لایحه كاهش ساعت كار پرستاران، به وزارت بهداشت برگشت داده شد. دلیل آن البته از سوی دبیركل خانه پرستار اینگونه اعلام شده است

حضور نداشتن نماینده سازمان نظام پرستاری در كمیسیون بهداشت و درمان در زمان مطرح شدن این لایحه برای دفاع از آن.

شریفی مقدم، دبیركل خانه پرستار با بیان اینكه هر لایحه‌ای كه برای تصویب به مجلس می‌رود، باید كارشناس خاص مربوطه نیز به‌منظور دفاع از لایحه حضور داشته باشد به ایسنا گفت: در مجلس پنجم، ششم و هفتم نیز هر لایحه‌ای مربوط به مسائل پرستاری با حضور نماینده پرستاری در مجلس مطرح می‌شد، اما اخیرا برای اولین بار لایحه‌ یكسان‌سازی و كاهش ساعت كار پرستاران بدون حضور نماینده سازمان نظام پرستاری در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است.

وی با بیان اینكه جو عمومی مجلس برای مطرح شدن این لایحه آماده است و احتمالا لایحه روز دوشنبه هفته جاری مجددا در كمیسیون بهداشت و درمان مطرح می‌شود، ادامه داد: اینكه مرجع دعوت‌كننده از سازمان نظام پرستاری، دولت است یا مجلس برای هر دو طرف مبهم بوده و همین مسئله باعث شده در اولین جلسه رسیدگی به لایحه كاهش ساعت كار پرستاران، نماینده سازمان نظام پرستاری حضور نداشته باشد؛

بنابراین به‌دلیل حضور نداشتن نماینده پرستاری، لایحه كاهش ساعت كار پرستاران به نحو مطلوبی دفاع نشده است.

شریفی مقدم در این باره یادآور شد: برخی از اعضای كمیسیون معتقد بودند كه این لایحه كارشناسی شده نبوده و كاهش ساعت كار، مشكلی را از جامعه پرستاری حل نمی‌كند.

درمجموع سازمان نظام پرستاری آمادگی آن را دارد كه با نظرات كارشناسی شده و منطقی از لایحه كاهش ساعت كار پرستاران دفاع كند.

دبیركل خانه پرستار با بیان اینكه در دانشگاه‌های بزرگ كشور از ابتدای انقلاب، 35 ساعت كار در هفته برای پرستاران منظور شده بود كه این میزان به‌تدریج افزایش یافت خاطرنشان كرد: هدف از مطرح كردن این لایحه، یكسان‌سازی‌ و كاهش ساعت كار پرستاران به 36 ساعت در هفته است كه براساس سنوات این 36 ساعت به 30 ساعت در هفته كاهش یابد.

وی با بیان اینكه بحث كاهش ساعت كار پرستاران از سال 1373 مطرح بوده و جامعه پرستاری نسبت به آن حساس است به‌طوری كه با ارسال طومارهایی به سازمان نظام پرستاری موضوع را پیگیری می‌كنند، ابراز امیدواری كرد كه با حضور نمایندگان سازمان نظام پرستاری در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و ارائه دلایل منطقی و كارشناسی شده، یكسان‌سازی‌ و كاهش ساعت كار پرستاران به تصویب برسد.

در همین حال، حسین حسنی بافرانی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص با بیان اینكه لایحه یكسان‌سازی‌ و كاهش ساعت كار پرستاران هیچ مشكلی را حل نمی‌كند به مهر گفت: مشكل پرستاران، تعدیل ساعت كار نیست.

پرستاران مشكل معیشتی دارند و اگر ساعت كار آنان هم تعدیل شود باز مجبورند برای تامین هزینه‌های زندگی در بیمارستان‌های دیگر و شیفت‌های دیگر كار كنند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاكید بر عادلانه شدن پرداخت‌های پرستاران، افزود: وزارت بهداشت باید در بحث پرداخت‌ها و همچنین سهم پرستاری از هتلینگ بیماران، توجه بیشتری به پرستاران داشته باشد و حقوق آنان را عادلانه كند تا مجبور نباشند در چند شیفت كار كنند.

وی تصریح كرد: تعدیل ساعت كار پرستاران كمكی به بهبود معیشت آنان نمی‌كند و مشكلات آنان همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: به‌نظر می‌رسد اگر طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عملیاتی شود و لایحه مدیریت خدمات كشوری نیز اجرایی شود، وضع پرستاران به لحاظ حقوق دریافتی بهتر خواهد شد.

حسنی بافرانی با عنوان این مطلب كه لایحه مذكور نیاز به كار كارشناسی بیشتری دارد، اظهار داشت: كمیسیون بهداشت و درمان مجلس فعلا تصمیمی در این خصوص نگرفته و قرار است با دعوت از دوستان سازمان نظام پرستاری، موضوع دقیق‌تر بررسی شود.

امیرحسین قاضی‌زاده، عضو كمیسیون بهداشت مجلس نیز در این‌باره گفت: برخی از نمایندگان كمیسیون بهداشت و درمان مجلس كه از افراد با تجربه و سابقه دار مجلس و دولت هستند با این لایحه مخالف‌اند و معتقدند نباید پرداخت ثابتی برای این پرسنل در نظر گرفته شود و پرداخت حقوق پرسنل بهداشتی- درمانی باید بر مبنای عملكرد و تعرفه‌گذاری خدمات انجام شود تا افرادی كه كم كاری می‌كنند حقوق كمتری بگیرند و افراد پركارتر حقوق بیشتر دریافت كنند.

وی افزود: این مسئله البته قابل‌قبول است اما عملی نیست و اجرای چنین طرحی موجب می‌شود حقوق برخی  كاركنان كم كار تا یك پنجم و یك چهارم دریافت فعلی كاهش یابد بنابراین این پیشنهاد عملی نیست و باید در كنار پرداخت عملكردی حتماً یك پرداخت ثابت براساس ساعت كار هم باشد.

به‌دنبال این اظهارنظرها بود كه دبیركل خانه پرستار از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس به‌دلیل بی‌توجهی به لایحه یكسان‌سازی‌ و كاهش ساعت كار پرستاران انتقاد كرد. شریفی مقدم گفت: كمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطمئن باشد كه جامعه پرستاری تا حصول نتیجه موضوع را دنبال خواهد كرد و به‌راحتی از آن نخواهد گذشت.

دبیركل خانه پرستار با عنوان این مطلب كه هیچكدام از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جامعه پرستاری نیستند، افزود: اعضای كمیسیون با مشكلات كار پرستاران آشنایی كامل ندارند و طبیعی است كه متوجه عوارض ناشی از بالا بودن ساعت كار پرستاران نباشند.

شریفی مقدم یادآور شد: جامعه پرستاری بعد از ۲۰ سال انتظار برای یكسان‌سازی‌ و كاهش ساعت كار حالا امیدوار است كه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچون سایر نمایندگان مردم این موضوع را با دقت پیگیری و لایحه را هرچه زودتر تصویب كند.

وی با اشاره به ارسال بیش از ۳۰ هزار امضا از سوی پرستاران كشور در دفاع از لایحه مذكور كه به سازمان نظام پرستاری ارسال شده است، بیان كرد: جامعه پرستاری به دور از جنجال‌های سیاسی پیگیر موضوع خواهد بود.

دبیركل خانه پرستار ادامه داد: موضع مخالف اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس موجب حساس شدن پرستاران و بروز عكس‌العمل‌های متفاوت از سوی آنان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha