یکی از اعضای انجمن رادیوتراپی آنکولوژی (سرطان شناسی) ایران به نبود امکان رادیوتراپی برای بیماران سرطانی در شهرستان کاشان اشاره کرد و گفت: درمان سرطان بر سه پایه جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی استوار است.

سلامت نیوز: یکی از اعضای انجمن رادیوتراپی آنکولوژی (سرطان شناسی) ایران به نبود امکان رادیوتراپی برای بیماران سرطانی در شهرستان کاشان اشاره کرد و گفت: درمان سرطان بر سه پایه جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی استوار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید مصطفی سروی زاده،نبود پزشک متخصص سرطان اطفال را یکی دیگر از مشکلات شهرستان کاشان ذکر کرد و افزود: خانواده این کودکان با هزینه های فراوان مجبور به درمان فرزندان بیمار خود در دیگر شهرها هستند.

او که عضو هیات امنای موسسه خیریه حضرت قائم (عج) کاشان نیز هست ادامه داد: امکان درمان رادیوتراپی برای بیماران سرطانی در این شهرستان وجود ندارد و بیماران به شهرهای بزرگ اعزام می شوند.

دکتر سروی زاده، ضمن تاکید بر این که رادیوتراپی درمان تکمیل بیماری سرطان است، افزود: بیماران سرطانی کاشان در این مرحله باید بین 35 تا 40 روز برای درمان رادیوتراپی در حال رفت و آمد به دیگر شهرها و یا اقامت در آن باشند.

وی ارثی بودن ابتلا به سرطان را از عوامل شیوع و گسترش این بیماری دانست و گفت: ابتلا به بیماری سرطان از سنین کودکی آغاز می شود.

دکتر سروی زاده اظهار کرد: سالانه بین 450 تا 600 نفر در کاشان به سرطان های سینه، پروستات و دستگاه ها گوارش مبتلا می شوند.

وی افزود: ابتلا به سرطان پوست مقام نخست را در دنیا دارد و فاصله آماری آن با دیگر سرطان های شایع بیشتر است.

عضو انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: خوشبختانه بیماران سرطانی در کاشان با داشتن امکانات جراحی و حضور جراحان مجرب تحت درمان قرار می گیرند.

وی اذعان کرد: برای شیمی درمانی بیماران با توجه به گرانی این داروها با اجرای طرح تحول نظام سلامت و عنایت مسوولان در مراکز درمانی تسهیلاتی پیش بینی شده است.

سروی زاده همچنین عادات غذایی غلط، نحوه و کیفیت زندگی، مصرف غذاهای با مواد نگهدارنده، کاهش فعالیت فیزیکی وعدم استفاده از سبزیجات و میوه ها از جمله عوامل شیوع سرطان در افراد عنوان کرد.

وی آلودگی هوا را نیز جزو مهمترین عوامل سرطان های ریه و مثانه دانست و اظهار داشت: استنشاق دود، استعمال دخانیات و برخی شرایط جوی مانند راکد شدن هوا سبب ابتلا به سرطان می شود.

وی تاکید کرد: 60 درصد از بیماران سرطانی در دوره ای از درمان نیاز به رادیوتراپی دارند که برخی از آنها در ابتدای درمان، بعضی به عنوان درمان کمکی و برخی نیز تا مرحله پیشرفت بیماری رادیوتراپی می کنند.

سروی زاده، مشکل کنونی در درمان بیماران سرطانی این شهرستان را عدم دسترسی آسان به این دستگاه دانست و تصریح کرد: اعزام بیماران به شهرهای دیگر و تراکم بالای اکثر مراکز با ایجاد وقفه در درمان بیماران باعث می شود که این توقف درمان، ضربه زیادی به بهبود بیماری وارد کند.

وی با اشاره به توقف درمان در ضربه زدن به بهبود بیماران تاکید کرد: برخی بیماران نیاز به درمان همزمان شیمی درمانی و رادیوتراپی دارند.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی، از احداث یکی از مجهزترین مجموعه های منحصر به فرد در استان یا در کشور با تمام امکانات درمان بیماری سرطان با نام مرکز مرحوم آیت الله یثربی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان خبر داد.

سروی زاده، با اشاره به اینکه این مرکز توسط جمعی از خیرین ساخته می شود، گفت: این بیمارستان دارای اتاق عمل، محلی برای شیمی درمانی، رادیوتراپی و براکی تراپی است.

وی از پیش بینی دو بنکر شتاب دهنده براکی تراپی به عنوان یکی از دستگاه های پیشرفته در درمان سرطانی در این مرکز خبر داد.

به گفته وی دستگاه براکی تراپی، دستگاهی است که می تواند رادیوتراپی داخل حفره ای و یا داخل بافت تومور را انجام دهد و به عنوان یکی از روش های بسیار جدید بدون اینکه عارضه ای خاص برای بیمار ایجاد و یا بدون اینکه بیمار نیاز به جراحی داشته باشد در درمان بیماران سرطانی استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha