اعتماد هر جامعه بوده‌اند از آن جهت اهمیت دارد که این گروه بر وجه سلامت روان و جان انسان اشراف دارند که جزء عزیزترین دارایی‌های اوست.

در همین راستا وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و وزارت رفاه با ارائه طرح نظارت بر خدمات پزشکی درصدد حفظ این جایگاه هستند. در این طرح تقویمی برای رسیدگی به شکایات شاکیان مقرر شده است، که مطمئنا اجرای درست این طرح رضایت شاکیان را دربر خواهد داشت. خوشبختانه تیمی که برای نظارت انتخاب شده‌اند همپوشانی و هماهنگی لازم را دارند که همین چیدمان کامل تیم، اعتماد بیماران برای رسیدگی هر چه بهتر شکایات را افزایش می‌دهد. با توجه به تاکید روسای سه نهاد مسئول در این طرح در اجرای دقیق و منصفانه رسیدگی به شکایات انتظار می‌رود روند رسیدگی به شکایات با توجه به شواهد و قرائن قابل‌قبول باشد.

پیش‌بینی ما بر این است که این طرح می‌تواند ابزار پیشگیرانه‌ای برای متخلفان باشد. نکته‌ای که باید در این زمینه در نظر گرفت این است که برخورد‌های قضایی و انتظامی در صورتی پیشگیرانه خواهد بود که به صورت یک بسته ارائه شود. به این معنی ما باید ابتدا بسته‌های حمایتی و تشویقی خود را ارائه کنیم و بعد پزشکان را به رعایت قانون امر کنیم. قبل از طرح بسته نظارتی دو برنامه نظارتی برای جلوگیری از تخلفات وجود داشت. کمیسیون ماده «11» تعزیرات که در وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها مستقر بود و هیات‌های انتظامی که در نظام پزشکی وظیفه رسیدگی به تخلفات پزشکی را برعهده داشتند. در حال حاضر این طرح نظارتی را می‌توان به‌عنوان تکمیل و تاکید‌کننده این دو نهاد نظارتی بدانیم. مابه‌ازای حقوقی پزشکان نیز مساله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پزشکان به دلیل دوران سخت تحصیلی باید از پرداختی مناسب با حوزه کاری خود برخوردار باشند. اما اگر قرار باشد در این طرح حقوق آنها تفاوت چشمگیری با حقوق سایر اقشار جامعه داشته باشد - آنچه متاسفانه در حال حاضر در کشور وجود دارد - نمی‌تواند به هدف‌هایی که یکی از آنها حفظ جایگاه پزشکان در جامعه است دست یابد. نکته دیگر خودپالایشی در خود صنوف است. اگر صنف پزشکان، خود پزشکان متخلف را از گردونه کار خارج کنند اعتماد مردم نسبت آنها افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha