معاینه فنی اتوبوس‌های بین‌ شهری بی‌قاعده و قانون است. می‌توان با یک تماس تلفنی برگه معاینه فنی خرید. این در حالیست که بسیاری از این اتوبوس‌ها به دلیل دست کاری رانندگان یا استفاده از تجهیزات غیر استاندارد خودروهای ایمنی برای سفر نیستند. کار‌شناسان معتقدند برای ساماندهی این تخلفات پلیس و سازمان راهداری باید نظارت‌هایشان را افزایش دهند و برخی دیگر نیز تاکید بر سپردن این مسئولیت به کارخانه‌های سازنده دارند.

خرید و فروش جان آدمی در جاده‌های تهران / صدور برگه مرگ با 20 هزار تومان

سلامت نیوز: معاینه فنی اتوبوس‌های بین‌ شهری بی‌قاعده و قانون است. می‌توان با یک تماس تلفنی برگه معاینه فنی خرید. این در حالیست که بسیاری از این اتوبوس‌ها به دلیل دست کاری رانندگان یا استفاده از تجهیزات غیر استاندارد خودروهای ایمنی برای سفر نیستند. کار‌شناسان معتقدند برای ساماندهی این تخلفات پلیس و سازمان راهداری باید نظارت‌هایشان را افزایش دهند و برخی دیگر نیز تاکید بر سپردن این مسئولیت به کارخانه‌های سازنده دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، ابوالفضل قناعتی - عضو شورای شهر تهران در رابطه با تخلفاتی که در حوزه صدور معاینه فنی اتوبوس‌های بین راهی می‌شود می‌گوید: برخی از جایگاه‌هایی که در شهرهای اطراف تهران قرار دارند، با دریافت پول و بدون بررسی برای اتوبوس‌های بین‌شهری برگه معاینه فنی صادر می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه موضوع معاینه فنی در میان اتوبوس‌های بین شهری جدی گرفته نمی‌شود، درحالی که این موضوع یک موضوع ستاره‌دار و بسیار مهم است، زیرا در کوتاه مدت اثرات ناشی از این بی‌توجهی را می‌بینیم. متاسفانه مشاهده شده در برخی از شهرهای حاشیه‌ای بدون آنکه حتی اتوبوس‌ها را مورد بررسی قرار دهند تنها با دریافت پول برگه معاینه فنی صادر می‌کنند که این خیانت به مردم است. حتی خود این راننده متخلف نیز در معرض آسیب و خطر است.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه پلیس راهور و وزارت راه باید نظارت‌های خود را در اتوبوس‌های بین‌شهری افزایش دهند، می‌گوید: یکی از پیشنهادات ما این است که این اتوبوس‌ها در داخل تهران کمتر رفت و آمد کنند و تنها اتوبوس‌هایی بتوانند به پایتخت بیایند که دارای معاینه فنی استاندارد و معتبر باشند.

قناعتی با اشاره به دست کاری ساختار اتوبوس‌ها توسط برخی از رانندگان برای قاچاق سوخت می‌گوید: این گونه رفتارهای خطرزا از قاچاق مواد افیونی کمتر نیست زیرا جان مردم را نشانه رفته است که نظارت بیشتر پلیس برای کاهش این نوع رفتار‌ها را می‌طلبد.

تغییر ساختار اتوبوس‌ها عامل تصادفات جاده‌ای


نکته‌ای که قناعتی به آن اشاره می‌کند مورد تاکید احمد دنیا مالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز هست.

وی می‌گوید: هرگونه تغییری در ساختار اتوبوسهای بین شهری ایمنی مسافران را تحت تاثیر قرار داده و امکان آتش سوزی در این اتوبوس‌ها را بالا می‌برد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز خواستار افزایش نظارت‌ها در این زمینه می‌شود و می‌گوید: مسئولیت نظارت بر کیفیت این اتوبوس‌ها از نظر حاکمیتی برعهده وزارت راه است و این نهاد است که باشد بحث کیفیت سرویس دهی اتوبوس‌های بین شهری به مردم را پیگیری کند.

دنیا مالی در ادامه به موضوع افزایش ظرفیت باک سوخت در برخی از اتوبوس‌ها می‌گوید: این باک‌ها باید براساس اصول طراحی شده و افزودن یا کاهش ظرفیت آن سبب کاهش یا افزایش وزن اتوبوس می‌شود که ایمنی این خودرو‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از اتش سوزی‌ها به همین دلیل است. زیرا این باک‌ها در شاسی پیش بینی شده قرار نگرفته و ضریب استهلاک و ایمنی را به دلیل آنکه دستی به اتوبوس اضافه شده و طراحی مهندسی ندارند بالا می‌برد و جان راننده و مسافر نیز به خطر می‌افتد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به درخواست شورای شهر از سازمان پایانه‌ها برای ارایه گزارشی در خصوص استاندارد و کیفیت اتوبوس‌های بین شهری می‌گوید: موضوع ایمنی مسافران که ارتباط مستقیمی با نظارت براستاندارد‌ها و حفظ ساختار اتوبوس‌ها دارد باید به طور جدی پیگیری شود.

لزوم بکارگیری مدیر فنی در پایانه‌های اتوبوسرانی
مشکلات مطرح شده از سوی این دو عضو شورای شهر مورد تایید رییس کمیسیون سلامت شورای شهرتهران هم هست. وی برای حل این مشکلات پیشنهاد تازه‌ای دارد.

رحمت الله حافظی معتقد است: یک مدیرفنی درشرکتهای اتوبوسرانی بین شهری نیاز است. این مدیرفنی مسئولیت ایمنی اتوبوسهای بین شهری را بپذیرد و اگر به دلیل مشکلات فنی اتوبوسی دچار حادثه شد در این باره پاسخگو باشد.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه مسئولان فنی باید افراد دارای صلاحیتی باشند می‌گوید: در تمامی بیمارستان‌ها یک مسئول فنی وجود دارد که پاسخگوی بیماران است. در حوزه اتوبوسهای بین شهری نیز ما با جان مردم سر و کار داریم و چنین نیازی دراین بخش احساس می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نکته مهم در مورد تمامی اتوبوسهای درون و برون شهری معاینه فنی آنهاست، ادامه می‌دهد: متاسفانه به دلیل نبود نظارت بر عملکرد این مراکز مشکلاتی پیش می‌آید که قابل پذیرش نیست. زمانی که تابلوی برق اتوبوس دستکاری می‌شود یا مخزن سوخت آن از ۷۰۰ لیتر به ۱۴۰۰ لیتر افزایش می‌یابد و به بمب متحرک تبدیل می‌شود و مراکز معاینه فنی براحتی با وجود این دستکاری‌های فنی در اتوبوس برگه معاینه فنی را صادر می‌کنند، چه توجیهی وجود دارد. اگر این اتوبوس به هر دلیلی دچار سانحه شود چه کسی پاسخگو است؟

استفاده نکردن از تجهیزات اصلی تهدیدی جدی برای ایمنی اتوبوسهای مسافربری
استفاده از تجهیزات نامرغوب عامل دیگری برای حادثه ساز شدن اتوبوس‌هاست. عضو هیات مدیره قطعه سازان درباره تاثیر سرویس‌های دوره‌ای و استفاده از تجهیزات اصلی در کاهش حوادث اتوبوسهای مسافربری می‌گوید: نامرغوب بودن برخی قطعات علاوه بر اینکه موجب ضرر و زیان راننده می‌شود مستقیم با جان مسافر در ارتباط است. این در حالی است که بسیاری از مسافران در طول سفر نگران ایمن بودن سیستم ترمزگیری و لاستیک‌ها هستند.

محمدرضا نجفی منش با اشاره به میزان تولید داخلی قطعات اتوبوس می‌گوید: برآورد اولیه از تولید داخلی ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد دیگر شامل محصولات وارداتی است که تنها ۲۰ درصد تولید داخل در سطح مطلوب و خوبی قرار دارد چرا که کنترل کیفی و استاندارد به خوبی اجرا می‌شود. البته در بعضی قطعات ۲۵ نوع تست داریم که کیفیت و کارایی قطعه را تعیین می‌کند و سطح کیفی در حد استانداردهای بین المللی است. با این حال امیدواریم در افق ۱۴۰۴ بتوانیم به ۶ میلیارد صادرات دست پیدا کنیم.

نجفی در مورد تاثیر استفاده از تجهیزات اصلی نظیر لاستیک و سایر قطعات در تامین سلامت مسافران می‌گوید: به طور کلی اگر قطعه‌ای مطابق مشخصات فنی و تست ریکوردر و گزارش فنی کالا نباشد؛ آن قطعه دچار نقص فنی می‌شود و یا حداقل انتظارات را برآورده نمی‌کند. همچنین در مصرف سوخت هم اختلال ایجاد می‌کند یا حتی ممکن است موجب ایجاد حریق شود.
ارسال برگه معاینه فنی اتوبوسهای مسافربری با تماس تلفنی!

صدور برگه معاینه فنی برای اتوبوس‌های بین شهری تنها با یک تلفن عمق تخلفات در این حوزه را نشان می‌دهد. صادق بشیری - معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در این رابطه می‌گوید: برخی موارد مشاهده شده است که راننده بدون نشان دادن اتوبوس با یک تماس تلفن برگه معاینه فنی خود را دریافت می‌کند.

وی در رابطه با موضوع معاینه فنی اتوبوسهای مسافربری بین شهری رانندگان بیشتر به مراکز معاینه فنی که سختگیری کمتری دارند مراجعه می‌کنند می‌گوید: متاسفانه این مراکز بدون توجه به الزامات آیین نامه و دستورالعمل‌های تعیین شده و استاندار مربوطه حتی بدون بازدید برگ معاینه فنی صادر می‌کنند. در تائید این ادعا کافی است به وضعیت ظاهری برخی اتوبوس‌های درون شهری و بین شهری توجه کنیم که با شیشه‌های شکسته، لاستیک‌های فرسوده و اگزوزهای دودزا در حال تردد هستند. حتی چند مورد را شخصا پیگیری کردم که گفتند برگه معاینه فنی تلفنی برای آن‌ها صادر شده است.

این مقام مسئول در انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با انتقاد از مراکز معاینه فنی تهران می‌گوید: مراکز معاینه فنی تهران با وجود داشتن تجهیزات و شبکه‌های دوربین پلاک خوان با وضعیت اسفباری مدیریت می‌شود. برای همین نیروهای علاقمند از این مراکز خارج می‌شوند و به نوعی می‌توان گفت که امنیت شغلی در این مراکز وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، حوادث اتوبوس‌های بین شهری در حالی رخ می‌دهد که عملا این اتوبوس‌ها پس از پایان دوره گارانتی فاقد کمترین استاندارهای لازم برای تردد هستند؛ از معاینه فنی غیرمعتبر گرفته تا لاستیک‌ها و قطعات چینی غیراستاندارد! اتوبوس‌هایی که بنا به سلیه رانندگانشان تغییر ساختار شده‌اند و بسیاری از تجهیزات اصلی آنان نیز تغییر یافته است! حال باید پرسید که کدام دستگاه نظارتی در این خصوص وارد عرصه شده است؟

قطعا اگر دستگاه‌های نظارتی سختگیری که در خصوص خودروهای شخصی انجام می‌دهد را در اتوبوس‌های بین‌شهری که در هر کدام از آن‌ها حداقل ۳۰ انسان بی‌پناه مسافرت می‌کنند از خود نشان دهند قطعا شاهد بروز تلخ جاده‌ای نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha