یک کارشناس متخصص ایدز و بیماری‌های واگیر با بیان اینکه 280 هزار نفر در مدیترانه شرقی به HIV مبتلا هستند، گفت: بیشتر موارد مبتلایان به HIV ایدز در کشور مصرف‌کنندگان تزریقی هستند.

سلامت نیوز: یک کارشناس متخصص ایدز و بیماری‌های واگیر با بیان اینکه 280 هزار نفر در مدیترانه شرقی به HIV مبتلا هستند، گفت: بیشتر موارد مبتلایان به HIV ایدز در کشور مصرف‌کنندگان تزریقی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رحیم تقی‌زاده اصل در اولین گردهمایی بین‌المللی و پنجمین سمینار سراسری ایدز گفت: اولین ابتکار سازمان بهداشت جهانی درباره ایدز پیشگیری از ابتلا به ویروس HIV بوده است. ابتکار دوم مربوط به درمان و پیشگیری بعد از مواجهه با ویروس نیز سومین ابتکار را در بر می‌گیرد.

وی افزود: تخمین زده می‌شود 280 هزار نفر در مدیترانه شرقی به HIV مبتلا هستند که از این تعداد 16 هزار نفر زیر 14 سال هستند همچنین 37 هزار نفر مورد جدید نیز بررسی شده است و 16 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این کارشناس متخصص ایدز و بیماری‌های واگیر گفت: شیوع ایدز در جمعیت عمومی یک دهم درصد است همچنین همه‌گیر شناسی ایدز در منطقه بر سه گروه مردان همجنس‌گرا، مصرف‌کنندگان تزریقی و کارگران جنسی متمرکز است. در ایران بیشتر موارد مبتلایان مصرف‌کنندگان تزریقی هستند.

تقی‌زاده اصل اظهار داشت: از سال 2006 تا 2013 در بحث درمان از 5 هزار نفر به 39 هزار نفر رسیده‌ایم.

وی افزود:راهکارهایی که برای بررسی وضعیت موجود ارائه شد ابزاری بود که به کشورها معرفی گردید و ایران جز کشورهایی است که وضعیت درمان و راه‌کارهای بهبود این ویروس را بررسی کرده است.

این کارشناس متخصص ایدز و بیماری‌های واگیر تصریح کرد: در منطقه ما 39 هزار نفر تحت درمان هستند اما انتظار شناسایی 37 هزار مورد جدید را نیز داریم. درمان مبتلایان در منطقه مدیترانه شرقی یک به 7 است در حالی که این رقم در دنیا یک به 3 برآورد شده است.

وی ادامه داد: برای کاهش میزان مواجهه باید از راه‌های ایمن خون و فرآورده‌های خونی استفاده کنیم همچنین استفاده از سرنگ یکبار مصرف و جلوگیری و تحت کنترل قرار دادن درمان مادرانی که به ویروس HIV مبتلا هستند و در دوران شیردهی قرار دارند در کاهش ابتلا به این ویروس موثر است.

این کارشناس متخصص ایدز و بیماری‌های واگیر گفت: امروز درمان ترکیبی برای HIV ایدز توصیه می‌شود سال 2008 در مقاله‌ای اهمیت هماهنگی سیاست‌گذاران با مشارکت اجتماعی بررسی شد که طبق آن بررسی اساس پیشگیری توأم و ترکیبی در کنترل HIV ایدز موثر است.

وی افزود: پیشگیری یکی از راه‌های درمان زوجینی است که یکی از آنها به HIV مثبت و دیگری به HIV منفی مبتلا است.

وی خاطر گفت: میزان آگاهی در مورد وضعیت HIV ایدز، انتقال مبتلایان به مراکز درمانی و عدم تاخیر در مصرف داروها جزو چالش‌های موجود است.

این کارشناس متخصص ایدز و بیماری‌های واگیر خاطر نشان کرد: کسانی که مورد تهاجم جنسی قرار می‌گیرند باید در 72 ساعت اول تحت درمان قرار گرفته و این درمان تا 28 روز ادامه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha