دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
کد خبر: 126804

یک متخصص تغذیه با بیان این مطلب که سرما، یکی از عوامل تاثیرگذار در تغذیه است، گفت: در مناطق سردسیر کشور به طور معمول حدود 14 درصد انرژی بیشتری باید مصرف شود تا بدن بتواند در برابر سرما مقاومت خود را حفظ کند.

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه با بیان این مطلب که سرما، یکی از عوامل تاثیرگذار در تغذیه است، گفت: در مناطق سردسیر کشور به طور معمول حدود 14 درصد انرژی بیشتری باید مصرف شود تا بدن بتواند در برابر سرما مقاومت خود را حفظ کند.

دکتر علی‌اکبر سهیلی آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به اینکه در فصل سرما بدن برای گرم ماندن نیاز بیشتری به انرژی دارد باید در مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم، میزان انرژی دریافتی را افزایش دهیم. چراکه در صورت نبود انرژی کافی، ایمنی بدن کاهش یافته و باعث بروز سرما خوردگی می‌شود.

وی وجود ویتامین A را در کاهش بسیاری از بیماری‌ها موثر دانست و افزود: اغلب سه بیماری خطرناک عفونت دستگاه تنفسی، سرخک و عفونت دستگاه گوارشی که کودکان زیر 5 سال را درگیر می‌کند، با نبود این ویتامین در بدن کودک منجر به مرگ او می‌شود. این گروه از ویتامین‌ها ضد عفونت هستند و با دریافت و افزایش هرچه بیشتر این ویتامین در فصل سرما می‌توانیم مقاومت بدن کودک را در مقابل سرما افزایش دهیم.

این متخصص تغذیه لبنیات و سبزیجات را منبع سرشار از ویتامین A دانست و بیان کرد: در زمستان شیر و لبنیات می‌تواند در مقاوم کردن بدن در فصل سرما بسیار کمک کننده باشد. کلسیم موجود در شیر هم در تنظیم سوخت و ساز بدن اهمیت دارد و کمبود کلسیم باعث کند شدن این روند می‌شود.

سهیلی آزاد خاطر نشان کرد: چون بیشتر عفونت‌ها با تب همراهند و از طریق تعریق عفونت از بدن خارج می‌شود، به همین دلیل مقداری از سدیم و پتاسیم بدن هم دفع می‌شود. جهت برای رفع کم آبی بدن و جایگزین کردن مواد از دست رفته، با مصرف آش و سوپ می‌توان کمبود این مواد را جبران کرد.

وی افزود: این غذاها چون مخلوطی از دانه‌های غلات و سبزی‌هایی است که دارای انواع ویتامین‌های B1 و B6، مواد معدنی، آهن، روی و مس است، از هر دارویی برای بدن بهتر است و باید در زمستان به دفعات مصرف شود.

سهیلی آزاد با تاکید بر اینکه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند، اظهار کرد: در فصل سرما بدن با انواع بیماری‌های ویروسی مواجه است و با مصرف این ویتامین که در پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و لیمو شیرین به مقدار زیادی وجود دارد، می‌توانیم ایمنی بدن را در سرما افزایش دهیم.

وی تنقلاتی از قبیل پسته، مغز بادام و گردو را منبع غنی آهن و چربی دانست و گفت: عضلات بدن برای سوزاندن چربی‌ها به اکسیژن نیاز دارند و زمانی که میزان ذخیره آهن بدن کاهش یابد، سوخت و ساز چربی‌ها با اختلال رو‌برو شده و چربی در بافت بدن جمع می‌شود که با مصرف انواع خشکبار گرم، مصرف حبوبات با پوست و گوشت قرمز که سرشار از آهن هستند می‌توان بدن را مقاوم کرد.

این متخصص تغذیه مصرف تخم مرغ، جگر، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، تخمه آفتاب گردان، هندوانه و کدو در زمستان را بسیار موثر دانست و بیان کرد: برای بالا بردن انرژی کودکان در فصل سرما بهتر است از کره و خامه برای صبحانه استفاده شود تا هم ایمنی بدن بالا رود و هم یادگیری آنها در مدرسه افزایش یابد.

وی در پایان گفت: پوشیدن لباس مناسب و گرم بویژه در نوزادان، کودکان و افراد میانسال از سرماخوردگی و از کاهش انرژی آنها جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف سبزیجاتی که برگ تیره دارند در فصل سرما بسیار موثر و کمک کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha