بحث تحقیق و تفحص مجلس از محیط زیست كه كلید خورد، رییس سازمان اعلام كرد به استقبال تحقیق می رویم زیرا برای ارایه گزارش های مان به مرجعی چون مجلس مشكلی نداریم. ابتكار حرفش را زد و گزارش ها و مشكلات مورد اشاره مجلس را تامین كرد و به مجلس فرستاد.

سلامت نیوز: بحث تحقیق و تفحص مجلس از محیط زیست كه كلید خورد، رییس سازمان اعلام كرد به استقبال تحقیق می رویم زیرا برای ارایه گزارش های مان به مرجعی چون مجلس مشكلی نداریم. ابتكار حرفش را زد و گزارش ها و مشكلات مورد اشاره مجلس را تامین كرد و به مجلس فرستاد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، یكی از مباحث مطرح شده، بحث بنزین بود، بنزینی كه آلوده اعلام و در یك سال گذشته از چرخه سوخت كشور حذف شده بود. در یكی، دو روز گذشته اما، كمیسیون انرژی مجلس از نرسیدن گزارش ها و مستندات محیط زیست در این خصوص به مجلس سخن گفته بود، مستنداتی كه بر اساس اعلام سازمان تمام و كمال به مجلس ارسال شده است.

یكی از اعضای هیات رییسه كمیسیون اصل ٩٠ مجلس با تایید رسیدن مستندات محیط زیست در این موضوع، با رد ادعای كمیسیون انرژی گفت: «تمام مستندات آلودگی بنزین پتروشیمی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر سازمان ها به این كمیسیون ارایه شده و در دست بررسی است كه نتیجه مفصل آن به زودی اعلام خواهد شد.»

داوود محمدی در ادامه گفت: «درباره بنزین های داخلی، دو جلسه در كمیسیون اصل ٩٠ برگزار شده است كه مسوولان مختلف از دستگاه های مختلف اعم از سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد، وزارت نفت و پتروشیمی ها و دیگر سازمان هایی كه به نوعی به این مساله ارتباط دارند دعوت شدند و آمدند و با ارایه توضیحات و مستندات، بحث كردند.»این عضو كمیسیون اصل ٩٠ مجلس خبر از جمع بندی نهایی و اعلام عمومی این جمع بندی درباره مبحث بنزین آلوده داخلی در این كمیسیون طی چند روز آینده داد. این در حالی است كه كمیسیون انرژی مجلس در روز شنبه گفته بود «درباره آلایندگی بنزین داخلی گزارش كتبی از سازمان محیط زیست دریافت نشده و چنانچه مستندات محیط زیست كافی نباشد از تولید بنزین داخلی حمایت می كنیم.»محمدی درباره این ادعا گفت: « تمام سازمان های مربوطه و از جمله سازمان حفاظت محیط زیست اسناد و مدارك و مستندات خود را برای كمیسیون اصل ٩٠ ارسال كرده اند و باید منتظر اعلام رای نهایی كمیسیون باشیم. »

او گفت: «برخی نمایندگان نیز به صورت مجزا مستنداتی را در اختیار كمیسیون گذاشته اند كه در حال بررسی است و به محض نهایی شدن اعلام خواهد شد.»در همین حال، معاون حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست با تكذیب ادعای كمیسیون انرژی مجلس مبنی بر عدم دریافت گزارش آلایندگی بنزین داخلی گفته است: «مستندات در دو جلد كتاب به مجلس ارایه شده است و گزارش های مربوط در جلسات حضوری طی ماه های گذشته نه تنها به «كمیسیون انرژی» بلكه به كمیسیون های ی « بهداشت و درمان» و «كمیسیون اصل ٩٠ » نیز ارایه شده است.»

به گفته سیدمحمد مجابی این گزارش ها هم به صورت شفاهی و هم به صورت كتبی در دو مجلد در اختیار مجلس قرار گرفته است. معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تاكید كرده است كه تمام مستندات لازم مبنی بر آلایندگی بنزین های داخلی در این دو جلد كتاب آورده شده و تصمیم نهایی به عهده مجلس است كه جلوی تولید آن را بگیرد یا از آن حمایت كند. مجابی تاكید كرد آنچه برای تصمیم گیری نهایی مورد نیاز مجلس است در قالب این گزارش ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار مجلس قرار گرفته و اگر بازهم نیاز به توضیحات شفاهی باشد سازمان محیط زیست آمادگی ارایه این توضیحات در جلسات حضوری را دارد. با این همه كمیسیون انرژی مجلس اعلام كرد: «درباره آلایندگی بنزین داخلی گزارش كتبی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نشده و چنانچه مستندات محیط زیست كافی نباشد از تولید بنزین داخلی حمایت می كنیم.»به نظر می رسد به فرض نفرستادن مستندات از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و كوتاهی این سازمان، این نمی تواند توجیه منطقی برای نادیده گرفتن آلودگی بنزین پتروشیمی ها و مرگ و میرهای رخ داده طی سال های اخیر در تهران و حمایت از بنزین آلوده داخلی باشد. براساس آمار وزارت بهداشت در سال ١٣٩٢ تنها در شهر تهران سالانه بیش از ٤ هزار و ٤٠٠ نفر بر اثر آلودگی هوا مرده اند. این یعنی به ازای هر ٢٤ساعت ١٢نفر مرگ در اثر آلودگی هوا و در هر٢ ساعت یك نفر. این آمار در كلان شهر مشهد ٢٠٠ نفر و در اصفهان ٢هزار و ٧٠٠ نفر بوده است.
     آلوده بودن هوای تهران و كلان شهرها در سال های گذشته و بهبود نسبی آن در سال جاری، مخصوصا در فصول تابستان و پاییز آنقدر برای همه ملموس بود كه بدون این آمار هم نمی توان بحرانی بودن آن را نادیده گرفت. تنها نگاهی به آسمان می خواهد و مقایسه یی ساده بین آمارهای سال های اخیر با امسال. بر این اساس، چگونه است كه برخی ازنمایندگان شهروندان در خانه ملت، به جای داشتن دغدغه و دلواپسی برای رقم بالای مرگ و میرها در اثر آلودگی هوا در سال های گذشته و اصلاح ساختار سوخت مصرفی و تنبیه سازمان های متخلف تهدید می كنند كه اگر این سازمان مستندات خود را ارایه نكند از بنزین آلوده برای مصرف در چرخه سوخت كشور حمایت خواهند كرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha