سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 126859

در مواردی دیده شده که آبکش کردن برنج باعث کمتر شدن نفخ در برخی از افراد و بیشتر شدن آن در افراد دیگری می‌شود.

سلامت نیوز:در مواردی دیده شده که آبکش کردن برنج باعث کمتر شدن نفخ در برخی از افراد و بیشتر شدن آن در افراد دیگری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر شهرام آگاه،فوق‌تخصص گوارش و کبد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در هفته نامه سلامت نوشت: برخی افراد از نفخ پس از مصرف برنج شکایت دارند. بهتر است بدانید معمولا نفخ ناشی از مصرف گروهی از مواد غذایی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

یکی از این دلایل ناشی از اثر مواد غیرقابل‌هضم و جذب موجود در این مواد غذایی است. مثلا جذب نشدن فیبر موجود در برخی از مواد غذایی فیبردار و تحت‌تاثیر باکتری قرار گرفتن این فیبرها، می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. برخی از مواد غذایی هم دیرهضم هستند و به‌همین دلیل باعث ایجاد نفخ می‌شوند. برخی خوراکی‌ها هم دارای قندهای غیرقابل‌هضم و جذبی هستند و از این‌رو باعث ایجاد نفخ به‌صورت طبیعی یا غیرطبیعی می‌شوند. منظور از نفخ طبیعی این است که تمام انسان‌ها به‌طور طبیعی قابلیت هضم قند موجود در حبوبات را ندارند بنابراین خوردن حبوبات و غذاهای حاوی آنها می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود اما افرادی که دارای علایم شدیدتری هستند، با علایم سخت‌تری از نفخ مواجه خواهند شد که این را نفخ غیرطبیعی می‌نامند.

گروهی از مواد غذایی مانند لبنیات (قند لاکتوز) یا میوه‌ها (قند فروکتوز) هم دارای قندهایی هستند که قابلیت هضم و جذب در بدن تمام افراد را ندارند و باعث ایجاد نفخ می‌شوند. افرادی هم که با خوردن برنج دچار نفخ می‌شوند، ممکن است توانایی هضم و جذب برخی از ترکیب‌های موجود در این ماده غذایی را نداشته باشند و تخمیر این تركیب‌ها به‌وسیله باکتری‌ها،‌ باعث ایجاد گاز و نفخ شود. گاهی ابتلا به حساسیت‌های گوارشی به برخی از پروتئین‌های موجود در برنج هم می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود.

نحوه پخت برنج هم می‌تواند بر نفخ ناشی از آن تاثیرگذار باشد. در مواردی دیده شده که آبکش کردن برنج باعث کمتر شدن نفخ در برخی از افراد و بیشتر شدن آن در افراد دیگری می‌شود. از این رو،‌ خود فرد باید بداند در چه صورتی دچار کمترین میزان نفخ ناشی از مصرف برنج می‌شود. البته پخت کامل برنج و پرهیز از نیم‌پز کردن آن هم می‌تواند جلوی نفخ و تورم ناشی از مصرف آن را تا حد زیادی بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha