سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 126891

برای درک بهتر تاثیر التهاب در بدن، ابتدا لازم است بدانیم که «چه چیزی باعث التهاب می شود؟» التهاب در واقع واکنش سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی از میلیاردها سلول تشکیل شده است که از بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند.

سلامت نیوز: برای درک بهتر تاثیر التهاب در بدن، ابتدا لازم است بدانیم که «چه چیزی باعث التهاب می شود؟» التهاب در واقع واکنش سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی از میلیاردها سلول تشکیل شده است که از بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،هنگامی که لثه متورم دارید یا قسمت بریدگی قرمز و گرم شده، این امر نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی برای دفع آسیب است. واکنش التهابی می تواند درد و اختلال ایجاد کند و حتی به بیماری های مزمن و خطرناک منجر شود. به عنوان مثال، اگر سیستم ایمنی به ماده بی خطری مانند گرده یا گرد و خاک واکنش نشان دهد، یک واکنش حساسیت زا همراه با علایمی از جمله خارش و آب ریزش از چشم و گرفتگی بینی ایجاد خواهد کرد. خطرناک تر این است که هنگامی که سیستم دفاعی بدن، خاموش است شاید بدون علامت باشد برخلاف یک واکنش حساسیت زا، شاید متوجه این واکنش التهابی نشوید اما آسیب هایی که ایجاد می کند به بروز دیابت، افسردگی، فشارخون بالا، حمله قلبی، سکته، سرطان، بیماری آلزایمر و ... منجر می شود. از زمان کشف آنتی بیوتیک و اجرای واکسیناسیون، با کاهش چشمگیر بیماری های عفونی و طول عمر مواجه شده ایم. با این حال سیستم ایمنی برای واکنش التهابی هدف های دیگری پیدا کرده است و می تواند به مواد شیمیایی و پروتئین های موجود در غذا، هوا و حتی بافت های بدن واکنش نشان دهد.

مواردی که التهاب را تحریک می کند

* مشروبات الکلی * رنگ های مصنوعی خوراکی و طعم دهنده * باکتری

* موادشیمیایی * لبنیات * دارو * ورزش (افراط در ورزش یا ورزش نکردن) * چربی ها (برخی چربی ها درمان می کند و برخی ضرر می رساند)* انسولین (اگرچه بدن برای پردازش قند به انسولین نیاز دارد اما زیادی آن نیز می تواند به سلول ها آسیب برساند.) * مواد نگه دارنده (مواد نگه دارنده مصنوعی می تواند آسیب رسان باشد درحالی که مواد نگه دارنده گیاهی مانند برگ کاری که برای حفظ غذا در هند استفاده می شود، در دوز پایین مفید است.) * استرس؛ ۲ نوع استرس وجود دارد. استرس خوب که به عنوان مثال هنگام گرفتن دوش  با آب خنک، انجام ورزش های مفید و قرارگرفتن محدود در برابر آنتی اکسیدان ها ایجاد می شود و استرس های مضر که براثر کمبود خواب، ورزش بیش از حد یا کم تحرکی و مصرف غذاهای فرآوری شده به وجود می آید.

راه های کاهش التهاب

* مصرف کافی ویتامین D. یکی از عملکردهای این ویتامین ایجاد تعادل در عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

* با ترکیب  گیاهی با التهاب مقابله کنید. گیاهان حاوی ترکیبات ضد التهابی شامل زردچوبه، چای سبز، ریحان، زنجبیل، پیاز، سیر و سویا است.

* ورزش های منظم هوازی انجام دهید. انجام ورزش های متعادل هوازی فواید متعددی دارد از جمله این که دارای تاثیر ضد التهابی است.

* وزن کم کنید. کیتوکینز (Cytokines)  ماده شیمیایی که التهاب ایجاد می کند از سلول های چربی  رها می شود. با کم کردن وزن یا حفظ وزن سالم، می توانید از بدن خود در برابر التهاب محافظت کنید.

* ورزش های تنفسی انجام دهید؛ نفس های آرام و هماهنگ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و استرس را که علت عمده التهاب است نیز کاهش می دهد.

* از مصرف غذاهای التهاب زا مانند قند و چربی های اشباع شده موجود در گوشت های چرب پرهیز کنید. میزان مصرف ماهی را که ضدالتهابی است، افزایش دهید.

* خواب کافی داشته باشید. بسیاری از مشکلات مربوط به خواب را می توان با اتخاذ مهارت های خواب بهبود داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha