شب کوری یک علامت برای برخی بیماریهای چشمی بوده که بیشترین و شایعترین آن بیماری RP است. در واقع شب‌کوری یک بیماری ارثی است که به صورت مادرزادی از ابتدای تولد یا دهه دوم و سوم شروع می‌شود

علائم و روش های درمان شب کوری

شب کوری چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلیولند کلینیک، شب کوری ناتوانی دید خوب در شب یا در نور ضعیف است. اغلب با ناتوانی در انطباق سریع از محیطی با نور خوب به محیطی با نور ضعیف همراه است. این به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از یک مشکل اساسی چشم(معمولاً یک مشکل شبکیه) است. افرادی که نزدیک‌بین هستند معمولاً مشکلاتی در دید در شب دارند، اما این به دلیل بیماری شبکیه نیست، بلکه به دلیل مشکلات بینایی است.

در نور کم یا در تاریکی چه اتفاقی برای چشم می افتد؟

چشمان شما دائماً در حال تطبیق با نور هستند. هنگامی که در نور کم یا در تاریکی هستید، مردمک های چشمان شما (آن دایره سیاه در مرکز چشمان شما) گشاد می شوند به طوری که نور بیشتری وارد چشم شما می شود. این نور سپس توسط شبکیه دریافت می شود. سلول هایی در شبکیه به شما کمک می کنند در تاریکی محیطتان را ببینید. وقتی چشم های شما به دلیل بیماری، جراحت یا شرایط خوب کار نمی‌کنند، شما نمی‌توانید به خوبی یا اصلاً در تاریکی ببینید.

بیشتر بدانید: ضعف شبکیه چشم علامت شب کوری است

شایع ترین علل شب کوری چیست؟

شب کوری دلایل ممکن زیادی دارد، از جمله:

  • نزدیک بینی
  • داروهای گلوکوم که با انقباض مردمک عمل می کنند
  • آب مروارید
  • رتینیت پیگمانتوزا
  • کمبود ویتامین A به خصوص در افرادی که تحت عمل جراحی بای پس روده قرار گرفته اند
  • دیابت

برای تعیین اینکه چه چیزی باعث شب کوری شما می شود، یک متخصص چشم یک معاینه کامل چشم انجام می دهد و ممکن است تعدادی آزمایش یا معاینه تخصصی را تجویز نماید.

شب کوری چگونه درمان می شود؟

درمان شب کوری شما به علت آن بستگی دارد. درمان ممکن است به سادگی تجویز عینک جدید یا تعویض داروهای گلوکوم باشد، یا اگر شب کوری ناشی از آب مروارید باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. اگر بیماری شبکیه دارید، درمان به نوع بیماری بستگی دارد و نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصص شبکیه دارد.

بیشتر بدانید: ضرورت مصرف ویتامین‌های A و E برای مبتلایان به «شب کوری»

برای درمان شب کوری در خانه چه کار کنم؟

شب کوری را نمی توان در خانه درمان کرد. توصیه های پزشکی ضروری است تا درمان مناسب در صورت وجود انجام شود.

چگونه می توان از شب کوری پیشگیری کرد؟

شما نمی توانید از قدرت ژنتیک جلوگیری کنید، اما می توانید سبک زندگی خود را کنترل کنید. برای پیشگیری از شب کوری، موارد زیر را امتحان کنید:

غذاهای حاوی ویتامین A بخورید. برخی از پیشنهادات عبارتند از:

  • هویج
  • طالبی
  • کدو حلوایی
  • اسفناج
  • شیر
  • تخم مرغ
  • ورزش کنید. ورزش می تواند خطر ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش داده و می تواند فشار چشم و سطح گلوکز خون را کاهش دهد.
  • به طور منظم معاینه چشم انجام دهید.
  • عینک آفتابی بزنید . عینک آفتابی از چشمان شما در برابر نور خورشید محافظت می کند. اشعه ماوراء بنفش خطر ابتلا به آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و گلوکوم را افزایش می دهد.

اطمینان حاصل کنید که عینک آفتابی شما موارد زیر را انجام می دهد:

  1. حداقل 99 درصد از اشعه های UVA و UVB را مسدود می کند.
  2. از چشمان شما از هر زاویه ای محافظت می کند.
  3. 75 تا 90 درصد نور آبی مرئی را فیلتر می کند.


بیشتر بدانید: عدس بخورید تا به شب کوری مبتلا نشوید

چه زمانی باید شب کوری توسط یک پزشک درمان شود؟

اگر در هنگام رانندگی در شب برای دیدن مشکل دارید، یا اصلا نمی بینید، یا اگر در یک رستوران کم نور نشسته اید و به سختی می توانید ببینید، ممکن است شب کوری داشته باشید. فوراً به پزشک خود مراجعه کنید زیرا شب کوری می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

شب‌کوری یک بیماری ارثی است

دکتر محمد فاتحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «شب کوری یک علامت برای برخی بیماریهای چشمی بوده که بیشترین و شایعترین آن بیماری RP است. در واقع شب‌کوری یک بیماری ارثی است که به صورت مادرزادی از ابتدای تولد یا دهه دوم و سوم شروع می‌شود.»

وی افزود: «فرم شدید این بیماری از ابتدای تولد با طیف وسیعی از بیماریهای مسبب اختلال در سلولهای استوانهای شبکیه، همراه است. در واقع فردی که مبتلا به شبکوری است هنگام تاریکی هوا، قادر به دیدن نیست یا دید او کم می‌شود.»

فاتحی یادآور شد: «شبکوری عبارت است از حالتی که بیمار در شرایط کمبود نور، نسبتا یا به طور کامل قادر به دیدن اشیای اطراف خود نیست، این اختلال میتواند تظاهری از چندین بیماری مختلف باشد. همچنین افرادی که این بیماری در خانوادههای آن‌ها مشاهده می‌شود، مورد معاینه شبکیه قرار میگیرند. همچنین شبکوری در هر دو جنس زن و مرد دیده میشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha