سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 126842

بازگشت آلودگی به شهر تهران باعث شد روز گذشته اظهار نظرات متعددی درباره معضل آلودگی هوا در پایتخت ایران و در سایر شهرهای کشور روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گیرد.

انتساب علت مرگ ۳۷۰۰ نفر در تهران به آلودگی هوا

سلامت نیوز: بازگشت آلودگی به شهر تهران باعث شد روز گذشته اظهار نظرات متعددی درباره معضل آلودگی هوا در پایتخت ایران و در سایر شهرهای کشور روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، درحالی که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 5/2میکرون روی عدد 114 و با 12 واحد افزایش نسبت به روز گذشته در شرایط ناسالم قرار گرفت. مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی خودرو هم اعلام کرد: بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر سال گذشته بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌دلایل مشکوک به آلایندگی هوا در شهر تهران جان خود را از دست دادند. این درحالی است که بنا به گفته مدیر پیش بینی هشدار سریع سازمان هواشناسی در روزهای آینده کیفیت هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت کاهش می‌یابد.

با پایان دوره بارندگی پاییزی بار دیگر آلودگی گریبان پایتخت و برخی دیگر از کلانشهرها را گرفته است. درحالی که امسال با تمهیدات اندیشیده شده در حوزه بنزین تعداد روزهای پاک و سالم نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است اما، آلودگی همچنان یکی از اصلی‌ترین معضلات شهروندان در تهران و شهرهای بزرگ است. آنطور که بررسی‌ها نشان می دهد سالانه نزدیک به 4 هزار نفر در تهران جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند. خسارت‌هایی که آلودگی بر جای می گذارد حتی محدود به این نیست چنانکه، افزایش بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و انواع سرطان‌ها از اثرات آلودگی هواست. همزمان با بازگشت آلودگی هوا به پایتخت مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی خودرو بر مرگ تعداد قابل توجهی از شهروندان بر اثر آلودگی تاکید کرد.

ولی‌ آذروش به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح و کاهش آلایندگی‌ها اظهار کرد: یکی از معضلات و مشکلات اساسی در کلانشهرها به‌ویژه در تهران عدم اطلاع‌رسانی درست و مناسب است. او ادامه داد: درصورتی که به‌درستی اطلاع‌رسانی صورت نگیرد در حوزه معاینه فنی خودروها با مشکل مواجه می‌شویم و هم‌اکنون در شرایطی هستیم که محیط زیست سالمی بر اساس آمار و ارقام ارائه شده نداریم. آذروش بیان داشت:‌در کلانشهر تهران در سال گذشته تنها سه روز هوای پاک و سالم داشته‌ایم و مابقی روزها ناسالم بوده است. مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی خودرو افزود: اگر به مردم به درستی درباره معاینه فنی و تأثیر آن در آلودگی هوا به درستی اطلاع‌رسانی شود مطمئنا به مراکز معتبر معاینه فنی مراجعه می‌کنند چراکه اکثر تبعات آلودگی هوا دودش به چشم مردم می‌رود.

او خاطرنشان کرد:‌ بیش از 3 هزار و 700 نفر سال گذشته بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشکوک به آلایندگی هوا در شهر تهران جان خود را از دست دادند.

آذروش خاطرنشان کرد: در شهر تهران 14 مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو داریم و در هر شیفت کاری بیش از 6‌هزار خودرو معاینه فنی می‌شود. مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی خودرو خاطرنشان کرد: باید زمان مراجعه خودروها برای معاینه فنی از 5 سال به 2 سال کاهش پیدا کند و باید مجلس در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. فارس نوشت؛ او تأکید کرد: بیش از 70 درصد ظرفیت مراکز فنی شهر تهران خالی است که باید با اطلاع‌رسانی دقیق از این مجموعه‌ها نیز
استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha