گروه وکلای شاکی وزارت نفت دولت دهم، در میزگرد خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها شرکت کردند و آخرین وضعیت شکایت از مسببان آلودگی هوا را بررسی کردند.

آخرین خبر از پیگیری پرونده بنزین های پتروشیمی

سلامت نیوز: گروه وکلای شاکی وزارت نفت دولت دهم، در میزگرد خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها شرکت کردند و آخرین وضعیت شکایت از مسببان آلودگی هوا را بررسی کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین علیرضا دقیقی، مصطفی ترک همدانی و پیمان حاج محمود عطار، سه وکیلی هستند که در این میزگرد حضور داشتند.

پیمان حاج محمود عطار ، درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از وزیر نفت سابق به خاطر افزایش آلایندگی بنزین های تولید پتروشیمی گفت: در حال حاضر، چون آقای میرکاظمی نماینده مجلس است، احضاریه دادسرا باید توسط هیات رئیسه مجلس به دست متهم برسد. آخرین اطلاعی که از دادسرا گرفته ایم،نشان می دهد وکیل ایشان، لایحه دفاعیه در پرونده قرار داده و آقای میرکاظمی از اتهامات و محتویات پرونده آگاه است. همچنین احضاریه او، توسط هیات رئیسه مجلس وصول شده و منتظریم هیات رئیسه، این احضاریه را به آقای میرکاظمی ابلاغ کند.

در ادامه این نشست، علیرضا دقیقی، درباره وضعیت عامل آلاینده "بنزن" بالاتر از حد استاندارد در بنزینهای تولید پتروشیمی در دولت قبل گفت: حداکثر میزان بنزن موجود در بنزین، یک درصد تعیین شده، وقتی بنزن به 2 درصد می رسد، یعنی میزان این ماده را 100 درصد افزایش داده اید. بنزن، چربی دوست است و مستقیما روی دستگاه عصبی می نشیند. کارشناسان می گویند این کار باعث کاهش ضریب هوشی به میزان 10 درصد می شود. یعنی چه در شهرستان، چه در تهران و در هر شهری که این بنزین را توزیع کنید، ضریب هوشی مردم را 10 درصد کاهش داده اید.

دقیقی در ادامه گفت: آقای شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت می گوید میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی را تحقیق کرده ایم و یافته ایم که کمتر از 2 درصد است، معنی این سخن این است که میزان بنزن بیش از یک درصد است. به هرحال میزان این عامل در بنزین پتروشیمی ها به شدت بیماری زا و کشنده است.

او گفت: در تمام موارد، اصل بر برائت است، ولی در سلامت، اصل بر این است که تمام کالاها ناسالم است، مگر اینکه مجوز سلامت داشته باشند. کسی که بنزین را در جامعه توزیع می کند، باید دلیلی بر سلامت این کالا بیاورد.

در بخش دیگری از این میزگرد، مصطفی ترک همدانی درباره پرونده بنزینهای آلاینده گفت: گزارش سازمان محیط زیست نشان می دهد به جای بنزن استاندارد یک درصدی، میزان بنزنی که باعث آلودگی هوا شده، 8 درصد بوده است. یعنی میزان آروماتیک 800 برابر بوده است ولی پس از اقدامات انجام شده در دولت فعلی، اکنون گزارشها نشان می دهد میزان بنزن در حال حاضر، 8دهم درصد شده است. این کاهش در میزان سرطانهای موجود در جامعه نیز مشهود است.

همدانی درباره نظر منتقدات گزارش سازمان محیط زیست درباره سیاسی بودن این گزارش توضیح داد: اگر فرضا این را قبول کنیم، مگر فقط گزارش سازمان محیط زیست است که تایید کرده آلودگی بنزن هوا را آلوده کرده؟ در گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز این را داریم که آلودگی بنزن به شدت بالاست. گزارش سازمان محیط زیست در تابستان امسال به مجلس شورای اسلامی در 500 صفحه ارسال شده و مجلس این گزارش را به قوه قضاییه داده و الان این گزارش در پرونده شکایت ما موجود است.

او در ادامه گفت: وزیر نفت سابق استدلال می کند بنزین تولید پتروشیمی ها در تهران توزیع نمی شده، در حالی که اسناد نشان می دهد مواد اکتان افزا از پالایشگاه شازند و امام خمینی به تمام پالایشگاه های بنزین از جمله پالایشگاه شهید تندگویان تهران ارسال می شده و بنزین آن نیز در پمپها توزیع می شده. وجود عنصر آلاینده "بنزن" نیز در محصولات این پایشگاه نیز مشهود بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha