سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 126869

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با بررسی آمار های بدست آمده در طی 6 تا 7 سال گذشته ، حدودا 74 درصد از تلفات جاده ای گوشتخواران بزرگ جثه به دلیل تصادفات جاده ای بوده است ، تاکید کرد: می بایست نقاط حادثه خیز شناسائی و تمهیدات لازم انجام پذیرد.

سلامت نیوز:مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با بررسی آمار های بدست آمده در طی 6 تا 7 سال گذشته ، حدودا 74 درصد از تلفات جاده ای گوشتخواران بزرگ جثه به دلیل تصادفات جاده ای بوده است ، تاکید کرد: می بایست نقاط حادثه خیز شناسائی و تمهیدات لازم انجام پذیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، اولین جلسه کارگروه جلوگیری از حوادث جاده ای حیات وحش با حضور نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی،پلیس راه راهور ناجا و نمایندگانی از انجمن یوزپلنگ ایرانی و دیده بان حقوق حیوانات و کارشناسان دفاتر مرتبط با موضوع، در سازمان حفاظت محیط زیست و به میزبانی دفتر حیات وحش و تنوع زیستی برگزار شد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با اشاره به تنوع زیستی غنی ایران و همچنین وجود بیش از 1140 گونه مهره دار در گفت: از این تعداد حدود 85 گونه در لیست سرخ IUCN قرار گرفته اند که این آمار برای تنوع زیستی کشورمان خوشایند نیست .

مجید خرازیان مقدم لازمه برنامه ریزی و مدیریت اوضاع را شناسایی چالشهای موجود در حیات وحش عنوان کرد و افزود: عواملی همچون خشکسالی، ضعف ساختار تشکیلاتی و نیز تهدیدات انسان ساز از جمله بحث شکار غیر مجاز ، تجارت غیر قانونی گونه های جانوری ، چرای دام بیش از ظرفیت مراتع و همچنین اجرای طرحهای عمرانی اعم از راه سازی ، سد سازی چالشهای موجود در این حوزه است که همه این عوامل باعث جزیره ای شدن زیستگاههای حیات وحش شده است .

تصادفات جاده ای مهمترین عامل مرگ و میر حیوانات وحشی

وی در ادامه افزود: با بررسی آمار های بدست آمده در طی 6 تا 7 سال گذشته ، حدودا 74 درصد از تلفات جاده ای گوشتخواران بزرگ جثه به دلیل تصادفات جاده ای بوده است بنابراین نقاط حادثه خیز باید شناسائی و تمهیدات لازم انجام پذیرد.

خرازیان مقدم تصریح کرد: نتایج نشان می دهند تصادفات جاده ای مهمترین عامل مرگ و میر حیوانات وحشی محسوب می شود و کما بیش همه کشورها به نوعی درگیر این مسئله هستند با این تفاوت که در سایر کشورها با کمک اقدامات اجرایی از قبیل تعبیه زیرگذرها و روگذرها در جاده های پر تردد و سرعت گیر و تابلوهای هشدار دهنده استاندارد به تعداد کافی موفق به کاهش درصد قابل توجهی از مرگ و میرهای جاده ای یا کنترل آنها شده اند

اقدام جدی برای کاهش آمار تلفات جاده ای صورت نگرفته است

به گفته مقدم ، متاسفانه در کشور هر روز پرونده تصادفات جاده ای حیات وحش قطورتر می شود به طوریکه علیرغم وجود تنوع زیستی منحصر بفرد در کشور و وجود گونه های ارزشمند و با ارزش های بین المللی از جمله یوزپلنگ آسیایی که تنها جمعیت اندکی از آن در ایران باقی مانده است و همچنین پلنگ ایرانی، تاکنون اقدام عاجلی در خصوص کاهش آمار تلفات جاده ای صورت نگرفته است.

این گزارش می افزاید، در این نشست مقرر شد هماهنگی های لازم از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی به منظور ایجاد ارتباط نزدیکتر ادارات حفاظت محیط زیست استانها و ادارات راه استانها صورت گیرد تا اطلاعات مکانی مرگ و میر جاده ای حیات وحش در اختیار ادارات راه استانی قرار گیرد و نمایندگان محیط زیست در کارگروه های استانی در خصوص راه ها و جاده سازی حضور یابند.

همچنین ابتدا به صورت پایلوت جاده هایی که آمار مرگ و میر حیات وحش در آنها بالاست انتخاب و اطلاعات مکانی و راهکارهای پیشنهادی از طرف سازمان با در نظر گرفتن دیدگاههای کارشناسی وزرات راه برای اجرای پیشنهادات ارائه شده به وزارت راه ابلاغ شود.

گفتنی است، در این جلسه بر ارزیابی سیستماتیک اجرای راهکارهای پیشنهادی تاکید شد ، بدین معنی که قبل و بعد از اجرای راهکارها، ارزیابی از وضعیت مرگ و میر حیات وحش صورت گیرد تا بتوان به اثربخشی اقدامات انجام شده در خصوص کاهش اثرات پی برد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha