رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: داعش باعث تاخیر در اجرای برنامه‌های مشترک مقابله با گرد و غبار شد.

ابتکار: داعش، دلیل تاخیر در مقابله با گرد و غبار

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: داعش باعث تاخیر در اجرای برنامه‌های مشترک مقابله با گرد و غبار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران، بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تنها مرجع تعیین کیفیت هواست و هیچ مرجع دیگری نمی‌تواند در مورد کیفیت اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: کیفیت هوا در تهران و تمام شهرهایی که مشکل آلودگی هوا داشته‌اند، طی هفت ماه نخست سال جاری در مقایسه با دو سال گذشته بهتر بوده است.

ابتکار با بیان اینکه درست است که کیفیت هوا عالی نشده اما تعداد روزهای آلوده و ناسالم نسبت به دو سال گذشته کاهش پیدا کرده، افزود: علت اصلی آلودگی هوا در سال جاری می‌تواند وجود گرد وغبار و ساکن بودن هوا در زمستان باشد.

وی با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هنوز جای کار دارد و مهمترین، همراهی مجلس شورای اسلامی است که راه را برای ادامه مسیر دشوار باز کند، گفت: با ارتقاء استانداردها، بهبود سوخت و از رده خارج کردن خودروهای استقاطی امید است که بتوانیم وضعیت هوا را اصلاح کنیم.

ابتکار با اشاره به پارک ملی گلستان، توضیح داد: مناطق حفاظت شده، زیست بوم‌های یکپارچه هستند که ممکن است در چند استان واقع شده باشد.

وی ادامه داد: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست آن است که مدیریت اصلی مناطق حفاظت شده را به استانی می‌دهد که بیشترین مناطق را دارد.

ابتکار با اشاره به اینکه محیط بانان در چهار چوبی که قانون وضع کرده می‌توانند کار کنند، گفت: ممکن است که در جاهایی نیاز به بازنگری در قانون باشد که سازمان حفاظت محیط زیست در دفاع از محیط بانان در محاکم این بازنگری را خواهد داشت.

وی با اشاره به انتقال کوشکی و دلبر دو گونه یوزپلنگ به خراسان شمالی، بیان کرد: این یک کار مطالعاتی و جنبه پایلوت دارد.

ابتکار گفت: اما آنچه اهمیت دارد وجود گونه‌های یوزپلنگ میاندشت جاجرم است که هفت قلاده آن در حیات وحش این منطقه مشاهده شده است.

ابتکار افزود: خراسان شمالی بیشترین تعداد یوزپلنگ را در واحد سطح دارد و باید در راستای تکثیر این گونه حفاظتهای لازم انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در راستای مبارزه با گرد و غبار و ورود آن از سوی عراق به داخل کشور، گفت: در گذشته کارهایی همچون تفاهم منطقه‌ای اولیه با کشور عراق صورت گرفت و پیگیریهایی برای اجرای این تفاهم نامه داشته‌ایم.

ابتکار خاطرنشان کرد: به دلیل ناپایداری وضعیت منطقه و وجود داعش موجب شده که این برنامه به تعویق بیفتد.

وی گفت: به تازگی با دیدار وزیر عراق و با استقرار دولت جدید، برنامه ها در دست تدوین است و همچنین مدیریت عرصه سرزمین و مقابله با بیایان زدایی در دست اقدام است.

ابتکار با بیان اصلاح کشاورزی به کشاورزی پایدار، بیان کرد: اصلاح الگوی کشت، کاهش مصرف سم و کود از سیاستهای بخش کشاورزی است که باید در کل کشور اجرایی شود.

وی در رابطه با کمبود نیروی انسانی و امکانات حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، گفت: با توجه به مساحت تحت مدیریت حفاظت محیط زیست از در جمله خراسان شمالی باید محیط بانان بیشتری برای حفاظت محیط زیست استخدام شود.

ابتکار با بیان اینکه در دنیا تنها نیروی انسانی برای حفاظت محیط زیست نیست، افزود: وجود دوربینهای تلم در طول شبانه روز می‌تواند بیشتر از یک محیط بان حفاظت کند.

وی با بیان اینکه وجود دوربین‌های تلم در میاندشت جاجرم، در طی سال جاری افزایش پیدا کرده است، گفت: از امکانات ماهواره ای نیز برای حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز استفاده خواهیم کرد.

ابتکار ادامه داد: در راستای بهبود امکانات برای حفاظت محیط زیست تجهیزاتی همچون موتور سیکلت و خودروهایی در دستور کار است که در حال حاضر سه خودرو به تجهیزات حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزوده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha